Instabil talpszerkezetű cipők

Instabil talpszerkezetű cipők

Miért javasolt az instabil talpszerkezetű cipő viselése a várandósság előtt, alatt és után? Több mint 6 éve foglalkozom aerobik oktatással, közel ennyi ideje jógával, odafigyelek(tem) az étkezésemre, súlyomra. Nagy várakozással néztem a várandósságom elé, úgy éreztem, mindent megtettem azért, hogy a kisbabám egészséges és kiegyensúlyozott legyen.

Ez valóban így is történt, a várandósságom alatt semmi jellegzetes „kismamatünet”, úgymint hányinger, magas vércukorszint, és vérnyomásprobléma, stb. nem jelentkezett nálam. Mindaddig, amíg kb. a 6. hónapban rohamosan el nem kezdett nőni a hasam. Ez idő tájt már a sportolással megedzett has és hátizmaim is elkezdték „felmondani a szolgálatot”, állandósultak a derék-, és hátfájdalmaim.

Szakemberként tudtam, hogy azért érdemes valamicskét mozogni a várandósság ideje alatt végig, így az óratartásaimat az 5. hónap végéig vállaltam. Ezután sem akartam felhagyni a sportolással, elkezdtem rendszeresen a napi elintéznivalóimat gyalogosan, sétálva elvégezni, és uszodába kezdtem járni. Az uszodázásra rengeteg időm elment, és még ezzel sem sikerült jelentősen csökkentenem a derekamra húzódó addigra már állandósult fájdalmakon. Ekkor kezdtem el gondolkodni azon, mit is tehetnek a kismamák, hogy legalább a mindennapi sétájukat biztonságosabbá, egészségesebbé tegyék.

Tudjuk, hogy a várandósság nem betegség. Legtöbbünknél szerencsére nem kell erőteljes szakorvosi beavatkozás ez idő alatt. Ezért gondoltam arra, miért is ne hordhatnának a kismamák a várandósságuk előtt, alatt és után egy olyan lábbelit, amit már egyre több szakorvos (háziorvos, belgyógyász, sportorvos, reumatológus, ortopéd orvos, stb.) elismer? Ez a lábbeli pedig az instabil talpszerkezetű cipő.

Mi is az az instabil talpszerkezet?

Az ilyen módon kialakított cipők a természetes talajon ( fű, homok, stb.) való mezítláb járást szimulálják. A talpszerkezet reflexesen fokozott izomaktivitást hoz létre a testünk izmaiban, és az így kialakult izomtónus miatt javul a testtartás.

Az instabil talpszerkezetű cipők jótékony hatásai:

  • instabil talpszerkezete miatt a viselésével fokozottan edzhetjük talpizmainkat, aminek hatására javulhatnak a lúdtalp, boltozati problémák, a bokasüllyedés, boka-, térd-, csípőizületi problémák. Ezeken túl a derék- és hátfájdalmak.
  • Csupán a cipő viselésével aktivizálhatjuk a normál cipőben való járás során „pihengető” izmainkat, tehát bátran állíthatjuk, hogy járásunk aktívvá válik.
  • A puha talp miatt jelentősen csökkenthető az izületekre ható rázkódás.
  • A cipő viselése segít a helyes testtartás kialakításában és megtartásában.
  • A cipő viselése segít a gazdaságos, természetes járásminta kialakításában.
  • Az aktív járás javíthat a visszeres problémákon is.
  • Sportolás közben is használható (főleg séta, kocogás).

Fontos: hirtelen megállással, elindulással, kitámasztással járó sportágak ( tenisz, bowling, labdajátékok, squash, stb.) űzésénél nem javallott a viselése!

Valószínűleg sokakban, akik már voltak várandósak felmerülhet a kétely, miszerint amúgy is megnőtt a hasunk, amúgy is minden „utunkban van”, és még instabil is?

