Tavaszi fáradtság? Tehetünk ellene!

A szakemberek szerint a tavaszi fáradtság egy bizonyos hiányállapot. Akkor lép fel, ha a szervezet a nyáron felhalmozott energiatartalékokat felélte, és a napi táplálékból nem jut elegendő vitaminokhoz, és ásványi anyagokhoz. Látszólag ellentmondás, hogy éppen, amikor süt a Nap, kéklik az ég, enyhe szellő fújdogál, nyílnak az első virágok, és csicseregni kezdenek a madarak, jó néhányan lehangoltak, kedvetlenek, nyűgösek, dekoncentráltak, és egyáltalán nem dobja fel őket a tavasz érkezése.

Pedig a válasz egyszerű. Amíg a természet “téli álmát aludta”, és erőt gyűjtött a megújulásra, az ember ugyanúgy ellátta feladatait (amikor sokan legszívesebben szintén téli álmot aludtak volna) a hideg, színtelen, sötét és zord hónapokban is, és rengeteg dolog miatt stresszelt, fáradozott, hajtott. Vitaminbevételét pedig tablettákkal, vagy maximum naranccsal, banánnal oldotta meg. Télen így, energiaháztartása teljesen lemerült. Ezért van az, hogy sokszor a tavasz a “legrosszabbat” hozza ki belőlünk, ahelyett, hogy végre örülnénk a jó időnek. Ezt nevezik téli kimerültségnek, vagy közismertebb nevén, tavaszi fáradtságnak.

A tavaszi fáradtság általános tünetei: gyengeség, kimerültség, fáradékonyság, a koncentráció gyengülése, alvászavar, ingerlékenység. Azonban nem csak a vitaminhiány okolható egyedül a tavaszi „energiazavarért”. Az orvosmeteorológusok szerint, a tavaszra annyira jellemző időjárás változások is, igen nagymértékben megterhelik a szervezet alkalmazkodóképességét. A tavaszi „szeszélyes” időjárást különösen a front érzékenyek tűrik nehezen. A légnyomásváltozások ugyanis megviselik az idegrendszert, a szív és érrendszert.

Tavasszal a vitamin és nyomelem hiánytól szárazabb a bőr, töredezik, hullik a haj, gyakoribb a fejfájás, és kevesebb munka után is fáradtnak, túlterheltnek érzik sokan magukat (leginkább csak aludnának).

A tavaszi fáradtság létrejöttében a legutóbbi kutatások szerint a (természetes) vitaminhiánynak, a fényhiánynak, a hangulatot -és aktivitást befolyásoló szerotonin-szint csökkenésének is szerepe van. A tünetek megelőzéséhez, megszüntetéséhez nem elég a természetes vitaminpótlásról gondoskodni, legalább olyan fontos a mozogás, és hogy amennyit csak lehet (és időnk megengedi), a szabad levegőn tartózkodjunk.

A tavaszi fáradtság tüneteinek enyhítésére először a télen felgyűlt salakanyagoktól (zsírosabb táplálkozás, kevés mozgás, ami pár kiló felszedésével jár, és szintén a rosszkedv melegágya) kell megszabadulni. (Nem véletlen, hogy a legtöbb vallás böjtöt ír elő, ebben az időszakban).

Elszántabbak kezdhetik a léböjtkúrával, ami csak folyadékbevitelt jelent, tehát csak gyümölcs, és zöldséglevek fogyasztását (fontos, hogy ez azonban ne tartson 7-10 napnál tovább!), vagy tarthatnak zöldség-gyümölcs napokat, hétvégéket. Akiknek ezek túl aszketikus módszerek, azoknak átmenetileg a vegetáriánus étkezés ajánlott (ami kitisztítja a szervezetet, ez kb. egy hét). Ez sok zöldségféle, gyümölcs, magvak, és gyógynövényteák fogyasztását jelenti. Hatásos a zsurló és bodzatea, a citromfű, amely erősítő, nyugtató, a csipkebogyó, ami tisztít, energiával tölt fel, és a hársfavirág tea.

A jobb idő beköszöntével, érdemes elkezdeni aktívabban mozogni, sportolni (kocogás, kerékpározás, aerobic, fitnesz, stb., amihez kedvünk, és lehetőségünk van). Ezzel felébreszthetőek izmainkat is a téli álomból.

Próbáljunk meg szabadidőnkben minél több időt a természetben tölteni. Már egy kellemes erdei séta, vagy kisebb túra is hatásos. Érdemes hétvégenként a természetet választani a négy fal helyett. Nem csak serkentő, egészséges, jótékony, és nyugtató hatású (köztudott ugyanis, hogy a zöld szín, csökkenti a kimerültséget és a fáradtságot, nyugtató hatású, és az általános regenerálódás színe), de még a kedvünk is derűsebb lesz. Élvezzük a természet különböző illatait, színeit, formáit.

Egyes kutatási eredmények szerint egészségünk megőrzése érdekében, a rendszeres, fizikai állapotunknak megfelelő testmozgás mellett legalább fél kiló gyümölcsöt, egy nagy adag salátát, vagy főzeléket és nagyjából fél liter (igazi) tejet kéne fogyasztanunk naponta.

Vitaminbombákkal is feldobhatjuk, feltölthetjük tavasszal szervezetünk vitaminháztartását. Ezek nem csak nagyon finomak, és kedvünkre variálhatóak különböző gyümölcsökből, és zöldségekből, hanem óriási előnyük még a bolti gyümölcslevekkel szemben, hogy rost- és C-vitamin tartalmuk messze meghaladja a dobozosokét. Ráadásul nem tartalmaznak sem mesterséges színezéket, sem aromát, sem cukrot, sem állományjavító anyagot. Tehát kapjuk elő a gyümölcscentrifugát, és pillanatok alatt elkészíthető – akár reggeli italként is – egy finom, egészséges vitaminital, ún. vitaminbomba!

Reggel, ébredés után, javasolt a hideg-meleg váltózuhany, ami jó hatása van az érrendszerre. Mindig a meleg vizes zuhannyal kell kezdeni, és hideggel befejezni, közben kissé durvább hátkefével, vagy masszázs kesztyűvel is át lehet dörzsölni a testet, ami frissítő, vérkeringés élénkítő hatású.

Igazolt tény, hogy a masszázs is tisztító hatású. Az óramutató járásával megegyező irányban kell átdogozni, az elernyedt, alvó izmokat, ízületeket. Érdemes különböző, kellemes illatú masszázsolajokat is kipróbálni közben. Persze a legjobb ezt párban lehet végezni. Kölcsönösen masszírozzuk át egymást, a végtagoknál kezdve, a szív irányába haladva.

A két legfontosabb elem azonban, amik nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy tavasz elején is jól érezzük magunkat: a fény és a mozgás. A napfény nem csupán azért fontos, mert csak ennek segítségével épül be szervezetünkbe a D-vitamin, hanem azért is, mert felszabadítja a tobozmirigyünkben tárolt úgynevezett endorfint, azaz, közismert nevén, a boldogsághormont.

Ugyanezt a hatást érjük el a rendszeres mozgással is. Kedélyünk javul, sportolás után pedig friss ízekre vágyunk. Ilyenkor jöhetnek az idénygyümölcsök, könnyű főzelékek, vagy amit a szervezet megkíván. Néha kényeztessük is kicsit magunkat… és örüljünk a tavasznak!

A fenti tippekkel, ha megúszni nem is sikerül a tavaszi fáradtságot, a tüneteit  lehet csökkenteni.

szerző: Vrábel Ilona Éva
aktivpihenes.hu

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A babafalva.hu - Várandósságtól az első osztályig portál tizenkét éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig.
Előző cikkA magzat is ismerkedik az ízekkel
Következő cikkCsalád nélkül nem megy

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..