
Becslések szerint a 3-10 éves gyermekek részére használatos biztonsági gyermekülések csupán 37%-a van helyesen beszerelve. Az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány tanácsot, melyeknek betartásával javíthatunk ezen a statisztikán.
Beszerelés
Lépésről lépésre kövessük a beszerelési útmutatót, különösen a biztonsági öv befűzésénél. A vásárláskor magyar nyelvű útmutatót kell kapni az üléshez, a matrica nem elég. Az útmutatót tartsuk az ülés erre kiképzett fiókjában, ennek hiányában az autóban.
A gyermekülést és a magasítót mozdíthatatlanul kell beszerelni a feszesre húzott övekkel. Beszereléskor rá kell térdelni, és az autóülésbe nyomva kell meghúzni az öveket. A leszorítás feszességét a gyerekülés jobbra-balra mozgatásával ellenőrizzük.
Ha a háttal fordított ülés szöge nem állítható az ideális 30-45 fokos szögbe, szorosan összehajtott törülközővel ki lehet támasztani.
Figyeljük a vezetőket, melyeken át kell fűzni a széket! Ha kék a vezető, akkor az ülésnek menetiránnyal szembe kell néznie, ha piros, akkor menetiránynak háttal.
Hova tegyük?
Próbáljuk a széket a hátsó ülés közepén elhelyezni: ez ugyanis a legbiztonságosabb pozíció.
Ha a menetiránynak háttal fordított gyermekülést az anyósülésre helyezzük, győződjünk meg róla, hogy az utasoldali légzsák ki van kapcsolva, különben a balesetben kirobbanó légzsák könnyen halált is okozhat. Csúsztassuk az ülést minél hátrébb és – ha lehetséges – állítsuk a biztonsági öv tartóját a legalacsonyabb pozícióba.
A menetirányban utazó gyerek ülhet ülésben vagy ülésmagasítón akár az első ülésen, akkor is, ha van utaslégzsák. Az autóülést a lehető leghátsó helyzetbe kell tolni. De ne feledjük: nem ez a legbiztonságosabb!
A gyermek bekötése
Egy biztonsági övvel csak egy ülés vagy egy személy védhető.
Az ülés saját övét mindig a vállal egyvonalban vagy alatta levő legközelebbi háttámlanyílásba kell szerelni. A gyerek fejlődésével utána kell állítani az ülés övének feszességét és a vállövek kivezető nyílását. Az öv ne legyen megcsavarodva, mert sérülést okozhat.
Állítsuk pontosan a gyerekhez az övet. Kétujjnyinál ne legyen nagyobb rés az öv és a gyerek teste között. Ha az ülés öve két ujjal összecsíptethető, túlságosan laza. Az övrendszert minden ruházathoz be kell állítani!
Az ülés ill. az autó ötpontos övének felső része a váll közepén, a nyaktól távol, és a mellkast keresztezve vezessen. A lenti övrészt a csípőnél, nem a hasnál kell vezetni. Ülésmagasító használata esetén győződjünk meg róla, hogy a deréköv rásimul a gyermek csípőjére.
Ha a hátsó hárompontos öv nem olyan rendszerű, hogy teljes kihúzás után magától rövid szakaszonként megakad, a teljesen kihúzott övet az üléshez tartozó csattal kell feszes helyzetében lezárni.
Amikor olyan övet használunk, amely végén a csat stabilan rögzíthető, ügyelni kell, hogy elegendő hosszúságú övrésszel legyen rögzítve, különben ütközéskor, fékezéskor, kanyarodáskor a csat lecsúszhat az övről. Az öv végét érdemes visszahajtva újra a csatba dugni, nehogy kicsússzon.
Egyéb
Eljött az üléscsoportváltás ideje, ha a gyerek füle magasabban van, mint az ülés teteje, vagy súlyosabb, mint az üléscsoportra megengedett érték.
A gyermekülés és a gyerek feje, karjai közötti részt oldalt ki lehet pótolni összehajtott törülközővel, de a gyerek teste alá vagy háta mögé nem szabad semmit sem tenni.
Semmilyen elszabadulható szilárd tárgyat ne tartsunk a gépkocsi belsejében, se a kalaptartón, mert az ütközés esetén a tökéletesen működő biztonsági védelmi rendszerek ellenére is halálos sérülést okozhat.