Kinél tehetünk panaszt, ha az egészségügyben sérelem ért?

Telefonon, levélben és a regionális irodák fogadóóráin fordulhat segítségért, akit valamilyen betegjogi, ellátottjogi vagy gyermekjogi sérelem ér, az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz (OBDK). A betegjogi képviselők több ezer panasz kivizsgálását végzik évente. A panasztevők legtöbbször a sértő kommunikáció miatt fordultak jogvédőkhöz.

Nem nehéz beleképzelnünk magunkat a kétségbeesett anyuka és apuka helyzetébe, akik felfedezik, hogy a kertben játszó hároméves kislányuk ismeretlen gombát tart a kezében, amin apró sérülések is felfedezhetőek. A szülők berohannak a szakellátó helyre, ahol elméletileg értenek a gombákhoz, ám az ügyeletes orvos nem ismeri fel a gombát, hosszan keresgéli a határozó könyvben, majd, mivel nem találja, egy pillanat alatt a gyomormosás mellett dönt. Kiragadják a szülők kezei közül a gyermeket, becsomagolják egy lepedőbe és elviszik. A rémült szülőket nem engedik be, a beleegyező nyilatkozatot pedig a beavatkozás után íratják alá velük, bár tájékoztatást akkor sem kapnak, csak néhány lekezelő dorgálást. Közlik, hogy a gyermeket bent tartják éjjelre megfigyelésen, de a támla nélküli gyerekszéken kuporgó anyukán kívül senki sem néz rá a kicsire egész éjjel. Reggel hazaküldik őket, és közlik, hogy a gomba nem volt mérgező.telefonáló nő

(Az esetet, és más panaszleírásokat és kivizsgálásukat az OBDK honlapján olvashatjuk.)

Sokunknak vannak hasonló történetei, melyekben a legtöbbször nem kérünk segítséget, vagy nem teszünk panaszt, mert nem tudjuk, hogy milyen formában és hol lehet, vagy nem akarunk még ezzel is bajlódni. Szülőként azonban még nagyobb a felelősségünk, és ha velünk meg is történt, nem szeretnénk, ha más gyermekkel és családjával is megismétlődne. Ezért döntöttek a fent leírt szülők is az eset bejelentése mellett, és ezért hasznos, ha tudjuk, hol és hogyan tudunk segítséget kérni.

Évi nyolcezer panasz

Az OBDK átvette a magyar betegjogi képviseleti rendszer irányítását, mely korábban az ÁNTSZ keretein belül kezdte meg működését. A hivatal egyrészt gondoskodik a betegek, ellátottak és gyermekek törvényben meghatározott jogainak védelméről, tájékoztatást ad ezekről és a felmerülő kérdésekről. Másrészt képzési feladatokat lát el a jogvédelmi képviselők munkájához kapcsolódóan. Emellett biztosítja a beteg számára az iratbetekintés jogát és dokumentációt őriz és archivál.

A betegjogi képviselők több ezer betegjogi panasz kivizsgálását végzik évente. Csak 2012-ben több mint nyolcezer panaszkivizsgálás történt. A tavalyi adatok alapján a panasztevők legtöbbször a sértő kommunikáció miatt fordultak jogvédőkhöz. A Betegjogi Nap keretében, az OBDK szervezésében megrendezett konferencián elhangzott, hogy míg korábban az ellátás minőségére, a várakozásra és a nem megfelelő hangnemre panaszkodtak a legtöbben, addig mára, úgy látszik, az egész egészségügyi rendszerrel, s annak szabályozásával van baj, melyben a félelem és a bizalomvesztés is szerepet játszik.

A panaszokat az ingyenes zöld számon: 06-80-620-055 fogadják. Ezen kívül levélben ([email protected]) és a regionális irodák fogadóóráin Székesfehérváron, Pécsett, Győrben, Miskolcon és Nyíregyházán és Békéscsabán is felkereshetőek, ha valakinek problémája van.

A hivatal működéséről és elérhetőségeiről részletesen az OBDK honlapján lehet tájékozódni.

Wéber Anikó, fotó: www.freedigitalphotos.net

hirdetés