Családbarát médiát az egészséges családokért

család tévét néz

Népesedési szakemberek szerint egyre több kutatás bizonyítja a család egészségvédő szerepét, ezért a népegészségügyi programoknak legalább olyan súllyal kellene támogatnia az egészséges családokat és a gyermekvállalást, mint a dohányzás vagy az elhízás elleni kampányokat. A Népesedési Kerekasztal a média- és a reklámtörvény módosításával erősítené a család presztízsét a médiában.

Az MTA szervezésében tavaly létrejött Népesedési Kerekasztal célja, hogy megszülethessenek a tervezett gyerekek Magyarországon. Család és média munkacsoportjuk javaslatai szerint a kiskorúak védelméhez hasonlóan szabályozni kellene a gyermeket vállalók, a család védelmét.

Családbarát média és reklám

A médiatörvény általános alapelveit ki kellene egészíteni azzal is, hogy a műsorszolgáltatás nem irányulhat a családok és a házasság intézmények nyílt vagy burkolt megsértésére, negatív színben való bemutatására. Nem csak az erőszak vagy a szexualitás bizonyos fajta bemutatása alkalmas arra, hogy a tizenhat éven aluliak fejlődését kedvezőtlenül befolyásolja, hanem az olyan műsorok bemutatása is, amely a gyermekek családba, szülőkbe vetett bizalmát lerombolja, aláássa.

A műsorszerkesztési elvek között elő kellene írni, hogy meghatározott százalékban a család és a házasság intézményét reálisan bemutató közszolgálati műsorszámokat kell sugározni. A családi műsorok, vagy a családról és a házasságról szóló műsorok közlését közvetlenül megelőzően és azt közvetlenül követően olyan reklám nem közölhető, amely a házastársi hűség elvét,  a család szükségességét sérti, vagy a házastársi hűtlenséget és a házasságon kívüli kapcsolatokat népszerűsíti.

A reklámtörvény módosításával szeretnék elérni, hogy ne jelenhessen meg olyan reklám, amelyek a család intézményét negatív színben mutatja be, vagy alkalmas a  családok érzelmi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására. Például azzal, hogy a válást a konfliktusok megoldásának, elkerülésének eszközeként mutatja be, vagy a családdal szemben más együttélési formákat úgy mutat be, mintha az a társadalmi sikerekhez jelentősebb mértékben hozzájárulna. A partnerkapcsolatok mértéktelen fogyasztására ösztönöző reklámok sem jelenhetnének meg.

Tiltanák az olyan reklámokat is, melyek az házi állatok, kedvencek tartását a gyermekneveléssel egyenértékűnek tüntetik fel, vagy amelyek előnyösnek mutatják be a gyermektelenséget, vagy negatív színben tüntetik fel a sokgyermekes családokat.

Támogatások és díjak

Pályázatokkal, célzott támogatásokkal, díjak alapításával ösztönöznék  a házasságról, családról reális pozitív képet, mintát mutató cikksorozatok, műsorok, játékfilmek, filmszériák, irodalmi adaptációk készítését. Támogatnák a családon belüli konfliktusmegoldó technikákról szóló oktató filmeket.

Szerepet szánnak a médiának abban is, hogy az életpályatervezésre, készségfejlesztésre,  öngondoskodásra, felelős életvitelre irányítsa a figyelmet. A férfiak és nők helyzete alapvetően változott a XX. század második fele óta. Rendkívül fontos ezért azok a javaslatok és kutatások is, amelyek bemutatják a jó gyakorlatokat, a nők és férfiak közötti együttműködés új formáit.

Meg lehetne alapítani a „Családbarát médiáért” díjat, amelyet rendszeresen osztanának ki, és az kaphatná, aki műsorokban, az interneten, az újságokban sokat tesz az erős családokért.

Kiemelt szerepet szánnak az internetes közösségi oldalaknak, blogoknak, fórumoknak, melyeket a fiatalok naponta használnak.

A legkisebbek számára pedig jól kiválasztott népmesék feldolgozását javasolják filmes eszközökkel, valamint hasonló szellemiségű, tartalmú mesekönyvek kiadását.

Családbarát önkormányzatok

A munkacsoport javasolja, hogy indítsák el a „Családbarát önkormányzatok” versenyét, ahol a cím elnyeréséhez a született gyermekek számán kívül figyelembe kellene venni például, hogy mennyire akadálymentesítettek az intézmények és közterek, családbarátok-e a hivatalok, hány családbarát vendéglátó van, milyen az utcák, terek, parkok, játszóterek állapota.

„A kormányzat és a parlament részéről egyértelmű üzeneteket szükséges megfogalmazni, mely szerint a család, a gyermek érték, a közjó része. Nem fordulhat elő, hogy a gyermeket nevelőket a politika vagy az intézményrendszer részéről elítélő, negatív, lekicsinylő, megalázó jelzők illessék.” – olvashatjuk a javaslatban.

Kapcsolódó link: Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .