55 millió forintért vásároltak a magyarok farsangi jelmezt idén a Pepita.hu-n

Pepita.hu friss felmérése szerint a szülők 41 százaléka vásárol jelmezt gyermekének farsangra, míg 35 százaléka otthon készíti el. A legtöbb szülő számára a jelmez egyedisége fontosabb, mint az, hogy mennyire divatos vagy mennyibe kerül. Ugyanakkor a szülők háromnegyede legfeljebb 10 ezer forintot költ a farsangi maskarára. A gyermekjelmezek közül a Pókember idén a befutó, a felnőttek pedig inkább maszkot választanak saját részre. A Pepita.hu adatai alapján a gyermek- és felnőtt jelmezek hazai bruttó forgalma közel 55 millió forint volt idén, ami 30 százalékos növekedés 2024-hez képest.

A farsangi időszak minden évben izgalmas kihívás elé állítja a szülőket: milyen jelmezbe öltözzön a gyerek, és ez hogyan és mennyiért szerezhető be. A Pepita.hu friss felmérése szerint a szülők 41 százaléka kész jelmezt vásárol, 36 százaléka saját kezűleg készíti el idén a maskarát. A farsangi vásárlási trendek egyre inkább az online térbe tolódnak: a vásárlók 60 százaléka az interneten szerzi be a jelmezt, míg 16 százalékuk boltban. A szülők további 14 százaléka használt jelmezt választ, 11 százalék pedig inkább a kölcsönzés mellett dönt.

A kutatásból kiderült, hogy a legtöbb szülő számára a jelmez egyedisége fontosabb a divatnál. Bár az ár kevésbé meghatározó tényező a választásnál, a többség mégis az alacsonyabb árkategóriát részesíti előnyben: a szülők háromnegyede legfeljebb 10 ezer forintot költ gyerekenként a jelmezre. Ez összhangban van a Pepita.hu értékesítési adataival is, amelyek szerint a gyerekjelmezt vásárlók 86 százaléka 10 ezer forint alatt fizetett.

A felmérés szerint a szülők kétharmada idén nagyjából ugyanannyit költ jelmezre, mint tavaly. Ugyanakkor a Pepita.hu értékesítési adatai azt mutatják, hogy idén többen választották a 10 ezer forint feletti árkategóriát, mint 2024-ben. Ez az emelkedő tendencia nemcsak a költési hajlandóságban, hanem az eladások növekedésében is megmutatkozik. „A gyermekjelmezek esetében bruttó forgalmunk 26 százalékkal, az eladott termékek száma pedig 14 százalékkal nőtt tavalyhoz képest” – mondta Dorcsinecz József, a Pepita.hu társalapítója, aki azt is hozzátette, hogy a gyermekjelmezek hazai értékesítéséből származó bruttó bevétel meghaladta a 46 millió forintot.

A felmérés alapján a gyerekek körében a szuperhősös jelmezek a legkedveltebbek. Ezt alátámasztják a Pepita.hu adatai is. „Az idei évben a leggyakrabban vásárolt jelmezek toplistájára 10-ből 5 valamilyen Pókember témájú jelmez a gyerekeknél – ismertette Dorcsinecz József, a Pepita.hu társalapítója a cég magyarországi értékesítési adataiat. – Ez egyúttal azt is jelenti, hogy nem volt markáns trendváltás, tavaly is a Pókember jelmezeket vásárolták a legtöbben.” Persze a klasszikus szuperhősös, hercegnős, egyenruhás jelmezek mellett kreatív megoldásokra is van példa. A felmérésből kiderült, hogy egy hordozókendőt használó anyuka babájával együtt öltözik be: ő maga egy fa, a kicsi pedig egy rajta csüngő lajhár.

A felnőttek sem maradnak ki a farsangból

A farsang már nemcsak a gyerekekről szól: a válaszadók 44 százaléka felnőttként is rendszeresen beöltözik, míg 28 százalék még ugyan nem húzott álarcot, de nem zárkózik el az ötlettől. A felmérés szerint legnépszerűbb felnőtt jelmezek a filmes és sorozatos karakterek, valamint az egyenruhások. A Pepita.hu adatai szerint a felnőtt jelmez kategóriából az álarcok, maszkok iránt volt idén a legnagyobb kereslet. “A felnőtt jelmezek esetében közel 10 millió forintra nőtt idén a bruttó forgalmunk, ami 58 százalékos növekedést jelent, az eladott termékek száma pedig 28 százalékkal nőtt 2024-hez képest” – ismertette az adatokat Dorcsinecz József.

A farsang nemcsak az iskolákban és óvodákban hódít: a válaszadó szülők több mint negyedénél otthon, baráti vagy családi körben is tartanak jelmezes összejöveteleket. A farsangi hagyományok közül nem csak a beöltözést ápolják a magyarok: válaszadók közel 70 százaléka saját kezűleg készíti fánkot ebben az időszakban. A farsangi bálok sem mentek ki a divatból: a felmérés szerint a válaszadók 42 százaléka részt vesz valamilyen báli eseményen.

Kínos, vicces és meghökkentő farsangi sztorik

A felmérésben résztvevők között nagy az egyetértés abban, hogy bár kényelmes online vásárolni a kész jelmezt, de így könnyen belefutni abba, hogy más pontosan ugyanazt a maskarát viseli. Éppen ezért különösen üdítő, ha valaki kitűnik a tömegből. Az egyik válaszadó hókiflinek öltözött gyermekére biztos sokan fognak emlékezni. Viszont előfordulnak mellélövések is: egy pingvinjelmez a viselőjét teljes mozdulatlanságra ítélte. Arra is volt példa, hogy Lúdas Matyinak öltözött kisfiú kellék libáját egy huszárnak öltözött osztálytársa kaszabolta szét. Nem minden farsangi jelmez állja ki az idő próbáját: egy fekete macska-jelmezből például a mancsokat és a farkincát elhagyták, így senki sem ismerte fel, hogy tulajdonképpen minek öltözött be a viselője.

A felmérés hátteréről:

A Pepita.hu online felmérést végzett 2025. 02. 17-e és 02. 20-a között. A kérdőívet összesen 1538 fő töltötte ki, 54 százalékuk szülő legfeljebb 18 éves gyermek(ek)kel. Bár a mintavétel nem reprezentatív az ország lakosságára nézve, de a felmérés eredménye alkalmas a főbb trendek és attitűdök bemutatására.

A sajtóközleményben az említett felmérés mellett a Pepita.hu hazai értékesítési adatait idéztük, hogy a felmérés eredményeit kiegészítsük és validáljuk az értékesítési trendekkel.

hirdetés
Ha van kimeríthetetlen téma és témán belüli kérdéskör ezen a csodálatos bolygón, úgy vélem ezek pontosan a gyereknevelés és a család témakörei. Minden nap hoz némi változást, mindig jönnek újabb és újabb fordulatok a világban, mindig lesznek időszerű kutatások, melyekről igenis érdemes írni. Önnön gyermekkori tapasztalatokat, személyes gondolatokat, szakmai cikkek fordításait öntöm szavakba. Az írás az életem fő mozgatórugója. Legyen szó cikkekről vagy versekről, izgalmasnak és gyönyörűnek találom az alkotás ezen módját. Az információáramlás könnyeden zajlik modern világunkban, ezért nagy lehetőség számomra, hogy egy ilyen nagyszerű közösséggel oszthatom meg mondandómat, mint amilyenek Ti vagytok!
Előző cikkElefántos férfi tanga, lejárt szavatosságú ital és szemránckrém: Ezeket ne add ajándékba, ha nem akarod, hogy rémálom legyen a karácsony

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.