Ezért ne vegyük félvállról az iskolatáska kiválasztását!

Itt van az ősz, kezdődik az iskola. Szeptember elejére valószínűleg mindenki beszerezte már a szükséges ceruzákat, tollakat, tanszereket és tankönyveket. De vajon ki milyen iskolatáskát választ? Olyat, ami mindent kibír, vagy amin éppen az aktuális akcióhős díszeleg? Divatosat, ergonomikusan kialakítottat, strapabírót vagy egészségügyi szempontból megfelelőt, hogy az ízületeknek is jó legyen? Nagy a választék, ezért fogadjuk meg az Ízületőr szakértőinek tanácsait, és válasszunk okosan, a gyerekek egészséges fejlődésének megfelelő iskolatáskát!

Figyeljünk oda a gerincünkre

Gerincünk, törzsünk tengelye, testünk egyik alappillére. Fontos szerepe van a helyes testtartás kialakításában és nélkülözhetetlen a mindennapi mozgáshoz is. Mechanikai tulajdonságainak köszönhetően egyszerre rugalmas és stabil, alkalmazkodóképessége pedig rendkívüli. Gerincünk tartja a fejünket, támasztja a belső szerveinket, védi az agyat és a gerincvelőt.

A gerinc összetett struktúrája révén komplex funkciókat lát el. Az évek során a mozgásfejlődéssel szinkronban változik az íveltsége, végleges formáját 10 éves korunk körül éri el, és még ennél is később, csupán a növekedés befejezésekor stabilizálódik. Az optimális gerincgörbület kialakulása sok időt vesz igénybe, és egyrészt a mozgásfejlődésnek, másrészt pedig a megfelelő terhelésnek köszönhetően megy végbe.

A helyes testtartás kialakulása

ID-10034539Az óvodáskorú gyerkőcök még sok, a ge-rinc egészségét fenntartó mozgásformát végeznek: kúsznak, négykézláb játsza-nak, ugrálnak, szaladgálnak, így ez az időszak viszonylag gerincbarátnak ne-vezhető. Ahogy átlépik azonban az iskola küszöbét, egyre több káros hatásnak lesznek kitéve. 6 éves kor után rendre gyakrabban jelennek meg különböző tartáshibák vagy akár gerincferdülés, és van, hogy az izomegyensúly is felborul. Számtalan hazai és nemzetközi kutatás igazolta, hogy a gyermekkorban kialakuló helytelen testtartás és a helytelen mozgásos beidegződések a statikai rendszer – és így a gerinc – alkotóelemeinek további fejlődését károsan befolyásolják.

Iskola a határon – az ülőmunka kezdete

Az iskoláskor egyben azt is jelenti, hogy gyermekeink „munkaidejükben” áttérnek az ülő életmódra, és már nagyon fiatalon megtapasztalják a hosszan tartó ülés gerincünkre kifejtett kedvezőtlen hatásait.

Természetesen emellett a túlterhelés okozta károsító tényezők szerepe sem elhanyagolható. A nehéz iskolatáska, amit csak az egyik oldalon hordanak, súlyos aszimmetrikus terhelésnek teszi ki a fejlődő gerincet. Nem tesz jót az sem, hogy egyre több a gyerekek által kedvelt, ülőhelyzetet igénylő szabadidős tevékenység, mint például a tévézés vagy a számítógépes játék. Nagyon sok gyerek hetente 30-40 órát ül egyre kevesebb mozgással kiegészítve, beleszámolva azt is, hogy ahogy cseperednek, egyre több házi feladatot kapnak, amiket otthon szintén ülve oldanak meg.

A mozgásszegény életmód és a helytelen terhelés következtében felborulhat a testtartásért felelős izmok egyensúlya, és bizonyítottan nő a tartáshibák előfordulásának száma: felmérések szerint óvodáskorban már a kisgyerekek több mint felénél észlelhető valamilyen tartáshiba, és ez az arány sajnos az iskolai évek alatt sem csökken. A gyerekek számára nehéz iskolatáska és a gravitáció okozta nem megfelelő terhelést a szervezet hosszú távon nem tudja nyomtalanul elviselni. A gerinc túlterhelése már fiatal korban elkezdődhet, és a későbbi degeneratív elváltozások alapjává válhat.

Iskolatáska: jó vagy rossz terhelés?

Fontos tény, hogy a csontokba csak akkor tud beépülni a kalcium, ha a gravitáció ellenében végzünk mozgást. Ez azt jelenti, hogy az iskolatáska cipelése is eredményezhet jó terhelést, ugyanis ha megfosztjuk a gyermekeket a gravitáció ellenében végzendő mozgásoktól, így akár a cipeléstől vagy a gyaloglástól – mert például mindenhova autóval szállítjuk –, akkor gátoljuk a koordináció fejlődését. Az egészséges növekedés érdekében elengedhetetlen a fizikai aktivitás lehetőségének megteremtése is. Az az optimális, ha a gyerekek második osztályos korukra elsajátítják a megfelelő mozgásformákat és a helyes testtartást, mivel ebben az életszakaszban automatizálódnak a mindennapi mozgások.

