Így tanítsd meg gyermekedet, hogy kiálljon magáért

Így tanítsd meg gyermekedet kiállni magáért

Ha van egyetlen egy kérdés, ami újra és újra felmerül bennem az a következő: „Hogyan tanítsam meg a gyermekemet arra, hogy mindig kiálljon magáért?” Ez minden kisgyermekes szülő közös problémája. Kiállni magunkért nem mindig könnyű feladat. Néhány gyermekben ezen tulajdonság hála az égnek nagyon erős és nagyon könnyeden előbújik megfelelő helyzetben. Ámde másoknak sok esetben gyakorlásra van szükség és bátorságra. Biztosan van valami trükkös egyensúly. Tudnom kell mi az. – írja Katie Hurley, gyermek és serdülőkori pszichoterapeuta.

Meglehetősen sok időt töltök azzal, hogy biztatom a lányomat: mindig mondja ki, ami a fejében jár és álljon ki magáért, miközben próbálom tompítani a testvérét, aki folyton kiáll a lányomért. Ez egy nehéz feladat. Természetesen a fiam magabiztosabb és ezt semmiképpen nem akarom elfojtani benne, de időt és teret kellene adnia a lánytestvérének, hogy megtanuljon felszólalni, ha kell és igenis önállóan képes legyen érvényesíteni saját akaratát.

Az öntudatosság készségének tanítása türelmet és rengeteg gyakorlást igényel. Vannak dolgok, amelyeket te magad is megtehetsz, hogy segíts a gyermekednek megtanulni kiállnia magáért. Nézd meg ezeket a tippeket a könyvemből, melynek címe: The Happy Kid Handbook: How to Raise Joyful Children in a Stressful World (magyar fordításban: A boldog gyerekek kézikönyve: Hogyan nevelj kiegyensúlyozott gyereket egy stresszes világban).

Első: fogalmazzátok meg közösen a gyermekkel a jogait!

Kalapács, Vízszintes, Bíróság, Igazságügyi, Jobbra
pixabay

Szülőként sok időt töltünk azzal, hogy megtanítsuk gyermekeinket felelősséget vállalni. Szabályokat és határokat állítunk fel. Elvárásokat kreálunk. Elmondjuk nekik eleinte, hogy hová mehetnek, mit csinálhatnak és néha azt is, hogy milyen ruhákat hordjanak. Amikor megállsz egy percre és belegondolsz ebbe az egészbe, valójában rá kell jönnöd, hogy egy felnőtt első körökben nem hagy túl sok teret annak, hogy a gyermek érvényesítse saját magát.

A gyerekek kiválóan reagálnak a vizualitásra és még jobban reagálnak, amikor ők maguk lehetnek a vizualizáció főszereplői. Segíts gyermekednek vizualizálni, hogy milyen egy ember, aki kiáll magáért. Hozzatok erre is valamiféle szabályrendszert. Ez magában foglalhatja például a következőket:

  • Jogom van nemet mondani!
  • Jogom van nem érteni dolgokat.
  • Jogom van haragot érezni.
  • Jogom van arra, hogy felismerjem önnön igényeimet.

A magabiztosság kialakítása és az önálló készségek oktatása időnként trükkös lehet és fontos, hogy segíts gyermekednek egyensúlyba hozni mások igényeit a saját igényeivel. Ugyanis a magabiztosság egyik felét mások meghallgatása, a másik felét az önnön igényeink belátásai teszik ki. Meg kell találni az arany középutat. Hagyd a gyermekednek, hogy önálló döntéseket hozzon és legyenek saját jogai, ez nagyszerű első lépés lesz afelé, hogy később fel merjen szólalni a saját érdekében.

Második: tanítsd meg az „én” jelentőségét!

Lány, Tükör, Portré, Karakter, Stúdió, Ülés, Szépség
pixabay

Jó érzés valaki mást hibáztatni önnön stressz szintünk vagy idegességünk végett. Még az is jó érzés, amikor verbálisan válhatunk agresszívvá néhány percre. De amikor a gyerekek elkezdenek másokat hibáztatni érzéseikért, elvész a személyes erejük. Jelentős különbség van aközött, hogy „Én dühös vagyok, amikor ignorálsz engem.” és aközött, hogy „Te dühössé teszel engem, amikor ignorálsz.” A gyerekek idővel megtanulják felismerni a különbséget a fenti helyzet között és meg kell tanuljanak felelősséget vállalni az érzéseikért. Ez majd segít nekik megtalálni az önkontrollt.

Gyakoroljátok az „én” személyes névmás használatát otthon. Használjátok, amikor csalódott vagy ideges valami miatt, hogy modellezzetek egy jól szituált helyzetet a magabiztosság megtanulásának első lépéseiként. Amikor használni kezdik az „én” fogalmát, igyekezzetek nyugalommal és relaxációval összekapcsolni a frusztráltságot. Annak érdekében, hogy a legközelebbi kellemetlenség esetén érezzenek elég erőt magukban saját igényeik érvényesítésére és arra, hogy igenis képesek önállóan megnyugodni és kiállni saját érzéseik mellett. Ha magukon tudják ezt alkalmazni, idővel tudni fogják a társas szituációkban is. Megtanulják a túlterheltség érzését ellenőrzés alá vonni, majd nyugodt megoldás-központú reakcióvá alakítani.

Harmadik: a test elhelyezkedése és a nonverbális kommunikáció.

Ellátás, Iskola, Önbizalom, Továbbra Is, Kedvét, Előre
pixabay

Szülőként mindig hallgatni tanítjuk gyermekeinket. Megtanítjuk nekik, hogy a szemkontaktus figyelmet jelez. Megtanítjuk nekik, hogy hagyják abba, amit csinálnak és legyenek jó hallgatóságok. De vajon megtanítjuk-e nekik, hogy hogy néz ki egy magabiztos ember?

Egy magabiztos ember egyenesen áll, fenntartja a szemkontaktust és tiszta, határozott hangon kommunikál. Egy passzívabb kommunikáló fél viszont csendesen beszél, nehezen tart szemkontaktust, egy agresszív kommunikáló fél pedig nagyon hangos és valószínűleg nem ismeri a privátszféra fogalmát. De egy kiegyensúlyozott ember mindig tudja mikor kell megszólalni és mikor kell hallgatni, sőt azt is tudja, hogyan tartson fenn nyugodt és tiszta hangnemet.

GYEREKNAPI AKCIÓINK

Ha szükséges tartsatok otthon beszédeket, amikor a gyermek gyakorolhatja a magabiztos kiállást és a higgadt beszédet, hogy elméje és teste egyaránt képes legyen felszólalni bármilyen szituációról is legyen szó.

Negyedik: játsszátok el, hogy elad valamit!

Store, Bolt, Piaci, Tünetek, Signage, Emberek
pixabay

Valamit eladni nem könnyű feladat. Minden alkalommal elkap a bűntudat, amikor egy gyerek áll az ajtóban és igyekszik meggyőzni, hogy vegyek egy magazint, hogy támogassuk az iskolai bandát. Mert én jól tudom, hogy sok energiát és bátorságot kell gyűjtenie ahhoz, hogy ajtóról-ajtóra járjon és próbáljon eladni dolgokat idegen embereknek. Szinte mindig meg tudom mondani, hogy melyik gyermeket készítették fel erre, melyiknek van önbizalma és melyik gyermek kívánja, hogy bárcsak elrejtőzhetne vagy elmenekülhetne.

Ha eljátsszátok, hogy a gyermeked értékesít valamit, az nagyszerű módja lesz annak, hogy gyakorolja a magabiztos kommunikációt és még szórakoztatónak is fogja találni. Küldd el a gyerekeket a szobába kincset keresni, majd kérd meg, hogy készítsenek elő belőle egy kis piacot, majd próbálják eladni neked a termékeket. Közben tegyél fel nekik kérdéseket, adj konkrét válaszokat is és mindenképpen dicsérd meg a magabiztosságukat a végén!

BOLTOS JÁTÉKOK – BEVÁSÁRLÁS SZEREPJÁTÉK

Ötödik: dicsérj hangosan!

Napnyugta, Sunrise, Szürkület, Nap, Víz, Napkelte
pixabay

Jelentős mennyiségű hézagot látok manapság dicséretek szempontjából. Vannak, akik úgy érzik, hogy megbántják a gyereket, ha nem dicsérik folyamatosan és túl sokszor teszik és vannak, akik úgy vélik a kevesebb dicséret erősebb karaktert nevel. Egyik véglet sem jó. Kérlek ne másszatok bele a szülői negativitás végeérhetetlenségébe. A dicséret sok jót hozhat és az a fontos, hogy legyen értelme. Amikor például a gyermek erőfeszítéseit dicséred, nem pedig a „kész terméket” akkor megtanítod neki, hogy a dolgokba fektetett kemény munka fontosabb, mint a „cél”. Amikor a gyermekedet kedvessége miatt dicséred, megtanítod neki, hogy számít a kedvesség. Legyél konkrét a dicséretekkel. Próbálj ne azon agyalni, hogy hányszor dicséred, hiszen a pozitív visszajelzés mindenki számára jóleső dolog.

Via; (Katie Hurley)

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .