„Aki nem tud írni, olvasni, úszni, az analfabéta”

gezenguzredei31-300x200.jpg

A Duna lágy hullámokkal ölelte körül a Gézengúz Alapítvány által a vízbiztonságról szervezett kerekasztalbeszélgetésnek otthont adó A38-as hajót. A terem falain Rédei Ferenc, Pulitzer-emlékdíjas fotóművész „Cseppek a vízben” kiállításának képei. Víz mélyén megörökített mosolygós, boldog, láthatóan biztonságban lévő apróságok. Csak a gyermekkori vízi balesetek és halálozások statisztikái kúsznak aggasztó magasságokba.

„Aki nem tud írni, olvasni, úszni, az analfabéta” idézte Dr. Gyarmati Andrea, házi gyermekorvos, úszóbajnok egy ősi, görög falfelirat szövegét, hogy igazolja a víz és az úszás szerepét, fontosságát az életünkben. Valóban, kapcsolatunk a vízzel már az anyaméhben elkezdődik. Vízi baleseteket szenvedő és a vízben halálukat lelő gyermekek száma mégis évről évre növekszik. Hazánkban a gyermekeket érő vízi balesetek aránya 30%-kal magasabb, mint a fejlettebb nyugati országok hasonló mutatói, vízbiztonságuk pedig még az uniós átlagnál is rosszabb.

Hivatalosan  200 méter folyamatos nyílt vízi úszás után lehet a gyermekünket vízi jártasnak, „vízbiztosnak” nevezni tudtuk meg Dr. Gyarmati Andreától. Balesetek ugyanis nem a medencében érik a gyermekeket, hanem a bányatavakban és folyókban, melyeknek veszélyeire „csempézett” közegben nem lehet felkészülni.

Nem elegendő a vízbiztonsághoz a víz szeretete sem – tette hozzá Dr. Schultheisz Judit, a Gézengúz Alapítvány orvosigazgatója – fontos, hogy gyermekeink elérjék azt az érettséget, amikor már fel tudják mérni saját tudásukat és vízi otthonosságukat. Ebben nagy szerepe van az úszástanulás gyakoriságának és tudatosságának, a vízhez való általános viszonynak, valamint a vízzel kapcsolatos szemléletmódnak, amelynek gyökere a család – vélte Kovács Dávid, a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt szakmai vezetője.

Áldozatok és felelősök

Dr. Páll Gabriella, csecsemő- és gyermekgyógyász, az Országos Gyermekegészségügyi Intézet főtanácsosa a vízbiztonság szempontjából két veszélyeztetett korcsoportot nevezett meg: egyrészt az úszni még nem tudó kisdedeket, akik között a legmagasabb a kerti medencékbe fulladók aránya, másrészt pedig a serdülő korosztályt, akik a „virtusfejesek” leggyakoribb áldozatai.

De hogyan tudatosítsuk a gyermekeikben a víz veszélyeit anélkül, hogy elriasztanák őket? A kérdést leginkább a babaúszás felől lehet megközelíteni. Ennek során olyan bizalmi kapcsolat alakul ki a gyermek és a víz, valamint a gyermek és a szülők között, amelyre a későbbiekben a víztudatosság megingathatatlan szemlélete építhető. Baj ugyanis akkor lesz –fejtette ki Szekeres Pál, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium sportért felelős államtitkára -, ha a gyermek a kortársak, vagy az élvezeti szerek hatására virtuskodásba kezd a vízben vagy a vízzel. Meg kell tanítani nekik, hogy a víz tisztelete Petőfi intelmének megfogadásával kezdődik: „Habár fölűl a gálya, S alúl a víznek árja, Azért a víz az úr!” – idézte Gyarmati Andrea.

Problémát okoz az ishogy az úszásoktatásunk teljesítménycentrikus. Amíg a Skandináv országokban kb. két évig tart az úszás és azzal együtt a vízbiztonság elsajátítása, addig hazánkban az a cél, hogy a gyermekek minél gyorsabban megtanuljanak úszni. Ezáltal pedig megfosztjuk őket a vízzel való találkozás örömétől, élvezetétől, a játékosságtól, és attól, hogy a vízkultúra a mozgás és sportkultúra természetes részévé, alapigényévé váljon.    

Üzenet a palackban

A beszélgetés végén a kerekasztalt vezető Győrffy Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője összegezte, majd szimbolikusan palackba rejtette és a Duna vizében útjára engedte a kerekasztalbeszélgetés üzenetét. Ha a gyermekeik vízzel való találkozásának biztonságért aggódó szülők halásszák ki valahol, azt olvashatják: „keressék a lehetőségeket.” Ha azoknak az embereknek akad a horgára, akiknek jogában, hatalmi- és szerepkörében áll változtatni, az áll majd rajta: „keressék a módot a lehetőségek bővítésére.” Kár, hogy az A38-as hajótól a Duna vize nem a Parlament felé sodor. 

Gáncsos Kármen

hirdetés