Kreatív baba-mama játék ötletek

A közös alkotás, játék, mind a baba, mind a szülő számára öröm, felfedezés, fejlődés. Segít a külvilág, önmagunk és képességeink felfedezésében, megismerteti a gyerekekkel az alkotás, a létrehozás örömét, fejleszti a kézügyességet, a gondolkodást, erősíti az önbizalmat és nem utolsó sorban, fejleszti a szülő-gyermek, ill. a testvérek közti kapcsolatot.
A csecsemők külvilágban való tájékozódásában nagy szerepe van az érintéssel, tapintással szerzett információknak. Babánk először ízleléssel, tapintással tapasztalja meg a külvilágban elé kerülő, új dolgokat, a fizikai világ jellemzőit, a felületek, formák, anyagok különbségeit. Már közvetlenül a születés után a baba így találja meg a mellbimbót, hisz olyan illata van, mint a magzatmáznak. Az érintésnek még sokáig nagy szerepe van a baba „ősbizalmának” kiépítésében, ezáltal a fizikai, pszichés, kognitív fejlődésében.

Emellett csecsemőként alapvetően a mozgás által tanulunk, ezáltal fedezzük föl saját testünk határait, képességeit, mozgásait és kölcsönhatásait a térben, s így tanulunk meg végül a fizikai világban élni, az emberre jellemző, felegyenesedett testtartásban, önállóan járni, bonyolult és kifinomult mozgásfolyamatokat elvégezni.

A nagymozgások mellett, a finommotoros képességek fejlesztése is nagyon fontos, a kifinomult manipuláció, az írás, olvasás megtanulásához. Ezeket a készségeket már egy-két éves kortól mi is fejleszthetjük, otthoni, közös foglalkozások, játékos, kreatív feladatok gyakorlásával. Ennek egyik játékos, már baba kortól alkalmazható formája a kézműveskedés, kreatív, természetes, alkotó játékok gyakorlása gyermekeinkkel.

A finommotorika fejlődése

  • 3. hónap: A baba két kezét nézegeti, játszik vele.
  • 4. hónap: A fogás kialakul, de az elengedés még nehéz.
  • 6. hónap: A baba két kézzel fog, átvesz dolgokat, ízlelget, tapasztal. Kioldódik a fogóreflex, kialakul a tudatos fogás.
  • 7. hónap:  Kialakul a kéttárgyas manipuláció.
  • 8. hónap: Mozgáskoordináció, szem- kéz koordináció fejlődése tapasztalható. A manipuláció önmagában jutalmazó jellegűvé válik, változatos formákat ölt, mint pl. dobál, berak- kivesz, rázogat, ütöget.
  • 9. hónap: A fogás jól összerendezett, összegyűjt, összeilleszt, nagyobb tárgyba beleteszi a kisebbet, majd kiönti, kezdi elölről. Ekkor már a formákat, színeket, nagyságot el tudja különíteni.
  • 10-11. hónap: Kézpreferencia kezd kialakulni. Tárgyakat egymásra rakja, épít, két-, három tárggyal manipulál, kivesz, berak, illesztget, gyűjtöget, néhány darabbal épít. Szín, forma alapján csoportosítja a tárgyakat. Ujjait már olyan helyzetbe tudja rendezni, ami megfelel a megfogni kívánt tárgy méretének.

Ezután a finommotoros készségek további, egyre szeparáltabb, kifinomultabb fejlődése tapasztalható.

  • 1,5 éves kor körül a baba már egyre finomabb kézfej – és ujjmozgásokat végez, megtanulja a két ujjas (csípő) fogást. A csörgő-zörgő dolgok, változatos anyagok, felületek, formák egyre inkább elvarázsolják a babákat. A kis felfedezők mindent megvizsgálnak, megízlelnek, megtapogatnak, szétszednek…
  • 2-3 éves korban kezd kifejezetté válni az utánzás, már, ami a világ dolgait illeti. A mindennapi élet eseményei, a főzés, takarítás, szükségleteink tudatos elvégzése (bili, wc), saját testünk felépítése is érdeklődésük középpontjába kerül. Ekkor már rajzolnak is, a színek, formák, összerakható játékok, kihívást és sikerélményt adó, mozgásos játékok, a kézügyességet fejlesztő játékok (pl. gyurmázás) is népszerűek náluk.
  • Körülbelül 3-4 éves korban kialakulnak a középvonali sorompók, melyek az alsó-felső, ill. a jobb és bal testfelet elválasztják egymástól. Ilyenkor a gyermek úgy játszik, hogy pl. a játékautót az asztalon gördítve nem viszi át a középvonalon, hanem átveszi a másik kezébe. Ezek a test jobb és bal oldalának, ill. a végtagoknak a szeparált fejlődését segítik elő és kb. 6-7 éves korra tejesen leépülnek. Fennmaradásuk gátolhatja az írás, olvasás tanulást.

Ötletek az otthoni kézműveskedéshez

8 hónapos kortól

Krumpli nyomda: A megtisztított burgonyákat kettévágjuk és éles késsel tetszőleges mintákat (hal, napocska, virág, ház stb.) faragunk bele. Az ehető vagy ételfestéket egy tálkába tesszük, majd a babák segítségével papírra, képeslapra tetszőleges mintákat készítünk! Jó ajándék a nagyiknak, rokonoknak is!

Képeslap készítése tenyér és talp lenyomattal: Egész pici babákkal is készíthetünk ilyet emlékül, megörökítve a baba 1-,2,- 3 hónapos talp és tenyérlenyomatát!

1,5 éves kortól

Hangkeltő eszköz készítése: Gyöngyöket, babokat teszünk egy jól megfogható, zárható fiolába, jó, ha hangszerünk ütésálló. Ha marad otthon esetleg műanyag, jól megfogható vitaminos vagy pezsgőtablettás dobozkánk, az kitűnő lehet erre a célra.

Só-liszt gyurma szaggatás és festés: A liszt gyurmát sodrófával kilapítjuk, sütemény szaggatóval pl. kis állat, virág, autó alakú lapocskákat szaggatunk, majd állni hagyjuk, míg megszárad. Még frissen, szemecskének, díszítésként nyomkodhatunk bele terméseket, szegfűszeget, borsot is. Felszínét színes, ehető festékkel vagy ételfestékkel színezhetjük.

Megjegyzés: Sima gyurmát is használhatunk, de a só-liszt gyurma előnye, hogy természetes alapanyagokból készül, a nagyobb gyerekek az összegyúrás és a száradás fázisait is örömmel nyomon követik.

2-3 éves kortól:

„Arc- készítés”: Vidám, mosolygó vagy szomorú stb. arcok készítése változatos technikákkal. Lehet rajzzal, festéssel, termésekből kirakva. A játékot dalokkal, versekkel is színesíthetjük.

Gyümölcsökből ehető képek készítése: Megpucoljuk, feldaraboljuk a gyümölcsöket, majd egy lapos tányérra embert, arcocskát, szívet stb. készítünk, amit utána viccesen el is lehet fogyasztani, pl. először az orrát, szemét stb.. Ezzel már a testrészeket is tanuljuk.

Fotó: freepik.com

Radnics Adrienn gyógytornász, babaúszás oktató | Kérdezd szakértőnket>>

hirdetés
Gyógytornász, Aquanatal oktató, babaúszás oktató, hidroterapeuta. A PTE Gyógytornász szakán végeztem 2003-ban. Elvégeztem a Birtlight® kismama jóga oktatói tanfolyamot. a Watsu, vízi terápiás módszerrel is, amellyel 2007-óta foglalkozom és babaúszás oktatóvá is váltam. Ezek a módszerek hatékonyabbá teszik a szülésre való felkészülést, ezért szívből ajánlom nektek! Amint láthatjátok "vízi ember vagyok", várom kérdéseiteket a következő témakörökben: szülésre felkészülés, Aquanatal, kismama jóga, szülőpozíciós jóga, babaúszás.
Előző cikkAFP vizsgálat: csak ijesztgetésre jó
Következő cikkTalálkozzunk személyesen: Babarét a Városligeti Gyermeknapon

1 KÉRDÉS

  1. Szeretnék segítséget kérni, 4 hónapos kisfiammal milyen játékokat játszhatnék napközben.Általában próbálok mondókázni, dalolni neki, de lassan kifogyok ebből is, egyébként a játszószőnyegén játszik, de igényli egy idő után a foglalkozást, a jelenlétet.
    Előre is köszönöm

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .