Mikor és hogyan hívjunk mentőt gyermekhez?

Nincs rosszabb, mint egy lázas, beteg, fulladozó vagy sérült gyermekkel elakadni a csúcsforgalomban vagy őrült tempóban vezetni a legközelebbi kórházig. Sokszor eszünkbe sem jut ilyenkor mentőt hívni, pedig a mentősök már a helyszínen segíthetnének a gyermeken, és a kórházba jutást is meggyorsíthatják. Nézzük, mikor hívjunk mentőt gyermekhez, csecsemőhöz és hogyan?

A csecsemők és kisgyermekek állapota rövid idő alatt változhat, súlyosbodhat, ezért ha a gyermeknél az alábbi tüneteket tapasztaljuk, kérjünk minél előbb segítséget.

Hívjunk mentőt ha a gyermek:

  • GyerekMOK_1nem vesz levegőt, eszméletlen, pulzusa nem tapintható,
  • nehezen veszi a levegőt, fullad, elszürkül, elkékül,
  • ugató köhögési rohammal kísért nehéz, húzó belégzése van, hirtelen bekövetkező rekedtség lép fel kínzó légszomjjal vagy hirtelen heves mellkasi fájdalom alakul ki,
  • eszméletlen, zavart, feltűnően aluszékony vagy ébreszthetetlen,
  • görcsöl, rángatózik,
  • erősen szédül,
  • csillapíthatatlan a fejfájása,
  • a láza nagyon magas és csillapíthatatlan,
  • többször hányt, hasmenése van, folyadékot nem fogyaszt, vagy az nem marad benne,
  • hány, fejfájásra panaszkodik, nyaka merev,
  • feltehetően mérgezett,
  • közlekedési vagy sport balesetet szenvedett, magasból leesett,
  • erős fájdalomról panaszkodik,
  • erősen vérzik, sok vért vesztett,
  • égést, forrázást szenvedett
  • szívbeteg és rosszul van
  • súlyos magatartászavart mutat (ön és közveszélyes, öngyilkossági szándéka van stb.)

Hogyan hívjunk mentőt?

Infinety hirdetés

Mentés szükségessége esetén bárki – állampolgárságtól és egészségbiztosítási jogviszonytól függetlenül – hívhat mentőt a Magyar Köztársaság területén.

Hívjuk a 104 -es számot  – ez mind vezetékes, mind mobil telefonról hívható. (A 112-es egységes hívószámot inkább akkor hívjuk, ha mentőkre és tűzoltókra vagy rendőrségre is szükség van.)

GyerekMOK_4Türelemmel várjunk a felvevő jelentkezéséig – ne tegyük le a telefont, mert újrahívás esetén ismét a várakozósor végére kerülünk!

A felvevő kérdéseire válaszoljunk. Törekedjünk pontos, rövid és érthető tényközlésre. Készüljünk a következő kérdések megválaszolására:

1. Hol történt az eset? Adjuk meg a címet, ha pedig az nem egyértelmű, próbáljuk elmagyarázni a helyszín megközelítését. Ha tudunk, gondoskodjunk róla, hogy a helyszínen valaki útbaigazítsa a mentősöket.

2. Adjuk meg a nevünket, telefonszámunkat. Ez sokszor az első kérdések között szerepel, hogy ha megszakad a vonal, vissza tudjanak hívni.

3. Mi történt? Például a gyermek fullad, görcsöl, eszméletlen, elgázolták stb. Amentők számára nagy segítség, ha elmondjuk, milyen tüneteket észlelünk. Igyekezzünk röviden, tényszerűen elmondani a történteket, mivel minél gyorsabban tájékoztatjuk a mentőket, annál gyorsabban indulhat a segítség.

4. Hány beteg/sérült van és azoknak milyen az állapota? Ennek ismeretében tudják eldönteni, hogy hány és milyen mentőegységet küldjenek.

5. Adjuk meg a beteg(ek) korát és – ha tudjuk – a nevét.

6. Ha elsősegélyre van szükség, kérjen segítséget, a mentérirányító telefonos instrukcióit követve is lehetséges, hogy elsősegélyt tud nyújtani.

Minden esetben várjuk meg, hogy a felvevő zárja le a beszélgetést, amikor már nincs több kérdése – általában a „küldjük a segítséget” mondattal.

A bejelentés után térjünk vissza a beteghez. Gondoskodjunk a mentők zökkenőmentes fogadásáról, például a szabadon lévő kutyák elzárásáról, a ház megvilágításáról. Ha a beteg állapotában változás (javulás vagy rosszabbodás) áll be, értesítsük erről a Mentőszolgálatot.

Forrás: Magyar Gyermekmentő Alapítvány és Országos Mentőszolgálat

Mentés

Szólj hozzá Te is!