Ez valóban így van, bennem is felmerült a gondolat, ezért megkerestem a szülésznőmet a problémával, és ő az alábbiakat javasolta:

Várandósság előtt

Mindenekelőtt fontosnak tartotta, hogy már jóval a várandósság előtt kezdjük el viselni a cipőt rendszeresen. Ebben teljes mértékben sportszakemberként egyet is értek vele, hiszen ha az izmainkat felkészítjük egy bizonyos terhelésre, valamilyen típusú aktivitásra, akkor ahhoz a tevékenységhez az izmok az idegrendszer támogatásával hozzászoknak, és nem okoznak sérüléseket. Vegyünk egy példát: valaki rendszeresen elkezd mondjuk karatézni. Ennek az illetőnek az edzések előre haladtával megedződnek annyira az izmai és felkészül az idegrendszere az ütések fogadására, tehát előfeszített állapotban fogadja az ütéseket.

Ugyanez történik, ha valaki elkezd egy ilyen instabil talpszerkezetű cipőt hordani. Az idegrendszere felkészül arra, hogy minden pillanatban „valamilyen irányú billegés„ várható, és nem éri váratlanul.

A várandósság alatt

A várandósság első harmadában a pocak még nem kezd el drasztikusan nőni, így a koordinációs és egyensúlyzavarok nem jelentkeznek. Ezeknek a tényeknek az ismeretében állítható, hogy egy ilyen cipő viselése tovább edzi a szervezetünket, nem beszélve arról a fantasztikus hatásáról, hogy olyan érzésünk támad benne, mintha mezítláb a homokos tengerparton sétálnánk nap mint nap.

A várandósság középső harmadában és a vége felé lenne a derekunk, hátunk szempontjából a legjobb a cipő viselése. Mégis a szülésznőm itt már óvatosságra intett, mégpedig a következők miatt. Amennyiben a kismama eddig nem viselte ezt az instabil talpú cipőt, akkor csak a derékfájdalmai miatt ne ebben az időszakban kezdje meg az ebben való járást, legalábbis ne az utcán. Viselje mondjuk otthon a lakásban, kapaszkodjon meg egy szék háttámlájába és úgy próbáljon meg egyenes testtartással „billegni” a cipőben, kis lábemeléseket végezni, éppen csak elemelve a talajtól a lábát, rövid sétákat tenni a lakásban.

Fontos a fokozatosság: napi 5-10 percnél ne viselje tovább naponta az elején, innen lehet kb. 1 hónap alatt eljutni az 1-1,5 órás napi viselésig. Ezt azzal magyarázta, és személyes tapasztalatommal én is alátámaszthatom, a legtöbb kismamának, amikor drasztikusan elkezd nőni a hasa, az utolsó 3-4 hónapban, kevés az idő arra, hogy az agyunk könnyedén megszokja a megnövekedett „határainkat”. Ezáltal egyensúlyzavarok, „minden útban van” érzés jelentkezhet. Kicsit előrébb helyeződik a súlypontunk a has irányába, és a derekunk ezt próbálja meg kompenzálni. Ezért van az, hogy a védőnők, szülésznők, nőgyógyászok, ortopéd orvosok javasolják azt, hogy a kismama kövesse nyomon oldalról nézve a testtartását végig a várandóssága alatt, mert csak így tudja a helyes testtartást megszoktatni a szervezetével.

Fontos szabály a cipő viselésénél az, amit mindig javasolunk: előzetesen konzultáljon orvosával, kérje ki a véleményét, mielőtt elkezdi viselni a cipőt! Ha az orvos nem tartja elég biztonságosnak, kérem, ne viselje a cipőt, akkor már ki lehet bírni azt a néhány hónapot, ami a szülésig hátravan!

A baba születését követően

Amikor megszületett a baba, akkor újból célszerű várni a cipő viselésével 6-7 hetet (gyermekágyas időszak), főleg, ha császármetszés volt, mert az instabil cipők viselése fokozott izomtónust kíván a hasizmoktól is.

Ha a várandósság előtt már több hónapja viselte a cipőt, a várandósság alatt is többnyire viselte, akkor is érdemes egy pár hetet várni, és fokozatosan 1,5-2 hónap alatt hozzászoktatni az idegrendszert, az izomzatot a cipő viseléséhez.

Molnár Viktória aerobik szakedző

Szólj hozzá Te is!

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..