2017-es változások a családtámogatási kifizetések és kérelmek terén

családtámogatások 2017-ben

Hova kell küldeni a pénzbeli ellátások igénylésére vonatkozó kérelmünket? Hogyan változott az OEP átszervezésével az ellátások igénylésének módja? A járási hivatalok fontos szerepet kaptak a CSED, GYED, táppénz kérelmek elbírálásában.

A 2017. év elején jelentős változások történtek az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások igénylésével kapcsolatos területen.  Az idei év első napjától átszervezésre került az Országos Egészségbiztosítási Pénztár. Az OEP feladatait részben az EMMI (Emberi Erőforrások Minisztériuma), az ONYF (Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság) és egy új intézmény a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő, vagyis a NEAK vette át.

A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő feladatai

A NEAK a hétköznapi feladatok, igénylések kapcsán nem érint minket, hiszen a hivatal többek között szerződéseket köt és ellenőrzi a szerződések teljesítését, végzi az Egészségbiztosítási Alap finanszírozással és ártámogatással kapcsolatos feladatait, TAJ számot képez, irányítja, fejleszti és kezeli az egészségbiztosítás feladatainak ellátásához szükséges informatikai rendszereket, gondoskodik a statisztikai adatgyűjtésről.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság feladatai

Ezzel szemben az ONYF már nem csak akkor játszik meghatározó szerepet az életünkben, ha nyugdíjba szeretnénk menni. Ide kerültek át az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai, utazási kedvezmények, családtámogatási ellátások, fogyatékossági támogatások és a nagycsaládosok gázdíjkedvezménye is. Illetve az ONYF ellenőrzi a kormányhivatalokat, mint kifizetőhelyeket, valamint gondoskodik a méltányosságból adható pénzbeli ellátások és egyszeri segélyek kormányhivatalok közötti felosztásáról is.

A Kormányhivatalok és járási hivatalok feladatai

A Kormányhivatalokhoz a pénzbeli ellátások folyósítása került, de ezt a feladatot már az előző években is ők látták el. A kormányhivatal illetékessége megegyezik a megyei kormányhivatal illetékességével. Budapest Főváros Kormányhivatalának az illetékessége egészségbiztosítási pénztári feladatkörében Budapest főváros és Pest megye területére terjed ki. A méltányossági alapon benyújtott kérelmek elbírálása és jogorvoslati eljárások lefolytatása is az I. fokú döntéssekkel szemben a kormányhivataloknál zajlik.  A megtérítési eljárásokat is a kormányhivatal folytatja le a jogalap nélkül felvett ellátásokkal kapcsolatosan.

A járási hivatalok fontos szerepet kaptak a pénzbeli ellátások elbírálásában. Minden megyeszékhelyen működik járási hivatal. Itt történik ténylegesen a pénzbeli ellátások (CSED, GYED, táppénz) elbírálása, a munkáltatók részére a táppénz hozzájárulásról szóló határozatok kiadása, egyidejűleg többes jogviszony alapján a GYED elbírálása is. Itt kérheti a munkáltató a keresőképtelenség felülbírálását. Valamint itt vezetik a bejelentett személyek jogviszonyadatainak a nyilvántartásait, egészségügyi szolgáltatásra való jogosultsággal és annak igazolásával kapcsolatos feladatokat is itt látják el. A járási hivatalhoz tartozik a közgyógyellátással kapcsolatban hatáskörébe tartozó feladatok, az üzemi balesetből vagy foglalkozási megbetegedésből eredő egészségkárosodás miatt igénybe vett gyógyszer, gyógyászati segédeszköz stb. térítési díjának utólagos megtérítésével kapcsolatos feladat is.

Amennyiben a foglalkoztató nem társadalombiztosítási kifizetőhely a keresőképtelenséget igazoló orvosi dokumentumokat (táppénzes lap) is a járási hivatalba kell továbbítani. Fontos azonban megjegyezni, hogy minden esetben a foglalkoztató székhelyének megfelelő járási hivatalhoz kell küldeni a pénzbeli ellátási igényt (CSED, GYED, táppénz, gyermekápolási táppénz). Az ügyintézési határidő ugyanis az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz történő megérkezését követő napon kezdődik. Ezért, ha szeretnénk elkerülni, hogy a hivatalok egymásnak postázzák a kérelmet és heteket kelljen az ellátásra várni érdemes utána nézni, hogy hova is kell elküldeni pontosan.

Eredetileg úgy szólt a jogszabály, hogy a kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatók januártól kezdődően csak elektronikus úton nyújthatják be az igényüket, de végül a jogalkotó ezt a határidőt 2017.07.01. napjára módosította.

hirdetés

4 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Élettársi kapcsolatom megszakadt, így egyedül nevelem két gyermekem.
    Kérdésem az, hogy egyedülállóságomat hová melyik szerv felé kell bejelentenem?
    Köszönöm
    Andrea

    • Kedves Andrea!
      Az Önhöz legközelebb eső Kormányhivatal Családtámogatási Osztályán kell bejelentenie az egyedülállóságát egy írásos nyilatkozat megtételével. Visszamenőleg maximum két hónapra tudja a hivatal a különbözeti összeget kifizetni az Ön részére.

  2. Van 3kiskoru gyerekem .van egy fogyatekos gyermekem.szeretnek elmenni anyasagira de en falun lakom ezert itt nem csinalnak semmit.bekescsaban a kormanyhivatalba is elutasitottak. Hova forduljak?

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .