A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 1993 óta működik. Az alapítók célja az volt, hogy a gyerekeknek legyen lehetősége közvetlenül problémáikat, gondolataikat megosztani valakivel, segítséget kérni, ha szükséges. A Kék Vonalnál folyó munkába Nagy Éva pszichológus, az Alapítvány egyik munkatársa avatott be minket chaten keresztül.
Kik a célcsoportjai az Önök szolgáltatásainak?
Nagy Éva: Elsősorban a gyerekek, fiatalok 24 éves korig. De fogadjuk felnőttek megkereséseit is, akik gyerekek ügyében fordulnak hozzánk.
MINŐK: Milyen kommunikációs eszközöket használ az Alapítvány?
Nagy Éva: Alapvetően telefonszolgálat vagyunk, anonim módon, 24 órában elérhető, ingyenes telefonvonalat működtetünk. Ez a Kék Vonal Ifjúsági és Gyerektelefon (116 111) és az Eltűnt Gyerekek Segélyvonala (116 000), mely utóbbi kifejezetten a szökés, eltűnés vagy más veszélyhelyzet miatt bajban lévő gyerekek érdekében működik. Ennek érdekében a technika lehetőségeit felhasználjuk és ezért 2008 óta e-mailben és 2010 áprilisa óta chat-en keresztül is elérhetők vagyunk. 2009 óta Internet Helpline szolgáltatásunkkal az online világban tapasztalt rossz élmények, nehézségek, problémák feldolgozásában segítjük a hozzánk fordulókat a 116 111 – es telefonszámon, illetve e-mailen és chaten keresztül is.
A missziónk, hogy a gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. Mindkét utóbbi szolgáltatás a honlapunkról elérhető, az EMIL biztonságos levelezőrendszerben küldött üzenetekre három napon belül válaszolunk. A Chat jelenleg hetente háromszor négy órában várja a gyerekeket, de nyitvatartását folyamatosan bővítjük annak érdekében, hogy szélesítsük a felületet, amin keresztül a gyerekek, fiatalok elérhetnek minket.
Az Önöknél használható chat miben különbözik egy hagyományos chatezéstől?
Nagy Éva: A technikai oldal tekintetében szinte semmiben, ugyanúgy egy chatszobában zajlik a beszélgetés. Azonban itt a gyerekek, fiatalok anonim módon jelenhetnek meg, ahogyan egyébként minden egyéb szolgáltatásunkban is.
Egy Kék Vonalas ügyelő beszélget egy-egy gyerekkel, tehát nem csoportos beszélgetésről van szó. A beszélgetés zárt, abba kívülről nem tud más belépni, tehát biztonságos környezetben zajlik.
Az áprilisi indulás óta milyen tapasztalatokról tudna beszámolni? Mennyire népszerű ez a fajta kommunikáció a gyerekek körében?
A gyerekek, fiatalok között sokaknak természetes, jól ismert közege már az internet, ezért egyre több látogatónk van.
Természetesen sokat teszünk azért, hogy kellően meghirdessük a szolgáltatást, így az biztos, hogy egyelőre nem merítettük ki a chatszolgáltatás kapacitásának lehetséges kereteit.
A chatelés előnye, hogy gyors, hasonlít az élő beszédre, de sokkal nagyobb mértékű anonimitást tesz lehetővé.
De maga a beszélgetés, a meghallgatás szinte ugyanolyan, mint a telefonon lenne. Az ügyelő ugyanúgy a gyerek érdekét szem előtt tartva, non direktív, elfogadó módon kommunikál a hozzánk forduló fiatallal arról, amiről ő szeretne.
Milyen szemlélettel és kik dolgoznak a Kék Vonalnál?
A mottónk hogy a gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. Alapértékeink a gyerekközpontúság, a bizalom, a felelősség és az együttműködés.
A gyerekközpontúságon mi azt értjük, hogy minden szolgáltatásunkban és tevékenységünkben a gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve és elfogadva az ő legfőbb érdeküket szolgáljuk.
Hiszünk abban, hogy minden felnőtt közös felelőssége, hogy a gyerekeknek jobb legyen, ezért az együttműködést is egyik fő értékünknek tekintjük.
Miért kezdett el itt dolgozni?
A szolgáltatásainkat elsősorban önkéntesek működtetik. Én is önkéntesként kezdtem itt dolgozni azért, mert az alapítvány értékeit magaménak érzem, fontosnak tartom a munkánkat és nem utolsósorban szeretek a gyerekekkel beszélgetni. 🙂
Zárásképpen mondana néhány szót a jövőbeli tervekről. Milyen újabb csatornákon készülnek meghódítani a gyerekeket?
Törekszünk a minél jobb elérésre, és ezért egyrészt a virtuális térben tervezzük bővíteni a szolgáltatásokat például csoportos chattel. Emellett a gyerekekkel való közvetlen találkozási lehetőségek terén is bővítést tervezünk, például iskolalátogató programok, közösségi terek létrehozása.
Köszönöm a chatelést. További sikereket kívánok Önnek és a Kék Vonal minden munkatársának és önkéntesének! :-):
Nagy Éva: Köszönöm a lehetőséget 🙂
sziasztok fiút keresek
na mentem
terjesszétek légyszives
szerintem nem ilyen egyszerű kitty
Tegyél egy próbát és oszd meg velünk tapasztalataid!
ki nézné meg a weboldalam
hali mindenki