Születési sérültek: Érzékszervek

Születési sérültek: Érzékszervek

Az érzékszervek sérülése, hibája mindig csak megszületés után derül ki. Az érzékszervi sérülések korai felismerését segíti, ha a szülők figyelik a kicsi reagálásait, mozgásdinamikáját, sírási hangját, megnyugtathatóságát.

Fontos figyelmeztető jelnek kell tekinteni, ha a gyermek fejhangon sír vagy sikít, vagy egyáltalán nem ad hangot, mert ezek akár komoly halláskárosodás korai tünetei lehetnek. Látási sérülésre utal, ha az éber csecsemő nem mozog, nem nyúl tárgyakért, arcokat vagy tárgyakat nem követ a szemével.

Hallásfogyatékosság

A hallás alapvizsgálat a legtöbb esetben a szülést követő napokban megtörténik, ugyanis az a cél, ha bármi baj van, a terápia a lehető leghamarabb megkezdődhessék. Ha a vizsgálat problémát jelez, akkor azt néhány nap múlva megismétlik. Ha az eredmény ugyanolyan, a gyermeket a lényegesen bonyolultabb audiológiai vizsgálatra küldik, ahol a különböző magasságú hangokra adott agyi válaszokat mérik.

Ha a normális audiometriai eredményt követően a szülőben mégis felmerül a gyanú, hogy gyermeke hallása károsodott minél előbb háziorvosához kell fordulnia. A technológiai újítások korában nem lehet elfogadni a „várjunk még”, a „majd meglátjuk” álláspontot. A háziorvos egyszerű vizsgálattal maga is meggyőződhet a szülők által tapasztaltakról és a gyermeket audiológiai vizsgálatra küldi.

A siketség kezelése sokrétű. A hagyományos orvosi beavatkozásokon (műtét, hallókészülék) túl elengedhetetlen, hogy szakemberek megtanítsák a jelbeszéd megértését és az ajakról való olvasást. A kezelés sikeréhez nagyban hozzájárulnak a nevelési tanácsadó és a családsegítő szervezetek. A cél az optimális beszédfejlődés támogatása. A nyelvi képességeket minden halláscsökkenésben szenvedő gyermeknél meg kell vizsgálni, és a beszédzavarokat megfelelő kezeléssel korrigálni. Az első életév a beszédfejlődés szempontjából kritikus időszaknak számít. Mivel a beszéd elsajátításához a gyermeknek hallania kell azt, a süket gyermekek beszéde speciális képzés nélkül nem fejlődik ki. Speciális nevelésre van szükségük attól a pillanattól kezdve, amikor a halláscsökkenést igazolják. A süket csecsemőknél nagyon fontos, hogy biztosítsunk valamilyen nyelvi ingert (például vizuális nyelvi eszközökkel kialakítható a későbbi beszéd alapja).

Alapítványok, szervezetek

  • Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ), www.sinosz.hu 
  • Hallássérültek Kultúrájáért Alapítvány, 1133 Budapest, Visegrádi u. 103., Tel.:(+36-1) 239-6810
  • Magyar Siketek Sport Szövetsége, 1068 Budapest, Benczúr u. 21., Tel.:(+36-1) 351-0432
  • Halláskárosodott Gyermekek – Felnőttek Klubja, 1135 Budapest, Szabolcs u. 33-35., Tel.: (+36-1) 350-4731
  • Jelnyelvi Oktatók Egyesülete, 1074 Budapest, Munkás u. 6. I/11., Fax: (+36-1) 412-7438, e-mail: joe-hsl@freemail.hu

Látásfogyatékosság

Bár 3 éves kor előtt nehéz megfelelően vagy kielégítően vizsgálni a látást, a csecsemő és kisgyermek szemeinek a kezdettől fogva kellő figyelmet kell szentelni. Ideális esetben a 32. terhességi hét előtt megszületett koraszülötteket kezdetben havonta, majd három- és hat havonta szemész szakorvos vizsgálja.

A gyermekekben a növekedés során gyakran alakul ki a szem törési hibája. A növekvő gyermekben a szemek állását minden egészséges kontrollvizsgálat alkalmával vizsgálni kell, mert a kancsalság felelős a legtöbb gyermekkori tompalátásért. A takarásos vizsgálat elvégzésével a hiba könnyen felismerhető.

Az élet első 2-4 hetében a családi gyermekorvos feladata, hogy felismerje a szemgolyó rendellenességeit, a szivárványhártya színének rendellenességeit, a pupilla nagyságát és asszimetriáját, a vörös visszfény jellegét és azt, hogy láthatók-e az érhártya erei direkt szemtükrözéssel. Ha a vörös visszfény hiányzik vagy torzított, szürke hályogot láthatunk vagy gyaníthatunk. Ha nem észlelik időben, a kezeletlen szürke hályog a látás elvesztéséhez vezethet.

6 hetes korra a gyermek szemével elkezd fixálni, illetve követi a szüleit. Amennyiben ez nem következik be indokolt a háziorvosi, majd a szakorvosi vizsgálat.

3-4 éves korban a látást Snellen táblával vagy újabb vizsgáló eszközökkel lehet ellenőrizni. Az ilyen táblák jobbak, mint a képek. A 20/30-nál gyengébb látásélesség esetén szemész is vizsgálja meg a gyermeket.

Alapítványok, szervezetek

  • Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége,  www.mvgyosz.hu
  •  Látásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság, www.latasvizsgalo.hu
  • Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Speciális Szakiskolája, Diákotthona és Gyermekotthona, Pedagógiai Szakszolgálat,  www.vakisk.hu,
  • Vak Diákok Sportegyesülete, 1146 Budapest Ajtósi D. sor 39., Telefon:  383-1045
  • Gyengénlátók Általános Iskolája és Diákotthona, Pedagógiai Szakszolgálat, 1147 Budapest, Miskolci u. 77., Tel.: (06-1)252-9015
  • Látássérült Gyermekek Rehabilitációs és Oktatási Központja, Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium, 7635 Pécs, Bálicsi út 29.,
  • Dr. Kettesy Aladár Általános Iskola és Kollégium, Pedagógiai Szakszolgálat, Debrecen, www.kettesy.sulinet.hu,
  • Vakok Állami Intézete, 1146 Budapest, Hermina út 21., Tel.: (06-1)383-3650
  • Vakok Batthyány László Római Katolikus Gyermekotthona, Óvoda, Általános iskola, 1125 Budapest, Mátyás király u. 29., Tel.: (06-1)395-8323
  • Látó-tér Alapítvány,  www.vakinfo.hu, www.latoter.hu, www.hangosterkep.hu

Siket-vakság

A siket-vakok látás- és hallássérülése olyan mértékű, amely nem teszi lehetővé, hogy a látássérülteknél és a hallássérülteknél alkalmazott módszerekkel vegyük fel velük a kapcsolatot. Nem feltétlenül teljesen siketek és teljesen vakok, de fejlesztésük csak a két sérülés együttes jelenlétének figyelembevételével képzelhető el.

Veleszületetten siket-vak az a személy, aki már születésekor oly mértékű látás- és hallássérüléssel rendelkezik, hogy speciális siket-vakos gondozásra, fejlesztésre van szüksége.  Szerzett siket-vakságról pedig akkor beszélünk, ha a már meglevő látás- vagy hallássérüléshez a későbbi életkorban társul a másik érzékszerv súlyos károsodása. A gyermekek fejlődését döntően meghatározza a látás- és hallássérülés súlyossági foka, illetve bekövetkeztének időpontja is. A siketvak gyermekekkel való foglalkozás, nevelésük, oktatásuk mindig egyéni formában, egyéni fejlesztési terv alapján történik. Ez a terv igazodik az adott gyermek egyéni sajátosságaihoz, képességeihez, szükségleteihez és ehhez mérten tartalmazza a tennivalókat, kitűzött célokat. A fejlesztő munkában központi szerepet kap, állandóan jelenlévő feladat a kommunikáció fejlesztése.

Alapítványok, szervezetek

  • Siket-vakok Országos Egyesülete, www.siketvak.hu,
  • Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Diákotthon, 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 39., tel.: (+36-1) 363-3343

Szólj hozzá Te is!