Nyári ételek a bőr egészségéért

Aki nyáron kimegy a strandra, kerülje az alkoholt és a zsíros ételeket, ezek ugyanis kánikulában igen megterhelőek a szervezet számára. Ha azonban narancssárga, piros és sötétzöld zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztunk, megvédhetjük bőrünket a leégéstől, míg a máj, a tojás és a halak a már leégett bőr gyógyulását segíthetik. Nyaralás alatt sem szabad tehát megfeledkezni a megfelelő étkezésről, ezzel ugyanis sok bosszúságot megelőzhetünk – hívja fel a figyelmet Veresné dr. Bálint Márta, a Semmelweis Egyetem ETK Dietetikai és Táplálkozástudományi tanszékének docense. 

Nyáron a szervezet energiaigénye jelentősen lecsökken, ezért nagy melegben nem ajánlott a túlzottan nehéz, zsíros ételek fogyasztása. Napközben legjobb a saláta, a friss gyümölcs, esetleg a teljes kiőrlésű lisztből készült kekszek vagy a müzli szelet, de nem terheli meg az emésztőrendszert a joghurt, a kefir vagy a sonkával, sajttal és zöldségekkel (paradicsommal, paprikával, uborkával) készített szendvics sem.

Szintén fontos, hogy este még nyaraláskor se együnk túl későn, és válasszunk inkább grillezett, párolt, nyárson sült halat, csirkehúst vagy zöldségeket és friss salátát – javasolja a dietetikus.

A szakember kiemeli: a bőrvédő táplálkozás legfőbb elemeként együnk minél több sárgarépát, kaliforniai paprikát, paradicsomot, sütőtököt, sárgabarackot, sárga- és görögdinnyét, valamint parajt, sóskát és brokkolit. Ezek rendszeres fogyasztása ugyanis – a bennük lévő béta-karotin tartalom miatt – segítik a Nap UV sugarainak kiszűrését, és ezzel hozzájárulnak a bőr napozás közbeni védelméhez.

Mit együnk, ha leégtünk a napon?

Ha leég a bőrünk, fogyasszunk minél több tejet, tejterméket, májat, tojást és olajos halat, az ezekben lévő A-vitamin ugyanis segíti a bőr újraképződését és gyógyulását. A friss gyümölcsökben, zöldségekben lévő C-vitamin pedig a bőr rugalmasságáért felelős kollagén képződéséhez szükséges, így ezeket is mindenképp iktassuk be.

RS6982_20131021-IMG_8553-zoldseg-gyumolcs-scr

A napozáskor túlságosan nagy mennyiségben képződő szabad gyökök semlegesítését emellett a növényi olajokban, búzacsírában, olajos magvakban lévő E-vitamin antioxidáns hatása is segítheti.

Napozáskor a szervezet a fokozott verejtékezéssel nem csak folyadékot, hanem ásványi anyagokat is veszít. Ezeket legalább napi két, két és fél liternyi vízzel, ásványvízzel, higított natúr zöldség- és gyümölcslével, cukormentes teával vagy limonádéval érdemes pótolni. Az alkohol fogyasztását pedig – annak vízhajtó és fényérzékenyítő hatása miatt – ilyenkor kerülni kell.

Semmelweis Egyetem, Fotó: Kovács Attila

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A Babafalva.hu - Várandósságtól az első osztályig portál tizenhárom éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig.
Előző cikkA leghasznosabb tudnivalók a külföldi mobilhasználatról
Következő cikkNyaralás autóval: a család felkészült – és az autó?

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..