Inni vagy nem inni? – ez nem lehet kérdés!

vízfogyasztás

Nyár van! Ilyenkor a csapból is az folyik, hogy sok folyadékot igyunk és ez fokozottan igaz az idősekre, illetve a kisgyermekekre is! Miért olyan fontos a vízivás a nagy melegben? Azt már tudjuk, hogy mert az emberi test 50-60%-a víz, de ha egy kicsit jobban megvizsgáljuk a kérdést, akkor még hasznosabb információkhoz jutunk.

Még a csontjaink is tartalmaznak vizet!

Bizony még a csontok és a fogzománc összetételének is körülbelül 1%-a víz. Nincsen olyan szerv a testünkben, amelynek ne lenne elengedhetetlen része. Például a májnak 70%-a, vagy az agyvelőnek 79%-a, vagy éppen a szemnek pedig 99%-a víz!

Az összetételen felül pedig a víz segít a vérnyomás és a vér összetételének (sűrűségének, ha úgy tetszik) szabályozásában, segít az emésztésnél, a tápanyagok, salakanyagok, gázok oldásában, szállításában, segít a szervezet belső hőmérsékletének szabályozásában vagy éppen az ízületek működésében.

A víz távozik

A víz segítségével távoznak a felesleges anyagok a szervezetünkből a vizelettel és a széklettel is, de a víz távozik az izzadás során is. Egészen pontosan egy 70kg-os, felnőtt ember átlagosan 1400 ml vizet ad le a vizelettel, 600 ml-t bőrön keresztüli párolgással (ami nem egyenlő az izzadással), 300ml-t a légzés során és 200 ml-t a széklettel. Magyarul egy átlagos felnőtt ember úgy veszít naponta 2,5 liter vizet, hogy szinte meg sem mozdul, és nem kell hozzá nyári kánikula sem!

Sose legyél szomjas!

Ez az oka, hogy mindenhol napi 2-2,5 liter víz fogyasztását javasolják a szakértők. És ez az, ami miatt sokan megijednek, mondván: „ez a vízmennyiség rengeteg!”. Valójában azért tűnik rengetegnek, mert az emberek többsége akkor iszik, amikor szomjas és ez az alapvető hiba! Ugyanis a vízivásból szokást lehet csinálni (éppen úgy, mint a reggeli kocogásból vagy a heti meccsnézős sörözésből) – és ha a napi rutin részévé tesszük, akkor már nem is lesz olyan sok az a vízmennyiség!

Sose szomjazzon a gyermeked!

Ha magadban nem is érzed a bátorságot, hogy rávedd saját magad egy rutin kialakítására, a gyerekeket elkezdheted tudatosan ránevelni (sőt, ezzel akár te magad is könnyebben beiktathatod az életedbe az ivást).

A legfontosabb szabály, hogy meghatározott időközönként igyatok!

Tehát: ha tudjátok, hogy napi 12 órát vagytok ébren, akkor óránként 2 deci víz elfogyasztása máris bőven elegendő lesz számodra. Természetesen a gyermekeknek arányaiban is más a vízigényük, mint egy felnőttnek!

A gyermek vízigénye

A gyermekeknek gyorsabb, élénkebb az anyagcseréje, mint a felnőtteknek, illetve a fizikai aktivitásuk is lényegesen magasabb, éppen ezért a testsúlyukhoz mérten jóval több vizet párologtatnak el, mint a felnőttek.

  • 0-6 hónapos gyermek vízigénye:1,5-2dl testsúly kilónként!
    Ez azt jelenti, hogy egy 5 kg-os baba 7,5-10dl folyadékot kell megigyon. Ebbe természetesen bele kell számítani az anyatejet is, amelynek a víztartalma 88%.
  • 6-24 hónapos gyermek vízigénye
    10 kg testsúlyonként átlagosan 1 liter vizet kell inni naponta, azaz egy 11 kg-os gyermeknek 1,1 liter víz az optimális.
  • 2-4 éves gyermek vízigénye
    10 kg testsúlyonként 900 ml vizet kell inni naponta, azaz egy 15 kg-os kisgyermeknek ebben a korban 1,3-1,4 liter vizet kell innia.
  • 4-8 éves gyermek vízigénye
    10 kg testsúlyonként átlagosan 750 ml vizet kell inni naponta, azaz egy 20 kg-os kisgyermeknek ebben a korban 1,5 liter vizet kell meginnia naponta.

Amit nem szabad inni!

Nem ajánlott felnőtt korban sem, de gyermekeknek még kevésbe azon üdítők fogyasztása, amelyeknek magas a cukortartalma. Egyes üdítők akár 10-12 gramm cukrot is tartalmazhatnak decinként, ami rengeteg, ha belegondolunk, hogy egy felnőtt ember esetében 5 liter vérben összesen 4 gramm található (vércukor formájában). A nyári kánikulában egy cukormentes, házi limonádé fényévekkel jobb választás, mint egy cukrozott szénsavas üdítő!

Nem csak a víz távozik

Amikor a szervezetünket valamilyen igénybevételnek tesszük ki: például sportoláskor vagy nagy melegben – akkor izzadunk, ami szintén jár vízveszteséggel, de ez már nem csak azzal! Izzadás során, ugyanis minden liter vízzel veszít a szervezetünk nátriumot (1200mg), klórt (1000mg), káliumot (300 mg), kalciumot (160mg), magnéziumot (36mg), szulfátot (25mg) és foszfátot (15mg) is. Tehát ilyenkor nem csak a vizet, hanem ezeket az ásványi anyagokat is pótolnunk kell! Erre alkalmas lehet ásványvíz is, de érdemes megnézni, hogy pontosan mit tartalmaz az adott termék, mielőtt nekiállunk inni, de a legjobb, ha saját magunk által facsart gyümölcslevekkel pótoljuk az ásványi anyagokat.

A víz hatása a gyermekünkre!

Nem csak a kiszáradás veszélyei miatt fontos a folyadékpótlás, hanem a vízhiány komoly hatással van a gyermekünk idegrendszerére is. Ugyanis ha egy gyerek nem kapja meg az elegendő napi folyadékmennyiséget, akkor ingerlékenyebbé válik, romlik a koncentrációs képessége, ami a kognitív tevékenységein érződik leginkább. Ezen kívül pedig kedélyállapota is levertté válik, ha nem iszik megfelelően.

Figyeljünk oda – nyáron fokozottan – a folyadékbevitelre!

Csodás nyarat és csodás élményeket kívánunk!

fotó: pexels.com

Erről a témáról az Ép testben… rovatban olvashatsz többet!

 

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A Babafalva.hu szerkesztője, akinek célja, hogy azokat a témákat, érdekességeket megtalálja, amelyek igazán érdeklik az anyukákat, továbbá, hogy fókuszba kerüljenek a legkülönfélébb élethelyzetek, témák és tanácsok. Cikkeinek nagy része közvélemény kutatáson alapul.Az aktuális közvélemény-kutatáson TE is részt vehetsz, ehhez kövesd a Babafalva Facebook oldalát: https://facebook.com/babafalva
Előző cikkHogyan tegyem diétássá a családi vacsorákat?
Következő cikkGYÁSZ – Elhunyt Dévény Anna