A terhességi cukorbetegség diétás kezelése

A terhességi cukorbetegség diétás kezelése

Hogyan állítható össze az egyénre szabott diéta? Mi kerüljön az asztalra? Hogyan figyeljünk az élelmiszerek szénhidrát tartalmára? Melyek a fogyasztható élelmiszerek? Ezek energia-, szénhidrát-, fehérje- és zsiradéktartalma miért fontos? Mégis hogyan csináljam? Egyáltalán megfizethető ez nekem?

Számos kérdés kavaroghat a fejedben. Bár eldöntötted, hogy végigcsinálod a babád érdekében, először csak azt látod, hogy ez nehéz lesz. Aztán jön egy kedves dietetikus, akivel átbeszélve a dolgokat már könnyebb. A mostani rendszer hibájának tartom személy szerint, hogy a várandós anyukák a terhességi cukorbetegség kapcsán jó esetben csak egyszer találkoznak dietetikussal. Holott a tanácsadáson elhangzottak megemésztéséhez és megtanulásához többszöri, olykor napi kapcsolat szükséges. Hiszen vásárolunk és főzünk, és bizony kezdetben nagyon bizonytalanok lehetünk, hogy mit szabad és mit nem. Ehhez próbálok meg most segítséget nyújtani a továbbiakban.

Egyénre szabottan, mint a szabó

A terhességi cukorbetegség kezelése történhet csak diétával: ennek az a feltétele, hogy a javasolt étrend betartása mellett a normál tartományban maradjon a vércukorszint. Ennek ellenőrzésére javasolt a vércukor rendszeres, napi 3-5 alkalommal történő mérése. Más esetekben az inzulinos kezelés is elengedhetetlen, amit a megfelelő diétával kell kiegészíteni.

A tévhitekkel ellentétben az étrendből nem hiányozhat a szénhidrát, sőt a magasabb élelmirost-tartalmú összetett szénhidrátok, illetve az úgynevezett alacsony glikémiás indexű táplálékok sem. Az ajánlott szénhidrátforrások a teljes őrlésű lisztből készült kenyérfélék, natúr gabonapelyhek, egyéb teljes értékű gabonafélék, száraz hüvelyesek. Az egyes étkezéseknek meghatározott szénhidráttartalmúnak kell lenniük, amelyet alapvetően a kezelés módja, illetve az egyéni szükséglet szab meg. Az egyes étkezések szénhidrát tartalmát tartalmazó táblázatért kattints ide>>

Terhességi cukorbetegség diétája: letölthető táblázatok

Vagyis a diétát úgy kell összeállítani, hogy az anya és a magzat számára az ideális energia- és tápanyagbevitelt biztosítsuk úgy, hogy a vércukorszint a normál tartományban maradjon. Figyelni kell továbbá az anya egészségére és a magzat megfelelő ütemű súlygyarapodására is. A megfelelően összeállított étrend irányelvei hasonlóak ahhoz, ami egyébként is javasolt az egészséges táplálkozás során.

Tehát az étrendet ajánlott változatosan, többfajta élelmiszer felhasználásával megtervezni. A cukorbetegek által fogyasztható élelmiszereket figyelembe véve gabonafélékből, zöldségekből és gyümölcsökből javasolt többet fogyasztani, és ezt kell kiegészíteni sovány húsokkal, halakkal, tejtermékekkel, tojással, növényi olajokkal, illetve kisebb mennyiségben hüvelyesekkel és olajos magvakkal. A kiegyensúlyozott vércukorszint biztosítása érdekében optimálisabb a többszöri, kis adagokban történő étkezés (napi öt-hat alkalommal).

Mégis mi kerüljön az étrendbe?

Elsősorban az egészséges táplálkozásnak megfelelően változatosan összeválogatott, természetes élelmiszereket tartalmazzon az étrend. Nincs szükség késztermékek, úgynevezett diétás, diabetikus élelmiszerek vásárlására. Ezek az élelmiszerek kiválóan alkalmasak arra, hogy színesítsék a választékot.

Figyeljünk az élelmiszerek szénhidrát tartalmára: A diétás kezelés során tisztában kell lennünk az élelmiszerek szénhidrát-tartalmával és azok vércukoremelő hatásával, amit a szénhidráttartalmú ételek glikémiás indexe mutat meg. Az élelmiszerek glikémiás indexét tartalmazó táblázatért kattints ide>>

A glikémiás index százalékban fejezi ki, hogy az adott szénhidráttartalmú élelmiszer a szőlőcukorhoz viszonyítva milyen mértékben emeli meg a vércukorszintet. Kerülni kell a magas, hetven százalék feletti glikémiás index-szel jellemezhető ételeket. Ezek közé tartozik a maláta-, a szőlő- és a répacukor, a méz, a cukrozott üdítőitalok, az aszalt gyümölcsök, a burgonyapüré, a gabona-, a kukorica- és a rizspehely, a fehér kenyér és a fehér liszt, illetve a fehér lisztből készült termékek, mint a zsemle, a kifli, a kalács és az édes müzli.

Korlátozni kell a konyhasó használatát, különösen a vizenyő kialakulására hajlamos terheseknél. Az ételkészítés lehetőleg zsiradékszegény technológiával történjen.

A házi édességek elkészítéséhez mesterséges édesítőszereket (ciklamát, aceszulfám-K, aszpartám) és cukorpótló anyagokat (fruktóz, szorbit) lehet felhasználni (a cukorpótló anyagok a cukor térfogatnövelő hatását helyettesítik). A mesterséges édesítőszerek nem emelik a vércukorszintet, így ezek a leginkább alkalmasak a tejeskávé, a tea vagy a gyümölcsmártások ízesítésére. A cukorpótló anyagok ezzel szemben lassan emelik a vércukorszintet (ennek oka, hogy energiatartalmuk közel azonos a cukoréval), ezért ezek szénhidráttartalmát be kell számolni a napi fogyasztható mennyiségbe. A cukorpótló anyagok csak korlátozottan fogyaszthatók, naponta körülbelül 30 grammnyi mennyiségben. Figyeljünk rá, hogy a szorbit fokozza a bélmozgást, ezért hasmenést okozhat.

A fogyasztható élelmiszerek energia-, szénhidrát-, fehérje- és zsiradéktartalma

A diéta energiatartalma függ az életkortól, a magasságtól, a testsúlytól, a fizikai aktivitástól, a terhesség időszakától. Normál testsúlyú kismamáknak 1800-2500 kcal/nap a javasolt energia felvétel, ami súlyfelesleg esetén sem csökkenthető 1500 kcal/nap alá.

Szénhidrátok: A naponta fogyasztható szénhidrátmennyiséget a diabetológus szakorvos állapítja meg. A megfelelő étrend szénhidráttartalma terhességi cukorbetegségben is a napi összes energia felvétel 50-55 %-a. Napi 2000 kcal-t tartalmazó diéta esetén ez 260 gramm szénhidrátnak felel meg. Az alacsonyabb és közepes glikémiás indexű élelmiszerek fogyasztását kell előtérbe helyezni, fogyasztható például szorbit, fruktóz, szójabab, korpás müzli, színes főzelékek, saláták, cékla, retek, zöldpaprika, paradicsom, kisebb mennyiségben lencse, szárazbab, sárgaborsó, dió, mogyoró. További javasolt élelmiszerek: tej, kefir, joghurt, a legtöbb hazai gyümölcs, spagetti, makaróni, durumbúzából készült tészták, zabpehely, kukorica, főtt rizs, fekete kenyér, banán, natúr, cukor nélküli gyümölcslevek.

Fehérjék: A fehérjeszükséglet ideális fedezésére legjobb, ha az étrend fele-fele arányban tartalmaz teljes értékű (minden esszenciális aminosavat tartalmazó) állati eredetű és növényi eredetű fehérjéket, zsírszegény húsokat, halat, húskészítményeket, tejet és tejtermékeket, tojást, gabonaféléket, valamint kisebb mennyiségben hüvelyeseket és olajos magvakat. A napi szükséglet 0,8-1 g/ttkg, az energia felvétel 15-20 %-a, 2000 kcal/nap esetén körülbelül 80 gr-nyi fehérje.

Zsiradékok: A zsiradékok az optimális étrendben a napi energia felvétel 30-35 %-t biztosítják. 2000 kcal/nap esetén 70 gr zsiradék fogyasztása javasolt. A napi összes fogyasztásba beletartozik az ételkészítéshez vagy a kenyérre kenéshez használt zsiradékok és az élelmiszerek rejtett zsírtartalma is. A rejtett zsírokra fokozott figyelmet kell fordítani, az állati eredetű élelmiszerekből (tej, tejtermékek, húsok, stb.) például az alacsonyabb zsírtartalmúakat ajánlott megvásárolni. Az ételkészítéshez a növényi olajok használata a legjobb választás, mivel ezek főleg telítetlen zsírsavakat tartalmaznak. A halakban lévő többszörösen telítetlen zsírsavak (omega-3) segítik a magzat agyának és a szem ideghártyájának a fejlődését. Saláták és szendvicskrémek készítéséhez repce- és lenmagolajat válasszunk, amelyek jó linolénsav (esszenciális zsírsav) források.

Vitaminok: A vitaminok közül a folsavszükséglet két-háromszorosára nő (400-600 mikrogr/nap), a D-vitamin-igény pedig közel 100 %-kal. A C- és a B-vitaminokból is többet kell fogyasztani a terhesség előtti mennyiségnél. Az A-vitamin-felvétel kis mértékben emelkedik, de a nagymennyiségű és rendszeres bevitel magzatkárosító lehet. Az E-vitamin-szükséglet megegyező a terhesség előtt javasolt mennyiséggel (zöld színű, friss zöldségek és főzelékfélék, gyümölcsök, máj, élesztő, gabonafélék, margarinok, halak, tojássárgája, zöldpaprika, paradicsom, káposzta, stb.).

Ásványi anyagok: Kiemelt figyelmet kell fordítani a kálcium, a magnézium, a foszfor, a vas, a cink, a jód és a réz terhesség alatti megnövekedett szükségletére (tej, tejtermékek, teljes őrlésű gabonafélék, száraz hüvelyesek, olajos magvak, csipkebogyó, húskészítmények, halak, tojás, jódozott só, stb.).

Élelmi rostok: A megfelelő élelmi rostfogyasztással megelőzhető a székrekedés és a káros anyagok felhalmozódása a bélrendszerben (teljes kiőrlésű lisztből készül pékáruk, tészták, gyümölcsök, zöldségek, stb.).

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

Dietetikusnak tanultam de előtte gyermekorvosi asszisztensként dolgoztam. A főnökömtől megtanultam, hogy szinte minden betegség, baj visszavezethető a nem megfelelő táplálkozásra, táplálásra. 2004-ben elvégeztem Pécsen az egészségtan tanári szakot. Kérdéseiteket táplálék allergiák, egyéb gyermektáplálási kérdésekben várom. Szívesen válaszolok hozzátáplálással, várandósság és szoptatás alatti étkezéssel kapcsolatos kérdésekre, táplálkozástani szempontból. Elhízott gyerek fogyókúrájával is foglalkozom. Illetve alternatív táplálási módokkal: pl: gyermekkori vegetarianizmus. Fordulhattok hozzám jó evő és rosszevő gyerekekről szóló kérdésekkel.
Előző cikkTerhességi cukorbetegség diétája: letölthető táblázatok
Következő cikkAz első millió megszerzése valójában gyerekjáték

5 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Üdvözlet minden kismamának!

