Hiába veszélyes, alig nézzük a kozmetikumok lejáratát

Hiába veszélyes, alig nézzük a kozmetikumok lejáratát

Szépségápolási termékeket vont ki a forgalomból a fogyasztóvédelem nemrégiben, köztük olyat is amelynek lejárt a minőség megőrzési ideje. Ami aggasztó, mert csak az emberek negyede nézi meg a lejárati időt vásárlás előtt Európában! Magyarországon ennél valamivel jobb a helyzet, de koránt sem vagyunk tudatosak. Pedig a lejárt kozmetikum veszélyes. 

A Manna Európa hat országában, 7900 fő megkérdezésével készített felmérést arról, hogy mennyire tudatosan vásárolnak kozmetikumot az emberek. Az eredmények megdöbbentők.

Csak az emberek negyede nézi meg a lejárati időt vásárlás előtt Európában. Magyarország elég jól szerepelt ebben a kérdésben. Nálunk az emberek 42 százaléka nézi meg a lejáratot, mielőtt a kosárba teszi a terméket. Ezzel hazánk a középmezőnyben van Lengyelországgal együtt, ahol 42 százalék nézi meg a lejáratot.

A legtudatosabbak ebben a kérdésben Romániában az emberek, ahol 55 százalék nézi a lejárat idejét. Miközben Szlovákiában 26, Csehországban 21 százalék nézi meg a lejáratot. Már ez is aggasztóan alacsony, azonban Németországban még rosszabb a helyzet, mindössze 10 százaléka nézi meg az embereknek a lejárat idejét.

„A kutatás során kiderült, hogy minden országban mást tartanak fontosnak az emberek. Azt gondoljuk, hogy a lejárat megítélése azért tér el annyira, mert például a németek jobban megbíznak a kereskedőkben, míg Romániában gyanakvóbbak, óvatosabbak az emberek” – mondta Varga-Darabon Andrea a Manna alapítója, a kutatás vezetője.

De nem csak ebben nem vagyunk tudatosak ha kozmetikumot vásárlunk, hanem sok más dologban sem.

Édesanyáknak édesanyáktól a Zero Waste-ről – elindult a JULKA

Hogyan vásároljunk kozmetikumot tudatosan?

A tudatosságnak több szempontja van. Varga-Darabos Andrea szerint mind közül a legfontosabb a kozmetikai biztonság, hogy a kozmetikum használata ne károsítsa az egészséget. Ennek érdekében a ezekre érdemes odafigyelni.

Olvasd el a címkét!
Vásárlás előtt mindig olvasd el a kozmetikumok címkéjét. Lehetőleg kerüld el a kritikus összetevőket.  Ezekről sok cikket olvashatsz az interneten, de létezik olyan mobil applikáció is, ami a mobiltelefon kamerájával felismeri kozmetikum dobozán az összetevőket.

Nézd meg a lejáratot!
Soha ne vásárolj és használj lejárt, vagy nagyon a lejárati időhöz közeli terméket, mert az irritációt és akár komoly bőrproblémákat is okozhat.

Használat előtt tesztelj!
Mindenkinek a szervezete másképpen reagál a kozmetikumokra. Használat előtt érdemes egy kis bőrfelületen csinálni néhány tesztet, még a natúrkozmetikumok esetében is. Ha a teszt során bőrirritáció lép fel, ne használd a kozmetikumot.

Az etikusság is fontos szempont – de nem egyformán

A biztonság mellett a tudatosság másik nagyon fontos szempontja az etikusság. Ilyen az állatkísérlet mentesség, a fair trade kereskedelem, de ide sorolhatók a környezetvédelem is.

 

A Manna felméréséből kiderült, hogy az állatkísérlet mentesség például Németországban hatszor fontosabb a lejárati időnél! A német vásárlók 66 százaléka nézi meg a vásárlás előtt, hogy állatkísérlet mentes-e a márka, míg a lejáratot csak 10 százalék! De Magyarországon is fontosabb szempont az állatkísérlet mentesség, mint a lejárat – igaz nem sokkal. Míg az előbbit 45 százaléka nézi meg a címkén, utóbbit 42 százalék. Romániában ezzel szemben sokkal fontosabb a lejárati idő, amit a válaszadók 55 százaléka néz meg, míg az állatkísérlet mentességet csak 34 százalék.

A kutatás módszertana

A kutatás célja a lakosság kozmetikai biztonsággal kapcsolatos tudatosságának felmérése. A válaszadás online kérdőív-kitöltő program segítségével, önkéntes alapon történt, elsősorban a Manna vásárlói körében. A kutatásban Magyarországról, Németországból, Szlovákiából, Csehországból, Lengyelországból és Romániából összesen 7933 fő vett részt. A kutatás nem reprezentatív.

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .