A vállalkozás indítás lépései

A vállalkozás indítás lépései

A vállalkozás indításról nagyjából a hosszas jogi procedúra képe él bennünk, pedig ennél sokkal hosszasabb folyamatról van szó, amit jó egészben látni, különben könnyű eltévedni a részletek között. Nézzük, hogyan is kéne ennek működnie, milyen lépéseken kell végighaladnod, hogy elkerülhesd a leggyakrabban előforduló buktatókat!

Ahol elronthatod…

A naiv kezdők általában ott hibáznak, hogy a vállalkozás indítást egynek gondolják a cég megalapításával vagy a vállalkozói igazolvány kiváltásával, pedig a vállalkozás nem csupán egy jogi fogalom, hanem elsőként a fejedben kell léteznie. Attól, hogy céged van, még nem leszel vállalkozó, viszont ha vállalkozó szellemű vagy, akkor alkalmazottként is lehetsz vállalkozó (és itt most nem a fű alatt árusításról beszélek, hanem pl. lehetsz adószámos magánszemély is)

A másik banánhéj, amin elcsúszhatsz, ha csak úgy belevágsz piackutatás, előzetes tervezés nélkül a NAGY ötlet megvalósításába.

2 ok miatt:

  1. A legnagyobb ötletről is kiderülhet, hogy a vásárlókat annyira nem hozza lázba, mint téged.
  2. Hiába jó az ötlet, hiába lenne nagy az igény, ha nem jó a megvalósítás (nincs marketing, gyenge a kivitelezés, rossz az ügyfélszolgálat) a várt sikerek elmaradnak.

Akkor lássuk: a vállalkozás indítás lépései…

1. Ötlet: Az első lépés (talán a legnehezebb) a jó ötlet megtalálása. Itt általában sokan leragadnak. A napokban konzultációt tartottam a Gazdagmami tanfolyamon résztvevőknek és ilyenkor mindig meglepődök, mert gyakorlatilag ugyanazokat a kérdéseket hallom minden egyes alkalommal a piackutatással kapcsolatban – talán neked is ismerősek:

“Sok ötletem van, de mindegyik olyan butának tűnik”
Brian Tracytől hallottam azt a gondolatot, mely szerint egy átlagembernek naponta 4 olyan ötlete van, amiből profi vállalkozást lehetne indítani, de mindig lebeszéli magát róla.

Megoldás: Ha támad egy jó ötleted, írd le azonnal, és amikor nyugodt helyzetbe kerülsz, akkor gondold át higgadtan és nézz utána, mit lehetne kezdeni vele, van-e piaca. Én a piackutatási adatokat mindig egy táblázatba szoktam beleírni, mindent felírok, amit találtam, mások oldalai, boltok nevei, Google keresések adatai, milyen ötleteim vannak a megvalósítással kapcsolatban stb. Aztán elgondolom, vajon, hogyan tudnám ezt megvalósítani (nem azt, hogy képes vagyok-e rá, hanem, hogy HOGYAN – ezt az önbizalom hiányosoknak üzenem :))

A másik gyakori kérdés a konzultáció során:

“Van egy téma, ami nagyon érdekel, tudnám is csinálni, jó piac is, de félek belekezdeni.”

Erre is létezik ám megoldás: a kockás füzet. Írd le mitől félsz pontosan! Ne hidd, hogy egyedül vagy a félelmeiddel, a legtöbb kezdő ugyanazt éli át, mint te. Ha már képes vagy megfogalmazni, mi az a legrosszabb, amitől tartasz (pl. “bele fogok bukni”, “mindenki rajtam fog röhögni”, “csődbe megyek”, “csomót dolgozom és egy fillért sem keresek”), akkor képes leszel a megoldásra is!

Minden egyes leírt félelmeddel kapcsolatban gondold végig, hogyan lehetne elkerülni azt. A legtöbbször a kulcs a tervezés és a tanulás lesz, ez az a két kulcstényező, ami segít majd elkerülni a buktatókat.

Másfeledik lépés: Tesztelés. Mindig azt javaslom, mielőtt nagy fába vágnád a fejszédet, teszteld le, működik-e az ötleted, erre kiváló lehetőség egy ingyenes blog beindítása, mert

  • nincs kockázata,
  • csak a munkádat fekteted bele, de sok tapasztalatot szerzel általa,
  • megismered a potenciális vásárlóidat,
  • olvasóközönséget/potenciális vásárlókat szerzel még az indulás előtt,
  • fel tudod mérni, valóban jó-e az alapötlet, amivel foglalkozol,
  • és ha beválik, akkor csak át kell terelni az olvasókat az oldaladra.

