Hétköznapi mesék – mesebeli hétköznapok

Bábozás, dögönyözés és dalok. A fővárosban és környékén négy helyszínen tart baba-mama foglalkozásokat Jakabosné Kovács Judit drámapedagógus, Mazsola Játszó és Manócska Muzsika címmel. Honlapját böngészve egy nagyon sokoldalú pedagógus fiatal, mégis gazdag életútja rajzolódik ki.

Sokat tanulhatunk tőle, módszereit, gondolatait elsajátítva egy értékes világot teremthetünk gyerekeinknek, és magunknak is. Újra! Hagyjuk, hogy zsipp-zsuppolásával minket is visszarepítsen a boldog gyermekkorba…, hóóó-rukk!

– Mikor és milyen céllal alakult meg a Mazsola Játszó?

Manócska Muzsika2006-ban kezdtem el bábos-énekes tornafoglalkozásokat tartani Mazsola Játszó néven egy és négy év közötti gyermekeknek és szüleiknek. A Mazsola Játszó bábos-énekes tornafoglalkozásomon és a Manócska Muzsika zenei foglalkozásomon szépirodalmi alkotások, népköltések, igényes zenei alkotások, népdalok és élô hangszerjáték bevonásával születik meg a játék öröme. A Manócska Muzsika a Mazsola Játszóból nőtt ki, és vált le 2007 őszén.

Közös a két foglalkozásban, hogy egyiken sincs hangszerosztás, nincs gépzene, és mindkettőn nagy szerepet kapnak az ölbeli játékok, melyeket egészen pici kortól akár hat éves korig is játszhatunk a gyerekekkel. Célom, hogy a szülők felfedezzék az éneklés és a játék erejét, megtanuljanak játszani a hangukkal, a tekintetükkel, és olykor kilépjenek a felnőtt szerepből, csemetéik nagy örömére. Az ezzel kapcsolatos gátlások oldására is alkalmasak a heti rendszerességű találkozások. A Mazsolán célom még a gyermekek bevezetése a bábok világába és az, hogy a gyermekek megtapasztalhassák a térben való mozgás örömét, ezzel alakul a mozgáskoordinációjuk, egyensúlyérzékük, testtudatuk is.

– Hogyan működnek a foglalkozások, milyen módszert alkalmazol?

A Manócska Muzsikára várandós mamákat, babákat és három év alatti gyermekeket várok szüleikkel, nagyszüleikkel. Közös éneklés, élő énekszó, ölbeli játékok, gitár és furulyaszó várja az érdeklődőket. A felnőttekkel énekeket, dünnyögőket, altatódalokat tanulunk, melyeket otthon bármikor felidézhetnek, a foglalkozáson pedig sokszor egy-egy kánon és dallamvisszhang élménye is megszületik.

A Mazsola pár perces Mazsola és Manócska jelenettel indul. Bálint Ágnes karaktereinek párbeszédeit a kisgyerekek mindennapi élete ihleti. Például ezen a héten Mazsola benáthásodott, prüszköl és hatalmasakat trombitál Manócska zsebkendőjébe.

Ezután ölbeli játékok következnek, majd hangszer-játékra előbújik egy-egy állatbáb, akivel együtt játszunk mozgásos játékokat. Ezt követően állandó átmozgatósor és végül szabad mozgásos mozgásfejlesztő-eszközös rész következik. A gyerekek szabadon, koruk, habitusuk és pillanatnyi kedvük szerint vesznek részt a játékokban. Van aki csak több hónap után mászik át az alagúton, vagy ül bele a takaróba, olyan is van, hogy csak a babáját hintáztatja meg a takaróban, így barátkozik a dologgal.

– Kérlek, mesélj magadról, hol tanultad a játszóházban alkalmazottakat, honnan a gyakorlatod?

Judit Ábellel, Júliával és BálinttalSok mindent hozok a gyerekkoromból, anyukám tanár, apukám, nagyapám újságíró volt, nagypapám mesekönyvet is írt, mindegyikük zongorázott. Egyetemi évek alatt gyűjtöttem pedagógiai, pszichológiai ismereteket, drámapedagógiát is tanultam, az angol szakon pedig egy mese szeminárium keretében ébredtem rá a mesék, és a gyermekkori kertélmény jelentőségére. Gyermekeimmel kilenc évig otthon voltam, két- három évesen látogattunk zenei és mozgásos foglalkozásokat, ami tetszett, azt innen is „besöpörtem”. Sokat tanultam Sándor Ildikótól a Hagyományok Házában, kisgyermekkori zenei neveléssel kapcsolatos ismereteimet pedig Gróh Ilonánál, Forrai Katalin díjas énektanárnál bővítettem.

– Mit tegyen az az anyuka, apuka, akinek nem meséltek, régen volt óvodás, és nehezére esik fejlből mesélni? Kell-e mondókákat, meséket tanulgatni, vagy van valami ötleted? Nálad olyan könnyen és irigylésre méltóan megy a fejből mesélés, mondókázás… 

Olyan ez, mint a szoptatás, nagyon ritka az, hogy valaki tényleg nem tud szoptatni, sok esetben csak arról van szó, hogyha tudjuk mennyire fontos, és hogyan kezdjük el, akkor már megy, mint a karikacsapás. Ugyanez van az énekléssel, meséléssel, akár a fejből meséléssel, bábozással is. El kell kezdeni. A gyermekek mindennapjairól mindenki tud mesélni, és kezdetben ez a legfontosabb mesetípus, esténként elmondjuk mi történt vele aznap.

Később jó ötlet, hogy ismert mesét fejből mondunk, ekkor ráébredünk, hogy ámul a gyermek, mi pedig kötetlennek érezzük magunkat. A férjem egy időben a kisfiam takaróján lévő holdon ülő macikról talált ki egy rövidke mesét a délutáni alváshoz. Attól fogva egy ideig mindig ugyanazt kérte. Nem kell sziporkáznunk, sose a mesék mennyisége a meghatározó, hanem ahogy elmondjuk, mikor mondjuk, sőt hányszor. Sokszor egy kerettörténet végig kísérheti a kisgyermekkort, és örök emlékké válhat.

Ábel alkotIgaz ez az énekekre, ölbeli játékokra is. Ha felelevenítünk párat, hamar látjuk, melyik tetszik nekik, és ne lepődjünk meg ha mindig ugyanazt kérik ötször egymás után. A hogyon van a hangsúly, nem baj ha keveset ismerünk, de azt szívből és átéléssel adjuk tovább. Az ölbeli játékoknál, fontos a játék dinamikája, gyorsulunk, lassulunk, hangszínünk is változik, mozgással kísérjük, és mindig ott a végén a csattanó, mely csikizéstől kezdve az összebújáson át, lehet egy fölemelés a magasba, vagy éppenséggel egy lecsúsztatás.

– Mi a véleményed a CD-ről való mese- ill. zenehallgatásról? Jobb a tiszta hang a CD-ről, vagy énekeljen a mama, a maga – nem mindig iskolázott – hangján?

Az anyai hangnál nincs megnyugtatóbb a baba és a kisgyermek számára. A személyes kapcsolat, a ringatás, dajkálás, ölelés, ölbeli játék, az egymásra tekintés, figyelés meghatározó ebben a korban. Semmilyen CD-vel, géppel, előadóművésszel, zenélő és csilingelő játékkal nem pótolható.

Az alkotás öröm - JúliaHa a szülők azt tapasztalják, hogy nincs tiszta hangjuk, akkor csak pár dalt tanuljanak meg, észre fogják venni, hogy mihelyt többször énekelnek, tisztulni fog a hang és az adott ének. Próbáljanak az ölbeli játékokra koncentrálni, ezek között sokat nem énekkel, hanem mondókával kísérünk, ez mindenkinek könnyen megy. Ráadásul altatók közt is vannak dünnyögők, amiket nem énekelünk, hanem titokzatosan „kántálunk”, fölér egy altatódallal, ilyet is szoktam tanítani Manócska Muzsikán.

Emellett  vannak helyzetek, amikor mesés vagy zenei CD-t hallgat gyermekünk, nincs ebben semmi kivetnivaló, lényeg, hogy ne a természetes és élő ingerek rovására történjen.

– Tiszteletre méltóan sok energiával foglalkozol saját három gyermekeddel is. Hogy lehet, hogy ők nem a statisztikai átlag szerint napi 4 órát tévéző(!) gyerekek közé tartoznak? Hogyan érted el, hogy a TV, video, számítógép nem játszik szerepet az életetekben?

Úgy tervezem, hogy jó pár évig csak délelőtt vállalok foglalkozásokat, hogy délután velük lehessek. Van tévénk és számítógépünk (utóbbit mondjuk, amíg otthon voltam velük nem kapcsoltuk be, mert nem tudtam, hogy kell, meg nem is volt rá időm). A tévét és videót mértékkel, alkalomszerűen, előre megtervezve használjuk. Nyáron három hónapig a nyaralóban  csak diavetítő volt és van.

Amióta elkezdtem a Mazsola Játszót, aminek a honlapját folyamatosan bővítem, van számítógépezés, de csak módjával. Élő zenei és gyermekelőadások mellett, moziba is járunk időröl időre, igaz kerüljük a Walt Disney-ket és első mozi élményük a Hahó Öcsi! és Hahó a tenger volt!, öt-hat évesen.

Nyáron a kertben - BálintMivel a kezdetektől beavattuk őket olyan tevékenységekbe, amiknél magukból kell meríteni vagy kihozni valamit, ezért vannak hobbijaik, amik miatt nem jut sok idő a gépekre. Hobbi alatt nem különórákat értek. Próbálunk nekik időt biztosítani az otthoni játékra, szöszölésre, olvasásra, barkácsolásra, mindennapi tevékenykedésre, hiszen egy tejberizsfőzés is lehet élmény.

Örülök, hogy nem azért írnak, barkácsolnak, zongoráznak vagy festenek sokat, mert tehetségesek benne, hanem mert megtapasztalták, hogy az alkotás öröm. A csavar persze az, hogy átlagos képességgel néha felülmúlnak minden képzeletet. A suliban például van, hogy csak igénytelen pálcika figurát firkantanak, de nyáron a kertben egy létrára kifeszített selyemre olyan aprólékos, cirádás csodák kerülnek, amik aztán a nappalinak is büszke díszei. Velem is szokott ilyen történni, azt hiszem, hogy bármelyikünk, ha kiülne a nyár végi napsütésben a fűbe egy festékkészlettel, elcsodálkozna a művén.

Fülöp Hajnalka

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A "kisgyerekes időszak után is" tudok tanácsot adni, hogy hogyan írjunk ütős önéletrajzot, motivációs levelet, átnézem és javaslatot teszek CV-tek beadása előtt, vannak tippjeim, hogyan használjátok a közösségi médiát a munkaerőpiacra való visszatérés érdekében, ill. hogyan készüljünk a babázás-gyerekezés mellett a munka világára? "
Előző cikkFarsangi jelmezek: ötletek babáknak, gyerekeknek
Következő cikkÉletbiztosítás: gondoskodás a családról

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..