    Én a 32. terhességi hétben járok. Kb. másfél hónapja mutatták ki nálam is a terhességi cukorbetegséget.
    Hozzá kell tennem, hogy Svájcban élek, itt járok orvoshoz és szülni is itt szeretnék. Kéthetente kell járnom dietetikushoz tanácsadásra. Elejében napi hatszor kellett mérnem a cukorszintemet, mostmár viszont csak négyszer. Az orvos nem kötött konkrét diétához, mivel ez nem is ajánlott a terhesség alatt, de oda kell figyeljek, hogyan táplálkozom. A lényeg: többször keveset! Nálam bevállt!
    8-kor reggeli: 2 croissant egy pici lekvár, egy kockasajt, 1-2 szelet felvágott teával. 10-kor gyümölcs vagy joghurt, esetleg egy müzliszelet. 13 óra körül ebéd, ami tartalmazzon szénhidrátot de jobban oda kell figyelni. Tészta, burgonya, rizs és persze a kenyér. Ezek fogyasztása gyorsan megemelik a cukorszintet. Inkább fogyassz több húst és zöldséget! Elejében nehéz, de könnyen megszokható! Délután 15-16 óra körül megint ehetsz egy kis gyümölcsöt. A dietetikusom szerint mindegy mit, csak ne legyen egy maréknyinál több. 18 óra körül egy könnyű vacsora, és akkor az esti film közben még belefér egy gyümölcsjoghrt vagy egy pohár tej pár keksszel.
    Én igy táplálkozom már egy ideje és tartanom is kell magam ehhez még a szülésig. De a babáért mindent!!! Az cukorszintemet 2 órával evés után mérem, és igy a 7-es értéket nem haladja meg.
    Egy hasznos tanács még, mindig mozogj egy kicsit evés után! Egy 5-10 perces könnyű torna csodákra képes!

  2. Tisztelt Tibay Rózsa,

    A vércukor terheléses vizsgálatom az éhgyomri érték 4,9-es lett viszont 2 órával később 7,3-as lett az eredmény.
    Az orvosom azt mondta ez az érték még rendben van, viszont nagyon sok helyről hallom hogy 7 fölött nem feltétlenül jó az eredmény, és másnak már ezzel az értékkel diétázni kell.
    A kérdésem az lenne, hogy valóban jó az értékem, vagy milyen tűnetekből sejthetem hogy mégsincs minden rendben?

    Köszönöm a segítségét.

    Üdvözlettel: Hajni

  3. Tisztelt Tibay Rózsa!

    27. hetes kismama vagyok. A terheléses cukor vizsgálat eredménye 8,1 mmol. Kérdésem, hogy napi hány gramm szénhidrát javasolt ezen érték mellett.
    A segítséget előre is köszönöm.

    Üdvözlettel,
    Hajni

    • Kedves Hajni!

      A vércukor terheléses vizsgálat eredményét követően amennyiben az elemelkedettebb vagy magas a diétát a diabetolóigán kell beállítsák. Az önnél mért érték emelkedett ezért kérem keresse fel a dialektológiai szakrendelést és ott majd a kezelő orvos meghatározza a napi energia és szénhidrát bevitel mennyiségét. Ez általánosságban 1600-1800 esetleg 2000 kcal alkattól, egészségi állapottól függően illetőleg általánosságban 180-200 Ch. Tehát mivel én nem látom önt ezért nem is kompetenciám ennek meghatározása.
      Üdvözlettel
      Tibay Rózsa

  4. Ez így mind tökéletes (néha szinte szó szerint idézve az okoskönyvemet, amely segítségével túléltem az előző terhességemet, mert a belgyógy-diab segítség háááát minimális volt).

    A mérésről: átlagembernek napi 3-5 mérés iszonyúan megterhelő – anyagilag. Az én gépecskémbe 5 ezer Ft körül kapható 50 db tesztcsík, nos, tíznaponta egy dobozzal, plusz terhesvitamin, plusz magánrendelés, plusz igényes ételek és alapanyagok, hááááát…..én mérem, elég sokszor, de amit egy héten kimérek már egyszer hogy jó, azt legalább egy hétig nem mérem még egyszer (mérek azon a héten, de mást, illetve van olyan nap, amikor mérek minden étkezést, de minden nap ez lehetetlen).

    És nem árt megemlíteni a célértéket: az egy-másfél órás vércukorérték maradjon 7.0 alatt, és lehetőleg éhezési aceton se legyen az ember lányának a vizeletében…..

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..