Pepita Kódex – A sakk mesekönyvből is megtanulható!

Peksa Kamilla és Fehér Zsuzsanna ugyanúgy gyermekkorában ismerkedett meg a sakkozás alapjaival, mint a legtöbben. Mára azonban nemcsak hobbijuk a sakkozás, hanem hivatásos sakkoktatók is, akik ovisokat és kisiskolásokat vezetnek be a sakkozás örömeibe. Mindezt egy hiánypótló sakk mesekönyv segítségével teszik, melyet azért írtak meg, hogy érthetőbbé és élvezetesebbé tegyék a sakkozás szabályait a gyerekek számára. A mesekönyvvel szerzett tapasztalatokról kérdeztük őket. 

Hogyan lettetek sakkoktatók?

Krizsány László nemzetközi mester sakk klubjában és edzésein szerettük meg igazán ezt a sportot. A sakkoktatásba is az ő révén kapcsolódtunk be, aki már több mint 15 éve foglalkozik utánpótlás neveléssel, azon belül az óvodai és iskolai sakkoktatással. Tőle kaptunk lehetőséget, hogy kipróbáljuk ezt az azóta már hivatásunkká vált tevékenységet.

IMG_6964

 Hogy jött az ötlet, hogy mesekönyvet írjatok a sakkról?

A szakkörök tananyaga nagyjából adott volt az egyesületnél, de a gyerekek oktatása során hamar szembesültünk azzal a problémával, hogy nem volt olyan segédeszköz, amit jól tudtunk volna használni. A legkisebbek számára a sakk szabályait más megközelítésben kell bemutatni, hiszen elég elvont, összetett játékról beszélünk. A már ismert játékok mellé sok új játékot, feladatot találtunk ki, ezeket minden órán valamilyen történettel vezettük fel, hogy érdekesebbé tegyük a gyerekek számára, és belefűztük az előző héten elmondott mesébe.

Sokat gondolkodtunk azon, hogy egy-egy szabály vagy játék hogyan hozható közel a gyerekekhez, folyton jöttek újabb ötletek. Hol külön, hol együtt találtuk ki ezeket, és egy idő után elkezdtük leírni, összecsiszolni. Előfordult párszor, hogy napközben felhívtuk egymást, hogy valamelyik játékhoz eszünkbe jutott egy jó ötlet, amivel könnyebbé lehet tenni a gyerekeknek a megértést. Mesével nagyon sok mindent át lehet adni nekik, és így sokkal élvezetesebb, érdekesebb lett nekik a foglalkozás. Sokszor a gyerekek kérdései nyomán a foglalkozásokon spontán alakult a történet. Valósággal követelni kezdték a mesét, várták a folytatást, így adta magát a könyv ötlete. Ilyen összefüggő történeteken alapuló sakk tankönyv addig nem létezett.

IMG_6990

Mik az eddigi tapasztalataitok a könyvvel?

A könyv úgy épül fel, hogy minden figurához van egy mese és egy kevés bábus játék, amivel gyakorlatilag lejátsszuk a történetet a táblán. A királyok például azért csak egyet tudnak lépni minden irányba, mert Kesermag (a mogorva varázsló) egy trükkel összekötötte a cipőfűzőjüket. A fejezetek végén, a Tudástár részben le van írva, hogy mi az, amit az adott meséből meg kell tanulni, valamint az alapszabályok és a játékleírások is szerepelnek. Így a szülők és pedagógusok számára könnyen használható, még akkor is, ha egyáltalán nem is ismerik a szabályokat. Sok szülő az óvodás gyerekével ebből a mesekönyvből tanul meg sakkozni. Ez nekünk mondhatni már egy küldetés. Visszaadjuk a családoknak a sakkozást, ami egy jó lehetőség arra, hogy szülő és gyerek együtt töltse az időt.

IMG_6683

 Milyenek a visszajelzések a gyerekek, a szülők, pedagógusok részéről?

Rengeteg visszajelzést kapunk, hiszen folyamatosan kontaktusban vagyunk a szülőkkel, óvó nénikkel is. Pedagógusok számára is hasznos, hogy színesíteni tudják az óráikat. Vannak már osztályok, akik a tanító néni lelkesedése folytán A Pepita Kódexből tanultak meg sakkozni, aki felismerte a sakkozásban rejlő pedagógiai lehetőségeket. Tudja, milyen sokat jelent a gyerekeknek a mese, a kettő együtt pedig hatalmas élmény a gyerekeknek. Számos oktató használja már Budapesten és vidéken is, és várjuk a további érdeklődőket is, szívesen segítünk, adunk tanácsot, hogyan lehet minél hatékonyabban használni ezt a könyvet.

Számtalan szülőtől kapunk olyan visszajelzést, hogy a gyerekek szinte függővé válnak tőle, vonzza őket a mese világa és szinte minden este ezt olvassák, sokat játszanak belőle.  De a legjobb élmény számunkra az, amikor a szülők például arról számolnak be, hogy egy vasárnap délután feltűnt anyukának, hogy fél órája néma csönd van a gyerekszobában. Bement, és azt látta, hogy a nagycsoportos fiacskája A Pepita Kódexből a játékokat rakosgatja fel a sakktáblára. Leült hozzá, és még vagy egy órát sakkoztak. Ennél még nagyobb siker, amikor olyan gyerekeket, akiket úgy hoznak a szakkörre első alkalommal, hogy „problémás”, figyelemzavaros, esetleg autista, és külön felhívják a figyelmünket, hogy készüljünk fel dührohamokra, sírásra, ugrabugrálásra: úgy tanítunk hónapok óta, hogy ezeknek a tüneteknek egyikével sem találkozunk a foglalkozáson. Ez nagyon nagy öröm nekünk, és a szülők számára gyakran hatalmas megnyugvás, hogy „nem reménytelen” a gyerekük.

IMG_7122

Miért jó játék a sakkozás?

A gyerekek számos képességét fejleszti a sakkozás. Megtanulnak összefüggésekben gondolkozni, döntéseket hozni, előre tervezni.  A sakk fejleszti a logikai készséget, a koncentrációt, a szociális érzéket, számtalan pozitív hatása van, és elsősorban rendkívül változatos és szórakoztató játék.

Lesz folytatása a könyvnek?

Ha már tudod a lépéseket, akkor kezd a sakk igazán érdekessé válni. Az iskolásoknál már tudatosabban kell egy sakk játszmát felépíteni, mint az ovisoknál. Ehhez is léteznek játékok, amelyek nem szerepelnek ebben a könyvben. Ha van egy jó ötleted, mi sem egyszerűbb, mint könyvet írni belőle. Már gondolkodunk a folytatáson.

Naderi Szima

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .