A külső és belső környezetünkből rengeteg inger ér bennünket felnőtteket. Gondoljunk csak arra, amit manapság nagyon sokan művelünk, hogy egyszerre gyereket nevelünk, szól a televízió, csörög a telefon, főzünk, mosunk… stb. Nekünk nőknek könnyebb ez az úgynevezett multi tasking, de valljuk be, nekünk is nagyon fárasztó egész nap ebben létezni.
A mai gyerekek pedig még inkább ki vannak téve az információk sokaságának, ebben nőnek fel. Rengeteg helyről zúdul rájuk az inger. Ezért még inkább fontos, hogy tudják koncentrálni a figyelmüket.
Mire is jó, ha megtanul figyelni a gyermek?
Például:
- az önálló tanuláshoz
- a verstanuláshoz
- szövegértéshez
- különbségkereséshez
- nyelvtanuláshoz
- … stb.
A figyelni tudó gyermek kiválogatja az aktuálisan szükséges információkat. Felfogja és továbbítja azokat az agyba. Ennek hatására elindul a gondolkodási műveletek folyamata és a fontosnak tartott elemek tárolódnak a memóriában.
A figyelmet, a figyelem tartósságát és koncentráltságát már egészen kicsi gyerekeknél el lehet kezdeni játékosan „fejleszteni”. Óvodás korban pedig ajánlatos is a fejlesztése, szintén játékosan.
Ha a gyermeknél észlelhető ennek a zavara, akkor az óvodában segítséget kaphatunk az óvónőktől a megfelelő fejlesztő pedagógus megtalálásában. Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb enyhe képességzavar mozgással orvosolható. Minél előbb fedezzük fel és kerül a gyermek szakemberhez, annál jobb eredményeket lehet elérni.
Mit jelent a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD)?
„A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) neurológiai természetű veleszületett vagy fejlődési rendellenesség, melynek vezető tünete a figyelemzavar, kísérő tünetei a hiperaktivitás, feledékenység és a gyenge impulzuskontroll. A magyar megfelelő: szétszórtság nyüzsgéssel vagy nélküle. Betegségnek, részképességzavarnak, néha fogyatékos állapotnak tekinthető az eset súlyosságához mérten. Gyakran egyszerűen csak hiperaktivitásnak tekintik, holott létezik hiperaktivitás a figyelemzavar és más tünetek nélkül. Így ez utóbbit azonban a magyar szakirodalom inkább hipermotilitásnak hívja.” – írja a Wikipédia.
Nézzük meg az alábbiakban, hogy otthon milyen játékokkal tudjuk a gyermekünk figyelmének a tartósságát és fókuszáltságát fejleszteni.
Figyelemfejlesztő játékötletek:
- Keresd a szót! A játékmester mondja: Figyeld a szót! Autó. Ezután felsorol szavakat pl.: fa, elefánt, ház, virág, autó, bögre. Amikor a gyerekek meghallják a megbeszélt szót az előre megegyezett mozdulatot csinálják. Pl.: tapsolnak egyet.
- Mi változott? Kiválasztunk egy lurkót, a többi gyerek jól megfigyeli, ruháját, haját, cipőjét. Kimegy a gyerkőc, majd úgy jön vissza, hogy egy valamit megváltoztat magán. Pl. kifűzi a cipőjét vagy kiengedi a haját… stb. A gyerekeknek el kell mondaniuk, hogy mi változott, mit vettek észre.
- Mondókák, mozgással kísérve:
Dombon törik a diót, a diót,
rajta vissza, mogyorót, mogyorót,
tessék kérem megbecsülni
és a földre lecsücsülni,
csüccs!
- Meseolvasás visszakérdezéssel. Kétféleképpen játszhatjuk. Az első, amikor a lurkónk már ismeri a mesét és mi egyszer csak abbahagyjuk az olvasást és megkérjük a gyerkőcöt, hogy mondja el, mi következik, hogy folytatódik a mese. A másik, amikor ismeretlen mesét olvasunk és visszakérdezünk a részletekre.
- Karmester. Kiküldünk egy tanulót, közben kinevezünk egy karmestert. Ő mozdulatokat kezdeményez, melyet a többiek észrevétlenül utánoznak. A kiválasztott tanulónak ki kell találnia, ki a karmester.
Ezen kívül:
- Mozgás- mozgás-mozgás
- Memóriajáték
- Tárgyak válogatása megadott szempontok szerint
- Hangok, zörejek felismerése
- Éneklés, verselés, mondókázás
- Betűjáték: Mit visz a kishajó?
- Kerti játékok, mint például az ugróiskola, lábtenisz, krokodilok a vízben, kapitány, hideg-meleg játék
A kineziológiát is segítségül hívhatjuk a figyelem fejlesztéséhez
Az alábbi játékos gyakorlatokat ajánlom a gyerekeknek:
Keresztbe lendítés: Ellentétes kar és láb összeérintése. 12 pár. Egy párnak számít a jobb kéz-bal láb és a bal kéz-jobb láb érintése. Jótékony hatása: A mozdulatok egyszerre aktiválják a jobb és bal agyféltekét. Segítenek annak összehangolásában.
Homlok-tarkó tartás: Tegyük a kezünket (vagy a gyermek a saját kezét) a homlokra és a tarkó közepére. Tartsuk rajta néhány percet, vagy amíg jól esik. Jótékony hatása: Eloszlatja a stresszt és a belső feszültséget. Fokozza az alkotókészséget, száműzi a negatív gondolatokat.
Igyon a gyermek sok vizet! A tanulás megkezdése előtt és közben is kínálgassuk gyermekünket vízzel.
Jó játékot kívánok!
fotó: pexels.com
Erről a témáról a Kisgyermek fejlődése rovatban olvashatsz többet!