Az ünnepen túl, az első meglepetéseket átélve remélhetőleg minden szerettünk, s mi magunk is örülünk a karácsonyra kapott ajándékoknak. De mit tehetünk akkor, ha kedvenc könyvünket két példányban kaptuk meg, vagy a nagymama által ajándékozott pulcsi nem megfelelő méretű, színű? Mire kell ügyelni még az ünnepi időszakban, mihez van jogunk a reklamációk terén?
- Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól.
- Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.
- Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
- Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
- Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.
- Olvassuk el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés számunkra rutin tevékenységnek számít, mivel a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat.
- Ne feledjük, hogy bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).
- Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.
A karácsonyi vásárlást és ajándékozást követő időszak érdekérvényesítési lehetőségeivel kapcsolatos leggyakrabban feltett kérdéseket és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság válaszait itt érheti el.
Fotó: Szigetváry Zsolt