Ha rosszul terheljük a gerincet, a gyerekkori hátfájás hátterében gyakran állhat a túl nehéz vagy a nem megfelelő iskolatáska cipelése is. Ha a vállra és a hátra helytelenül nehezedik a súly, az ártalmas lehet. A nagy alkalmazkodóképességének hála az előbb említett aránytalan terhelés kompenzálására a gerinc görbületeinek megváltozásával reagál, így az izmok túlfeszülhetnek vagy meg is nyúlhatnak. Az állandósuló rossz tartás a későbbiekben gerincproblémák kialakulásához is vezethet, és – elsősorban a vállak túlterhelése miatt – nyaki és vállfájdalom vagy fejfájás is jelentkezhet. Ha gyermekünk hát- és vállfájásról, kényelmetlenségről számol be, az mind utalhat arra, hogy a táska túl nehéz a számára. Ha séta közben előre kell hajolnia, hogy megtartsa a táska súlyát, valószínű, hogy túl nagy a terhelés.

ID-100171416Mindent összevetve jó tartás mellett nyugodtan lehet terhelni a gyerekeket, mert attól csak erősödni fog a hátizomzatuk. Ehhez azonban nemcsak a megfelelő táska kiválasztása elengedhetetlen, hanem arra is nagy figyelmet kell fordítani, hogy mit és hogyan pakolunk el benne.

Milyen tehát a jó iskolatáska? A szakértő tippjei:

Milyen iskolatáskát válasszunk?

  • Válasszunk megfelelő méretű táskát. A táska ne legyen túl nagy, és ne legyen szélesebb a gyereknél. A legjobb, ha a táska alja kicsivel (kb. 20 cm-rel) a csípő felett van, teteje pedig nem éri el a tarkó vonalát.
  • Az iskolatáska vállpántja legyen elég széles és lehetőleg párnázott.
  • Az iskolatáska üresen se legyen nehéz, könnyű anyagból készüljön.
  • Ne vegyünk egypántos táskát.
  • Ha a táskának derékpántja is van, akkor egyenletesebben oszlik el a súly, mivel így az nemcsak a vállakra nehezedik, hanem a medence is tudja tartani, nem utolsó sorban pedig a táska viselése is kényelmesebb lesz. A derékpánt ezen kívül rögzíti is a táskát, ami így nem mozdul el, és nem verdesi a gyerekek hátát menet közben akkor sem, ha esetleg futniuk kell.
  • Praktikus egy gurulós táska, ha a gyerekeknek gyakran kell magukkal nehéz csomagot cipelniük (pl.: sportfelszerelés, hangszer).
  • A párnázott és merevített hátrész segíti a súlyelosztást, és megóvja a gyerekek hátát az éles, hegyes tárgyaktól (pl.: a ceruza, vonalzó).
  • A táska háta lehetőség szerint legyen légáteresztő, hogy ne izzadjanak bele a gyerekek.
  • Jó, ha a táska belseje többrekeszes, mert így ügyes pakolással jobban eloszlathatjuk a gerincre nehezedő súlyt.

 Hogyan pakoljunk az iskolatáskába?

  • 2004 óta él Magyarországon is az a javaslat, miszerint nem ajánlott, ha a megpakolt iskolatáska súlya meghaladja a gyermek testsúlyának 10-12 %-át.
  • Fontos, hogy jól oszlassuk el a súlyt a táskában, a legjobb az, ha a nehezebb könyveket a táska hátsó részébe, a testhez minél közelebb pakoljuk.
  • Ne rakjunk éles vagy hegyes tárgyakat a hátrészhez.
  • Amit csak lehet, hagyjunk az iskolában, hogy minél kevesebbet kelljen hazacipelnie a gyerekeknek.

Hogyan hordják a gyerekek az iskolatáskát?

  • Mindig mindkét vállra tegyük fel az iskolatáskát, mert a csak egy oldalon hordott táska nem megfelelően terheli a gerincet.
  • A gyermek termetéhez állítsuk be a pántok hosszát, ha nagyot nő, cseréljük le a táskát.
  • A pántok hosszát úgy állítsuk be, hogy a táska alja kb. 20 cm-rel a csípő fölé érjen, illetve jól igazodjon a hátához. Nem előnyös, ha a pántot túl hosszúra, „lógni” hagyjuk, mert akkor folyamatosan verdesheti a gyerekek hátát, a derék és a váll pedig túl erősen terhelődhet, a testtartás görnyedtté válhat. Fontos, hogy a pántok túl szorosak se legyenek.
  • Tanítsuk meg gyermekeinknek, hogy amikor fel- vagy leveszik a táskát, ügyeljenek a helyes technikára. Ne csak karból emeljenek, hanem mindkét térdüket behajlítva igyekezzenek a testhez minél közelebb tartva felmarkolni a táskát. Így nem feszítik túl a hátukat és a derekukat sem.

Mit tegyünk, hogy ne fájjon a gyerekek háta?

  • Biztosítsuk számukra a mindennapi testmozgást, fizikai aktivitást (pl.: játsszanak az udvaron, gyalogoljanak, sportoljanak, stb.).
  • Válasszunk számukra megfelelő hátizsákot.
  • Otthoni tanuláshoz hasznos az ergonómiai szék vagy a dinamikus ülést biztosító nagy labda, párna.
  • Fiatal korban a hát terhelése miatt érzett fájdalom gyorsan enyhül, ha pihenünk, azonban ha a gyerekek hosszan tartó, nem szűnő fájdalomról számolnak be, érdemes felkeresnünk egy szakorvost.
hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .