7 tipp a biztonságos internetes vásárlásért

2016. február 9-én a korábbi évekhez hasonlóan ismét megrendezésre kerül a Safer Internet Day világnapja, mely célja, hogy felhívja a felhasználók, különösen a fiatalok és a gyermekek figyelmét az internet, valamint a mobil eszközök tudatos használatára. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól azt is megtudhatjuk, hogyan lehetünk biztonságban a világhálón fogyasztóként.

Az elektronikus kiskereskedelmi piac folyamatosan bővül, naponta jelennek meg újabb webáruházak, és a fogyasztók egyre nagyobb hányada intézi ma már bevásárlásait az internet útján, így a jövőre nézve egyre jelentősebb fogyasztói kör lehet érintett az online térben történő visszaélések tekintetében. A fogyasztói érdekek szem előtt tartásával, 2015-ben a fogyasztóvédelmi hatóság összesen 169 webáruházat ellenőrzött. A megvizsgált online felületek mintegy 88%-nál találtak valamilyen hiányosságot.

Fogyasztóként akkor tudhatjuk magunkat a legnagyobb biztonságban, ha ismerjük alapvető jogainkat. Ha megfogadunk néhány jó tanácsot, számos problémát előzhetünk meg.

7 tipp a biztonságos vásárlásért

  • Nézzük meg a webáruház üzemeltető adatait, ugyanis kötelező feltüntetni a nevet, székhelyet, elérhetőségeket (telephely, postai cím, e-mail cím). Így bizonyosodhatunk meg arról, hogy magyar, vagy külföldi vállalkozástól vásárolunk, és ha problémánk lenne a termékkel, hogyan érhetjük el a kereskedőt/szolgáltatót.
  • Óvakodjunk az olyan online értékesítőtől, aki titkolja kilétét!

purchasing-689442_640

  • Érdemes megtekinteni az általános szerződési feltételeket, különösen a szállítás és fizetés részleteit, elállási jogról, jótállásról, szavatosságról való tájékoztatást, és a jogérvényesítési lehetőségeket.
  • Érdemes az olyan webáruházakat előnyben részesíteni, amelyek lehetőséget biztosítanak az utánvételes fizetésre. Így csak azért a termékért fizetünk, amely valóban megérkezett hozzánk.
  • Kézbesítéskor érdemes fotóval, videó felvétellel dokumentálni a kicsomagolási folyamatot, a későbbi esetleges vitás helyzetek tisztázására. Így bizonyítani tudjuk, hogy például a rendelt termék sérülten érkezett-e hozzánk.
  • Ha a termék mégsem tetszik, 14 napon belül elállhatunk a szerződéstől, azaz visszakérhetjük a vételárat, és ha volt, az általunk megfizetett kiszállítás költségét. Ilyenkor írásban kell jeleznünk a vállalkozás felé elállási szándékunkat, és vissza kell küldenünk a terméket. Ennek költsége viszont már a fogyasztót terheli (kivéve, ha a vállalkozás magára vállalta azt).
  • Bármilyen panaszunk merül fel, érdemes először a webáruháznak jelezni, aki írásbeli panaszunkra köteles a beérkezését követő harminc napon belül érdemben válaszolni.

A biztonságos online vásárlásért érdemes meglátogatni ezt a tájékoztató oldalt, ahol az információk menüpont alatt részletes leírást találunk például a jótállási, szavatossági jogokról, az indoklás nélküli elállás kivételeiről, vagy a panaszkezelésről.

 

 

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .