Böjt: a testi-lelki nagytakarítás

böjt

A tavasz ébredésével ösztönösen nagytakarításhoz kezdünk – de ne feledkezzünk meg arról, hogy  szervezetünk is nagytakarítást kíván ilyenkor. Helye van a testi-lelki nagytakarításnak tavasszal. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a természetben megjelenő gondosság: legkorábbi zöldnövényeink legtöbbje gyógy- és méregtelenítő hatású is. Télen a friss levegőn való mozgás hiánya, ételeink alacsony rosttartalma, a kifejezetten téli „feszültségek” – például a bezártság-érzés – és lelassult anyagcserénk miatt, a  salakanyagok könnyebben lerakódnak. Láthatatlanok, ám szervezetünkben kóros folyamatokat indíthatnak el. Kártételük felfedezhető a bőrünk, hajunk fénytelenségén, esetleg a kialakuló narancsbőrön, a rossz közérzeten, az alvászavarokban, stb.  A tisztítás lényege, hogy tudatosan kerüljük a szervezetünk számára káros anyagok bevitelét, és tudatosan pótoljuk a létfontosságú tápanyagokat. Rendszerint rövidebb időszakra terjed ki, felmenti az emésztőrendszert a folyamatos munka alól. Felgyorsítja a kiválasztó-, vér-, és nyirokrendszer működését.

A böjt pedig a legjobb méregtelenítési módszer:

ilyenkor nem viszünk be a szervezetünkbe semmi rágható ételt, csak folyadékot. Szigorúan kerülni kell a szervezetre káros anyagokat: tilos az alkoholfogyasztás, a dohányzás, kerülni kell a feketetea, kávé, kakaó, tejtermékek, üdítő-, és szénsavas italok fogyasztását is.

A böjtölés jelentősége, hogy tudatosan és önként lemondunk a megszokott táplálékunkról, és szokásainkról egy előre meghatározott időszakra. A böjtölésben nagyon fontos, hogy ne koplalásnak, és szenvedésnek tekintsük, hiszen a böjt idő előtti, hirtelen abbahagyása veszélyes! A böjt egy folyamat, amit bevezet legalább egy előkészítő nap, és lezár legalább kettő befejező nap – ezt nevezik böjttörésnek.

Nem lehet eléggé kihangsúlyozni, hogy tilos böjtölni legyengült állapotban, súlyos depresszióban, elmekóros állapotokban, kismamaként, gyermekeknek, cukorbetegeknek és műtét utáni lábadozás időszakában. Akut és krónikus betegségben szenvedők, rendszeresen gyógyszert szedők is csak orvosi tanácsra, és felügyelet mellett böjtölhetnek.

Infinety hirdetés

Az 1-14 napos tisztítókúrák alatt nagyon fontos a tudatosság, hiszen a lebomló és felszabaduló méreganyagok megkötését és kiürülését segíteni kell. Ezek a felszabaduló káros anyagok okozzák átmenetileg a méregtelenítés átmeneti, kellemetlen tüneteit:

  • izzadás
  • pattanások
  • sötétebb, és bűzösebb széklet/vizelet
  • lábikragörcs
  • láz
  • fejfájás
  • szédülés
  • gyengeségérzés
  • fokozott álmosság érzése
  • lepedékes nyelv

A friss levegőn való nem túl intenzív mozgás, a megfelelő légzés, a béltisztítás, a bőséges folyadékfogyasztás, esetleg szauna, és a masszázs segíti a méreganyagok gyorsabb ürülését, és az átmeneti kellemetlen panaszok enyhítését.

Fontos tudni, hogy a méregtelenítő-tisztító kúrák nem fogyókúrát jelentenek, és a céljuk sem az! Igaz legtöbbször néhány kilóval könnyebb és feszesebb lesz hatásukra a megtisztult és felfrissült test.

Hasznos „mellékhatásuk” még a lelki tisztulás is, amit az önkéntes lemondás eredményez. Ez tulajdonképpen egy lelki-zarándokút is egyúttal, hiszen segít lebontani az észrevétlenül lerakódott lelki kérget.

A lelki méregtelenítés hatására tanulunk:

  • várni – a mindent, de azonnal kényszere helyett
  • elengedni – a birtoklási vágy helyett- örülni annak, amink van
  • lemondani  – a görcsös ragaszkodás helyett
  • szeretni  – az elvárások helyett
  • megbocsátani  – a gyűlölet helyett
  • és kitartani – a feladás helyett!

Sok őseinktől ránk maradt szokást félretoltunk, többek közt a böjtölést is. Most ismét felfedeztük, de ahhoz hogy biztonságosan gyakoroljuk, előbb ismét meg kell tanulnunk. Ennek legjobb módja a fokozatosság és tudatosság. Kezdetnk naponta biztosítsunk legalább 12 óra pihenőt emésztőrendszerünknek, azaz ne együnk este, éjszaka semmiképp. Vezessünk be a magunk, és a családunk életében rendszerességet napi és heti szinten egyaránt – akkor is, ha megoldhatatlanak tűnik. Előbb csak rövidebb tisztítókúrákat próbáljuk ki, és ha kitartottunk, bátrabban kezdhetünk a böjthöz. Lehet beiktatni rendszeresen, akár hetente egy tisztító-, vagy teljes böjtnapot az életünkbe, hogy megtapasztaljuk az örömét.

Fotó: Németh Éva

Szólj hozzá Te is!