2 ötlet iskolai stressz ellen

A világunkat nem tudjuk úgy berendezni, hogy számunkra a legkényelmesebb legyen. Nap mint nap el kell fogadnunk a magas árakat, a vészjósló napi híreket, a közlekedési dugókat, szeszélyeskedő kollégákat vagy a nyűgös gyerekeket. Gyermekednek pedig ugyanígy el kell fogadnia nem túl megnyerő tanárait, az osztálytársait, akik zavarják az órát, a folyton akadékoskodó szülőket és a piszkálódó testvéreket.

A külső körülményeket nem tudjuk megváltoztatni. Az egyetlen dolog, amit befolyásolni tudunk, az a hozzáállásunk. Ugyanis a hozzáállástól függ, hogy a gyermekünk szívesen megy-e iskolába vagy kijelenti, hogy „utálok iskolába járni!”. Ha megfelelő a viszonyulás akkor az iskola nem kínszenvedés lesz, hanem egy olyan hely, ahol sok érdekes dologgal lehet megismerkedni és barátokat lehet találni.

De hogyan változtatható gyermekünk hozzáállása az iskolához? Hoztam Neked néhány lehetőséget „otthoni használatra”, használjátok ezeket örömmel!

1. A két agyfélteke összehangolása (gyakorlattal)

A hatvanas évek óta, a Nobel díjas dr. Roger Sperry professzor jóvoltából tudjuk, hogy az agyunk két féltekéből áll. Mindkét agyféltekének megvan a saját feladata. A bal agyfélteke a „logikus agy”, a jobb agyfélteke pedig az „alkotó agy”. Noha a két agyfélteke nagyon különböző feladatokat lát el, összehangolt munkát kell végezniük a mindennapi kihívásokkal szemben. Az együttműködésért felelős rész nagyon érzékeny a stresszre: rosszul viselt stressz esetén így az információcserében zavar keletkezik, ezt az állapotot nevezzük tanulási blokknak vagy „black out”-nak.

Amikor stressz hatása alatt állunk, agyunk nagy része kikapcsol és csak ahhoz a részhez férünk hozzá, ahol régi viselkedésmintáink vannak elraktározva. Ha meg akarunk szabadulni ezektől a sokszor ismételt, nyomasztó mintáktól, az egyik lehetőségünk, hogy a kezünket a homlokunkra tesszük úgy, hogy a két homlokdudorunkat is érintsük. Ezek a szemünk fölött, félúton a szemöldök és a hajtő között találhatóak. Ha megérintjük őket, a vér áramlása fokozódik a frontális és az ezzel összeköttetésben levő nyakszirtlebenyben. Amint ezek a régiók ismét elegendő vért kapnak, agyunkban „felkapcsolódik a villany”: megoldást találunk a problémáinkra és új magatartásmódokat fedezünk fel. Ezt magadon vagy a gyermekeden mindig elvégezheted, ha izgatottnak, hiperaktívnak látod őt vagy ha fél dolgozatírás előtt, ha nehezen alszik el, ha már sokat tanult és mégis úgy érzi, semmi sem jut eszébe vagy ha szomorúság, félelem miatt fáj a hasa.

De akár ez is egy megoldás lehet: célzottan a két agyféltekét összehangoló tréning gyermekeknek az őszi szünetben >>>

2. Pozitív megerősítés

Az édesanyák ösztönösen tudják, hogy beszélniük kell a csecsemőikkel, babusgatniuk kell őt, hogy megteremtsék a bizalmas légkört. A szavak ismételgetése a gyermeket utánzásra késztetik, ennek az édesanya örül és reagál rá. Ez az ún. „pozitív megerősítés” örömmel tölti el a gyermeket és folytatja a gügyögést .

Az a gyermek tehát, aki sok biztatást kap, fáradhatatlan és tele van lelkesedéssel. Tanulási motivációját jutalmazással, ez esetben odafigyeléssel növeljük. A szeretetteljes figyelem hatására az úgynevezett jutalomközpontok aktiválódnak a gyermek agyában, ezek fokozzák az endorfin hormon kiválasztódását és ez kellemes érzést okoz. A boldogságérzés hatására emelkedik a gyermek dopaminszintje, ez ismét jutalomérzést vált ki nála és meghozza a kedvét a további gyakorláshoz.

Ha a gyermekednek szeretnéd a napokig tartó biztatás, jutalmazás és sikerélmény lehetőségét adni, van még pár hely az idei utolsó, speciálisan 10-13 éves gyermekeknek szóló Jobb agyféltekés rajztáborra!

Mucsi Martina kineziológus, www.kreativonismeret.hu | Kérdezd szakértőnket>>

fotók: freedigitalphotos.net

Szólj hozzá Te is!

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..