2. Célkitűzés. Ezt akár első lépésnek is tehettem volna. Miért is szeretnél te tulajdonképpen vállalkozni? Legyenek pontos leírt céljaid! De ne azt írd le, hogy az első év végére 10 milliós árbevételt szeretnél, hanem először azt írd le, hogy milyen életmódot szeretnél folytatni, milyen lenne egy ideális napod, hogyan szeretnél pihenni, mennyi időt szeretnél a családdal tölteni, milyen nagyobb beruházásokat szeretnél (új kocsit, új házat venni), amik segítenek a céljaid elérésében. Hagyd magad szabadon álmodozni és a terveidet írd is le!

Az egyik tanítványom pl. azt tűzte ki célul, hogy olyan életmódot szeretne, amiben megengedhet magának napi 1 óra úszást.

Ha nincsenek igazi céljaid, ami motivál, ami a szíved mélyéről jön, akkor nem leszel képes kitartani a nehéz időkben és hosszú távra tervezni.

Kifogások: Ha most azt érzed, hogy “Igen, szeretnék egy nagyobb házat, de annyi pénzt nem leszek képes összehozni soha”, akkor hunyd be a szemed, képzeld el azt a házat a lehető legrészletesebben (még a fürdőszobacsempét is kitalálhatod) és kezdj el dolgozni MOST azonnal a megvalósításon! Ha a célokat nézed és nem a kifogásokat, akkor 10 házra való pénzed lesz hamarosan, ezt garantálhatom!

3. Tervezés. Ez az a lépés, amikor az álmaidat valósággá váltod. Fogd a kockás füzetedet és kezdd el megtervezni a megvalósítás menetét! A józan paraszti eszedre kell hagyatkoznod, semmi másra:

1. Először tervezd meg a legnagyobb lépéseket és adj hozzájuk határidőket (pl. a honlap elindítása – május 1., az első termék elkészítése – július 1.)

2. Ezután a nagy lépéseket bontsd részfeladatokra és a határidőket se felejtsd el (pl. tartalomkezelő telepítése április 10., dizájn kialakítása – április 15.)

3. Jogi ügyintézés. Ha már ott állsz kezedben a letesztelt ötlettel, a termékekkel és csak arra vársz, mikor adhatod el őket, nincs más hátra, mint megalapítani azt a vállalkozást.

4. Működés. Innentől kezdve egyszerű lenne a dolog: csak működni kell, kiszolgálni az ügyfeleket, eladni a terméket, dolgozgatni. De hoppá! Hol vannak az ügyfelek?

A hivatalos leírás szerint a működés megkezdése előtt van a marketing, de én ezt a sorrendet nem találom helyesnek. Szerintem a marketing folyamatosan jelen kell, hogy legyen a vállalkozás életében. A működés kezdete előtt el kell kezdeni és közben sem szabad abbahagyni. yakorlatilag minden, amit csinálsz a cégben, érinti a marketinget:

  • a termékfejlesztés (az, hogy mi a termék és a termék csomagolása is),
  • az ügyfelek kiszolgálása (onnantól kezdve, hogy hogyan néz ki a boltod, odáig hogy milyen rugalmas az ügyfélszolgálatod),
  • a vevőszerzés folyamatának minden egyes lépése (milyen csatornákon éred el az ügyfeleket? honlap, keresőoptimalizálás, blog, videók, szórólap, újsághirdetés, banner, PR, linképítés stb.)
  • az értékesítési folyamat (a csali, a hírlevél sorozat, a blog, a termékismertető, a megrendelő-űrlap, a régi vásárlók kiszolgálása, az akciók)

Őszintén megmondom, marketing nélkül akár ki is tépheted a kockás füzetedből a korábban teleírt lapokat. Egyszerűen nem építheted arra a jövődet, hogy “majd a termék eladja magát”, “jó helyen van a bolt, biztosan megtalálják”, “az ismerősök majd ajánlják egymásnak”. Ha ezekben bízol, kiadod a kezedből az irányítást, és ez az, ami végül a bukáshoz vezet. Ezt pedig nem szeretnéd, ugye?

Unod már, hogy anyaként a munkaerőpiacon eleve hátrányos helyzetből indulsz? Ne hagyd tovább, hogy mások döntsenek a fejed felett! Első lépésként töltsd le és olvasd el ezt az ingyenes e-könyvet: www.gazdagmami.hu/konyv-letoltese
Vida Ágnes on-line vállalkozás szakértő,
gazdagmami.hu
 
hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .