Étkezési tippek nyaraláshoz

hirdetésLevilla Pöttöm Tanoda

A nyaralás, a hétköznapokból való kiszakadás mindenki számára is jó kikapcsolódás. A mindennapi tevékenység kicsit más, mint a hétköznapokban, és ez a változás természetesen az étkezésre is hatással van. Hogy mégis jól érezzük magunkat a nyaralás alatt, ne éhezzünk, ne szomjazzunk – ehhez ad hasznos tanácsokat a magyar dietetikusok hírlevele.

Jellemző a későbbi időpontban történő ébredés, a későbbi lefekvés. Emiatt az étkezések is tolódnak egy kicsit, arra azonban ügyeljünk, hogy naponta legalább 3 alkalommal étkezzünk.

Szállodában általában a reggeli és a vacsora biztosított, akár menüs, akár svédasztalos megoldásban. Ebben az esetben csak az ebédről kell gondoskodnunk. Önellátós nyaralások alkalmával apartmanokban, kempingekben az esetek többségében az összes étkezést magunknak kell biztosítani.  Ennek előnye az, hogy olyan ételeket eszünk, amilyet szeretnénk, és ami az egész család ízlésének megfelel, illetve, hogy nem kell pontos időpont szerint étkezni.

Ha van hőtőszekrény, akkor egyszerű a helyzet, mert a  reggelihez való felvágottakat, sajtokat, tejet, tejtermékeket, zöldségeket pár napra előre meg lehet venni, és csak a friss pékáruért kell elmenni a helyi pékségbe, vagy boltba. Ezek közül a magasabb rosttartalmú, teljes kiőrlésű lisztből készült fajtákat vegyük, amelyek táplálkozás-élettani szempontból előnyösebbek a fehér kenyérnél. Ráadásul míg a fehér kenyerek frissen, 1-2 naposan a legfinomabbak, addig a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek még 5-6 nap után is élvezetesek, ha megfelelően tároltuk azokat.

Infinety hirdetés

Az együtt fogyasztott reggeli után jöhet a fürdés, napozás, kirándulás. Fontos, hogy a gyerekeket ne engedjük üres gyomorral strandolni, mert az úszás, a rohangálás során éhgyomorra hamar elszédülhetnek, ami balesetveszélyes is lehet.

A strandra is mindig vigyünk magunkkal valami kis élelmet, ha nincs nálunk hőtőtáska, akkor a legjobb a gyümölcs, a müzliszeletek, kekszek (ezek között is vannak teljes kiőrlésű gabonából készültek), amelyek könnyen, pár perc alatt elfogyaszthatóak, és az ebédig csillapíthatják az éhséget.

Az  ebéd a nap egyik legfontosabb étkezése, amit nyáron sokan inkább kihagynának, mert a nagy melegben nem kívánják a meleg ételt.  Jól eshet ilyenkor a különféle gyümölcsökből készült hideg gyümölcsleves, nyers zöldségekből készült, sajttal, vagy sült hússal tálalt különféle saláta, hideg tésztasaláta, stb., amelyek nemcsak táplálóak, de üdítőek is lehetnek. Az ebédet elfogyaszthatjuk valamelyik helyi étteremben, így alkalmunk nyílik a helyi ízek kipróbálására, a helyi specialitások megkóstolására. Arra azonban mindenképp ügyeljünk, hogy csak megfelelő higiénével rendelkező étteremben együnk. Az utcai árusokat inkább kerüljük, ha látjuk, hogy nincs megfelelő hőtőtárolásra lehetőségük pl. a húsételek esetén. Erre különösen figyeljünk, ha kisgyerek is van velünk, a romlott ételekre ők ugyanis érzékenyebbek, és egy hányással, hasmenéssel járó állapot megkeserítheti az egész nyaralást.

Ha konyhával rendelkező apartmanban szálltunk meg, az ebédet mi is elkészíthetjük magunknak, ami jó kis déli program is lehet, főleg, ha nagyobb baráti társasággal keltünk útra.

vacsora elfogyasztására ugyancsak alkalmas egy esti sétával egybekötött étterem látogatás, de a magunk által készített főtt étel vagy hideg szendvics, saláta is megfelelő.

Ha a nyaralás alatt  egész napos kirándulást szervezünk, akkor az étkezést érdemes az alábbiak szerint megszervezni:

  • reggelizzünk még indulás előtt a szálláshelyünkön
  • ha van hőtőtáskánk, készítsünk előre szendvicseket
  • érdeklődjünk, hogy útközben hol van lehetőség ebédelni
  • mindig vigyünk magunkkal egy kis gyümölcsöt, kekszet, amelyek nem igényelnek hőtőtárolást, és a kis hátizsákban is elférnek
  • legyen nálunk elegendő mennyiségű folyadék
  • tervezzük meg, hogy mikorra érünk vissza, hogy tudjuk vacsoráról is kell-e gondoskodnunk

A nyári hőségben a fokozott izzadás miatt különösen fontos, hogy a napi folyadékigényünket megfelelően fedezzük.  Optimális esetben a nap folyamán többször, kisebb adagokat fogyasztunk.

  • Fogyasszunk minden étkezéshez valamilyen folyadékot, pl. víz, ásványvíz, tea, tej, tejes italok, turmixok, gyümölcslé, zöldséglé.
  • Ha útnak indulunk, mindig legyen innivaló a táskánkban (fél literes  ásványvíz, vagy kis kiszerelésű dobozos gyümölcslevek).
  • Az autóban mindig legyen kéznél víz, ásványvíz.
  • Ha a szabadba indulunk a gyerekekkel játszani, kirándulni, vigyünk magunkkal annyi folyadékot, ami az egész család számára elegendő (nem biztos, hogy kirándulás közben tudunk venni).
  • Az alkoholos italokkal vigyázzunk, ugyanis azok ahelyett, hogy hozzájárulnának a folyadékpótláshoz, vizet vonnak el a szervezettől.
  • A gyerekek és az idősek különösen érzékenyek a kiszáradásra, és mivel sokszor nem is érzik a szomjúságot, folyamatosan kínálni kell őket.
  • A szervezet folyadékigényének biztosításához az innivalókon kívül a magas víztartalmú ételek, élelmiszerek is hozzájárulhatnak, pl. lédús gyümölcsök, levesek, főzelékek, mártások, stb.

Képek: healingdream / FreeDigitalPhotos.net

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A babafalva.hu - Várandósságtól az első osztályig portál tizenkét éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig.
Előző cikkEgészséges nasik a játszótérre
Következő cikkFelkészültél a szoptatásra?

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.