Béres Alexandra: Súlykontroll Program

A könyv, amit ajánlani szeretnék, valójában nem egy könyv, hanem egy új életmódprogram. Béres Alexandra  Súlykontroll Programjában helyet kap a fogyókúra és az egészséges életmód kialakítása is. A program étkezéssel és mozgással kapcsolatos tanácsokkal nyújt segítséget a fogyáshoz. 

Nem kínál csodamódszert az áhított testsúly eléréséhez, és nem célja, hogy olyan élelmiszereket, ételeket ajánljon, amelyek nagyon távol állnak a megszokottól. De célja, hogy minél szélesebb körben megismertesse és megszerettesse a jelenleg Magyarországon még nem túl elterjedt és elfogadott, de bizonyítottan jó hatású alternatívákat.

Súlykontroll index

A program egyedi jellegét az ún. Súlykontroll Index adja, amely az élelmiszereket 1-100-ig sorolja be. A Súlykontroll index a glikémiás indexen (GI) alapul, de figyelembe veszi az ételek energia-, zsír-, és szénhidrát tartalmát is.

Az élelmiszerek 1-100-ig való besorolása attól függ, hogy a fogyókúrában, illetve a későbbi súlytartó fázisban mely élelmiszerekből ehetünk bátran, és melyek azok, amelyektől tartózkodnunk célszerű, vagy csak ritkán, kis adagokat fogyaszthatunk belőlük annak érdekében, hogy normál testtömegünket meg tudjuk tartani.

A program a súlykontroll indexen kívül további segítséget is nyújt ahhoz, hogy a javasolt mennyiségekkel könnyebben betartható legyen, s hogy a kompenzációval, az esetleges torkoskodás miatt felborult egyensúlyt helyreállíthassuk.

A Súlykontroll Program szakaszai

Béres Alexandra: Súlykontroll ProgramA Súlykontroll Program táplálkozási része 2 fogyókúrás és 1 súlytartó szakaszból épül fel.

Az első szakasz szigorúbb, de rövid ideig tartó szakasz, ami alatt viszonylag gyors súlycsökkenésre számíthatunk. Ez idő alatt megpróbáljuk átállítani szervezetünk anyagcseréjét, ami a fogyókúránkat kedvezően befolyásolja. Ebben a szakaszban indul el a fogyás, de a felesleg nagy részétől még nem ekkor szabadulunk meg. Jelenlegi testtömegünktől függően 7-10 napot kell eltöltenünk ebben a szakaszban.

A második szakasz a lassú, de tartós fogyás szakasza. Hetente kb. 0, 5 -1 kg súlyvesztésre számíthatunk, amely természetesen sok más tényezőtől is függ, így a fogyás mértéke egyénenként más és más lehet. Ez az a szakasz, amikor súlyfeleslegünk legnagyobb részét leadjuk. Kezdő testtömegünktől függően néhány héttől több hónapig tarthat.

A harmadik szakasz a Súlykontroll Program legfontosabb szakasza: az elért súlyt segít megtartani. Ebben a szakaszban az addig elsajátított fogyókúrás alapokat bővítjük ki életmód programmá. Megtanuljuk, hogyan lehet fokozatosan visszaállni a fogyókúrás étrendről az egészséges, súlytartó menüre, és hogy hogyan lehet „visszacsempészni” étrendünkbe a fogyókúra alatt nem, vagy csak ritkán fogyasztott kedvenceinket.

A bűvös hármas

A program több szálon is a hármas szám köré épül, alapvető iránymutatást biztosít a táplálkozáshoz és a fizikai aktivitáshoz, megvilágítva mindezek pszichológiai hátterét is. Ellentétben a legtöbb divatossá vált koncepcióval, a program személyre szabottan nyújt segítséget.

3 pilléren nyugszik:

  • Súlykontroll Index
  • kompenzáció
  • javasolt konkrét mennyiségek (adagok)

3 szakaszból épül fel:

  • előkészítő szakasz
  • lassú, tartós fogyás szakasza
  • egészséges súlymegtartás szakasza

3 kategóriába sorolja az élelmiszereket súlykontroll indexük szerint (1-100-ig):

  • alacsony súlykontroll indexű élelmiszerek (30 és az alatti súlykontroll indexű élelmiszer)
  • közepes súlykontroll indexű élelmiszerek (31-60 közötti súlykontroll indexű élelmiszer)
  • magas súlykontroll indexű élelmiszerek (60 feletti súlykontroll indexű élelmiszer)

És milyen a könyv?

A könyvben tehát megtalálod a Súlykontroll Program részletes leírását, az élelmiszercsoportok rövid bemutatását és a hozzájuk tartozó mennyiségi ajánlásokat, illetve a súlykontroll indexeket, komplett (férfiaknak-nőknek egyaránt kidolgozott) mozgásprogramot, mindazon kellék leírását, használatát, amely a Súlykontroll Program eredményes betartásához vezet, valamint mindezek pszichológiai hátterét.

Amit mégis hiányoltam a könyvből, az az interaktivitás és a lelkesítés volt. A lelkesítéshez itt-ott száraz és tudományos volt a stílusa.  Interaktivitás alatt csak olyan egyszerű dolgokra gondolok, hogy legyen egy sor, ahova beírhatom a saját testtömegindexemet, vagy a közös gondolkodási (és számítási) folyamat végén az áhított célt.  Úgy nagyobb lenne a motiváció, hogy ne csak végigolvassam a kanapén ülve a könyvet, hanem felpattanjak, és kipakoljak a hűtőből minden hízlalót, majd előhalásszam a súlyzóimat a szekrény mélyéből. Miközben nagy előnye, hogy megad minden szakmai információt és segítséget ahhoz, hogy meghatározzuk saját fogyókúrás célunkat, nem ösztönöz cselekvésre. Legalábbis nem egy “sorsába már beletörődött anyukát”…

Szakmai szemmel nézve azonban magában a módszerben nem találtam semmi kivetnivalót, és az is határozottan vonzó benne, hogy nem kell különösebben éhezni. A puding próbája az evés, úgyhogy

Fogyókúrára fel!!

fotók: beresalexandra.hu

Szólj hozzá Te is!