Nem mondunk sok újdonságot azzal, hogy az egészséges gyermeki fejlődés része a játék. A játékra szüksége van a gyermekeknek, hogy normál módon elindulhassanak bizonyos fejlődési szakaszain az életnek.
A gyerekek fák mögé bújnak a parkban, hogy ne vegyél őket őszre, bújócska címszó alatt. Az óvodások különféle csoportos játékokat játszanak. Mivel a játék nagymértékben befolyásolja a gyermekek egészséges fejlődését. Jean Piaget fejlődéspszichológus egyszer kijelentette: „A játék a gyermekkor munkája.” Vinay Gaglani-Isaacs, a Portland engedélyezett szakmai tanácsadója, az Oregon The Next Step Counseling munkatársa a játék jelentőségét így írja le: „Az szabad játék lehetősége nem választható a gyermekek számára, és nem lehet puszta jutalom a házimunkák elvégzéséért vagy a házi feladatok elvégzéséért. Ez ugyanolyan szükséges az egészségükhöz, mint az egészséges táplálkozás és a jó éjszakai alvás!”
A szerepjáték ereje, az egészséges gyermeki fejlődés része a játék
Amikor látod, hogy gyermeked vegyésznek adja ki magát, és vizet és ételfestéket kever, vagy orvosi vizsgálatokat végez a mackókon, tanúja lehetsz a szerepjáték erejének. „Úgy gondolom, hogy a játék egyik legnagyobb előnye a kísérletezési lehetőségek gazdagsága”-mondja Gaglani-Isaacs. „A játék során a gyerekek különböző szerepekkel kísérletezhetnek, például orvos/beteg, tanár/diák és természetesen szülő/gyermek.”
A szerepjáték nem elégíti ki minden kreatív játék tárházát. A gyerekek elvállalhatnak különféle szerepeket az iskolában, hogy felfedezzék, hogyan kezelik a problémákat. Ez a fajta játék lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy gyakoroljanak a lehetséges konfliktusokra, alacsony kockázatú, alacsony stresszes környezetben.
Például, amikor csoportos játék van, ahol különféle szerepeket vállalhatnak el, hogy láthassák miként reagálnak ők maguk vagy a barátaik, adott helyzetekben.
Játékon keresztül tanulni
Gaglani-Isaacs elmagyarázza: „Igazából a játék az a mód, ahogyan a gyerekek tanulnak, és ez a tanulás sok fejlődési területen zajlik egyszerre.” Példaként említ két óvodást, akik plüssmackóikkal piknikeznek. „Miközben a gyerekek felállítják a csészéket, megtöltik őket” teával „vagy” gyümölcslével „, tesznek játéktányérokat és kanalakat egy sor kitömött játék elé, és bevonják őket” beszélgetésbe „, agyukban fejlődési folyamatok indulnak el.„
A tárgyak használatával elindul finom motoros készségek erősítése; kognitív módon, a poharak/tányérok számának a játékokhoz való illesztésével. A szervező készségük is fejlődik, játékonként egy csésze és tányér biztosításával; társadalmilag, a beszélgetések felváltásának művészetével. És nyelvileg, beszélgetve a játékokkal és egymással, és válaszokat adva önnön kérdéseikre. Mi ez, ha nem gyerekkori multitasking?
A társadalmi fejlődés és a játékok
A gyermekek egészséges társadalmi fejlődése a bőséges lehetőségeken múlik, hogy barátokkal találkozhassanak a parkban. Vagy testvérekkel vegyenek részt tevékenységekben, töltsék az estét a társasjátékok stratégiaival, vagy fussanak a hátsó udvaron a környékbeli gyerekekkel. „Amint a gyerekek játék közben találkoznak egymással, megtanulnak kompromisszumokat kötni. És megoldani a konfliktusokat. Ismét a legfontosabb, hogy a játék környezete jellemzően alacsony kockázatú legyen és ne legyen stressz. Ez ösztönzi a kreativitást a problémamegoldásban és a konfliktusmegoldásban. Lehetőség van különböző megoldások kipróbálására anélkül, hogy elvárnánk a helyes megoldást. És ez lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy rugalmasságot fejlesszenek, miközben figyelembe veszik mások és saját elképzeléseiket is.”
Mikor taníts betűket, számokat a gyermeknek?
A játék élettani előnyei
Gaglani-Isaacs a játék egy másik fontos előnyét figyeli meg a gyermekek egészséges fejlődésében. „A játékban a gyerekek fiziológiailag és pszichológiailag is fejlődnek. Az endorfinok felszabadulása, amely a szeretett tevékenység folytatásából származik, elősegíti a jó közérzetet és az örömöt. És mérsékli a stressz hatásait, amikor a gyermek elmerül a választott tevékenységben, akár legókkal építkezik, akár babákkal játszik, akár barátaival ás a földön.”
Játék és képzelet
Játékterapeutaként Gaglani-Isaacs a játék segítségével fejleszti a gyermekek fantáziáját, és kreatív gondolkodásra ösztönöz az élet kihívásairól. „A játék megnyitja az ajtót a gyermek képzeletének, hogy szállni tudjon” – mondja. „Bátorítja a lehetőségek feltárását, és elősegíti a kreatív és egészséges problémamegoldást.”