5 tévhit az őszi folyadékpótlással kapcsolatban

Nyáron a kiszáradás és a fokozott folyadékvesztés miatt kerül fókuszba az elegendő folyadékfogyasztás, de ősszel sem szabad csökkenteni a folyadék mennyiségét. A hűvösre forduló időjárás igénybe veszi a szervezetet és a bőr is gyorsabban kiszárad, ha belülről nem kap utánpótlást. A SodaStream összegyűjtötte az öt leggyakoribb tévhitet a dehidratáltsághoz kapcsolódóan.

„Köztudott, hogy a legegészségesebb és legideálisabb ital a tiszta víz. Korra, nemre, egészségügyi állapotra való tekintet nélkül és bármikor, a szervezet igényeinek megfelelően korlátlan mennyiségben fogyasztható. Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy a csapvíz minősége a legtöbb helyen a skandináv országok ivóvizének minőségével vetekszik. Emellett a legellenőrzöttebb élelmiszer, hiszen folyamatosan vizsgálják a minőségét. Így bátran ajánlható a hidratációhoz és még az ásványvizes palackok cipelésével sem kell törődni” – hangsúlyozza Rutai Gergely, a SodaStream magyarországi szakértője.

  1. A száraz száj jelenti azt, hogy dehidratált a szervezet

Bár ebben van némi igazság, a dehidratáltság valószínűleg már a szájszárazság érzése előtt elkezdődött. viszont figyelmen kívül hagytuk a figyelmeztető jeleket. A fejfájás, a magas pulzus szám, az alacsony vérnyomás, a felálláskor tapasztalható szédülés, a kimerültség vagy zavartság, illetve az izomgörcs és a sárga vizelet mind a dehidratáltság egyik jele lehet. A dehidratáltságot könnyen ellenőrizhetjük: csípjünk a bőrünkbe, ha az azonnal visszaugrik miután elengedtük, akkor kellőképpen hidratáltak vagyunk. Dehidratáltság esetén a bőr pár másodpercig úgy marad, miután elengedtük. Ha ezt tapasztaljuk, feltétlen pótolnunk kell a hiányzó folyadékot.

2. Testünk csak akkor veszít értékes folyadékot, ha izzadunk

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy csak akkor veszíthetünk folyadékot, ha izzadtság cseppeket látunk a bőrön. A valóságban azonban már a puszta életfunkcióink normális működésével is bekövetkezik a folyadékvesztés, például a szimpla légzéssel is párologtat a szervezet. Ha valamiért pedig extra veszteséget (pl. betegség, láz, edzés stb.) szenvedünk el, amint lehet pótolni kell a szükséges mennyiséget.

3. Legalább 2 liter folyadékot kell meginni egy nap – és csak vizet

Valóban a víz a fő folyadékforrás, azonban minden étel és ital tartalmaz valamennyi vizet, bár a különféle ételek folyadék tartalma rendkívül eltérő. A gyümölcslé akár 84 százalékban tartalmazhat vizet, míg az uborka 96 százaléka áll vízből. Nem szabad tehát megrögzötten számolni a decilitereket. Csak legyünk biztosak abban, hogy étrendünk kiegyensúlyozott és folyadékban gazdag. A szénsavas vizekről ráadásul köztudott, hogy jobban ellenállnak a baktériumoknak és javítják a vérkeringést is.

4. Szükséges sport italokat fogyasztani edzés után a feltöltődés és a regenerálódás miatt

Hacsak nem intenzív állóképességi gyakorlatokat végzünk, ami után feltétlenül szükséges pótolni az elektrolitokat, akkor a víz több mint elegendő lehet testünk felfrissítésére edzés után. A sportitalokkal sokszor ugyanis felesleges cukrokat is bevihetünk akár a szervezetünkbe.

5. Nem baj, ha nem iszunk eleget, hiszen nincs tőle semmi bajunk

Annak ellenére, hogy nem szembesülünk nap, mint nap a nem elegendő folyadékfogyasztás tüneteivel, a hatása bármikor kiütközhet. Számos egészségügyi problémát pedig tovább súlyosbíthat: ilyen lehet például az alacsony vérnyomás, a cukorbetegség vagy a húgyúti fertőzés.

 

Szólj hozzá Te is!

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..