Hogyan adjunk „okoskütyüket” a kisgyerekek kezébe?

Olyan korban élünk, ahol a modern technikai eszközök a mindennapjaink szerves részét képezik, ismeretük sok esetben már-már alapvetőnek számít. Mégis, ha a gyerekekről van szó, hajlamosak vagyunk szülőként aggódni, vajon hogyan, milyen keretek között adhatjuk a kezükbe ezeket a kütyüket úgy, hogy ne érje őket káros hatás. Döbör Ágota pszichológus, családterapeuta a televíziózás után most ebben a témában foglalta össze a legfontosabb tudnivalókat.

A televízió nézése mellett a gyerekkori számítógép- és telefonhasználat is aktuális kérdés. Sokszor olvashatjuk szülőként, hogy ez mennyire káros. A helyzet azonban ennél árnyaltabb, egyrészt mert a digitális eszközök ismerete, használata ma már elemi tudásnak számít, és gyerekeink valószínűleg nem boldogulnak majd ezek készség szintű ismerete nélkül; másrészt a passzív televíziózással szemben ez egy aktív tevékenység.

A szülő dönt a játékokról

Az eszközöket mi felügyeljük, így a gyermek egyértelműen csak azzal tud játszani, foglalkozni, ami elérhető. Szülőként mi válasszunk a játékok közül. Rengeteg logikai gondolkodást, érintőképernyős eszköznél finommotorikát fejlesztő, idegen nyelvet tanító játék létezik. Mindenképp nagyon egyszerű játékkal kell kezdeni, ami az eszközhasználatot tanítja meg, mint például a gombok és az érintő képernyő kezelése, menük használata. Meg kell tanulniuk, mit szabad megnyomni, mit nem. Sokszor élvezik a gyerekek a családi fotókat telefonon vagy laptopon nézni, ezek által is játszva megtanulják az eszközök használatát, káros hatások nélkül. Utána jöhetnek az említett egyszerű, életkornak megfelelő játékok.

Ami mindenképp kerülendő, az az eszközök mesenézésre, mozizásra való használata, hiszen ez éppolyan passzív tevékenység, mint a televíziózás, ráadásul a telefonhoz és laptophoz is ez az élmény kötődik majd, ezt a funkciót fogják látni benne. Szintén kerülendő, hogy a gyerek csak passzívan megfigyelje a szülő tevékenységét, és hogy számára unalmas játékokkal játsszon.

child-1183465_640

Kezdetben mindig közösen játsszon a szülő a gyerekkel, később, ha az adott játékkal boldogul, lehet önállóan próbálni. Nem kell egyedül lennie, de biztassuk arra, hogy aktív résztvevő legyen, ne a szülő játékát figyelje meg. Hagyjuk próbálkozni, felfedezni.

Az internettel vigyázni kell

Mindenképp ki kell kapcsolni a wifit, internetet arra az időre, amíg a gyerek kezében van az eszköz, mert az ingyenesen letölthető játékok folyamatosan reklámokkal bombáznak, és a gyerek egy pillanat alatt, egy kattintással letölthet olyan játékot, amit amúgy nem engedne neki a szülő, esetleg a telefonszámlára terhelten vásárolni is tud így.

Nagyobb gyerekeknél jelszóval érdemes védeni a nethasználatot, mert 8-9 évesen (illetve amikortól tud olvasni) hamar rájön, hogyan kell azt visszakapcsolni. Persze először adjunk esélyt, hogy tartsa be a szabályt, miszerint nem szabad bekapcsolni, vásárolni. Ha nem tartja be, szembesüljön a következménnyel, például hogy mennyit költött el egy klikkeléssel. Ha újra nem tartja be, akkor jöhet a letiltás. Ne feledjük, ez is egy tanulási folyamat!

A szülők jelentik a mintát

Ha a szülő számára a gép munkaeszköz, és félti, inkább legyen külön a gyereknek egy egyszerű, olcsó tablet erre a célra. Az internetet sose használja szülő nélkül a gyerek, mert a böngészés során nagyon káros oldalakra bukkanhat, ezek kiszűrése szinte lehetetlen!

A telefon és egyéb eszközök használatakor is minta a szülő, mint bármely esetben. A gyerek hamar megfigyeli, mikor, milyen helyzetben használjuk, például unaloműzésre, feszültség levezetésére, ügyintézésre, vagy kapcsolattartásra. Ha nem akarjuk, hogy gyermekünk digitális eszközöket használjon, a legegyszerűbb, ha mi sem tesszük, vagy csak nagyon korlátozott mértékben!

Döbör Ágota, pszichológus, pár- és családterapeuta, anya-magzat kapcsolatanalitikus
doboragota.hu/

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .