Pénzügyi játszóházba oltott író-olvasó találkozó

pénzmesék-300x206.jpg

Ez az, ami ugye eddig még nem volt. Pedig kellett volna. Manapság azzal van tele a média, hogy minél korábban el kell kezdeni a gyerekeink pénzügyi nevelését, hogy a pénzügyi kultúra színvonala emelkedhessen az országban. Ez eddig O.K. Volt azonban eddig bármi, ami pl. a nagyovis-kisiskolás korú gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően fejlesztette volna a gyerekek pénzügyi intelligenciáját? Nem. Ezért megcsináltam.

 Amikor a pénzpedagógus nem azt mondja, mint a guruk

Sokan vagyunk, akik hivatásunknak tekintjük azt, hogy a felnövekvő generáció végre jobban legyen képes bánni a pénzzel, mint a szüleik, így felnőve el tudják majd kerülni azokat a pénzügyi pofonokat, amelyekbe a szüleik sajnos beleszaladtak. Szinte mindnyájan azt is mondjuk, hogy ezzel nem kell megvárni, amíg a gyerek felnő, mert a gyereknevelésnek éppen az a célja és a lényege, hogy addigra tanuljon meg a gyerek mindent, amire felnőttként szüksége lesz, mire felnő, és nem akkor, amikor már felnőtt. Ez alól pedig a pénzügyi nevelés sem kivétel – az is csak a gyereknevelés egyik ága.

Amiben viszont nem biztos, hogy minden vezető szakértővel összecseng a véleményem, az az a tény, hogy mikor is kell elkezdeni a gyerek pénzügyi nevelését. Mert az, hogy minél korábban, az elég tág fogalom. 

Ha azt értjük a minél hamarabb fogalmán, hogy már oviban végezze el a gyerek a menedzserképző idevágó évfolyamait, hogy már 8 évesen befektető legyen (igen, erre is van élő példa!), akkor azt mondom: nem. Erre van a gyereknek a születésétől számított minimum 18 éve, hogy mindent elsajátítson. Nem biztos, hogy már 8 évesen befektetnie kéne – különösen, ha nem érdekli annyira a dolog, és pl. még nem tanult matekból a hatványokról (mert az pl. hatodikos anyag lesz).

pénzmesékÉn azt mondom, hogy ez, akárcsak a pénzügyi nevelési alapelvek szerint használt zsebpénz bevezetése, nem életkor-, sokkal inkább élethelyzetfüggő. Az, hogy mikor mit és hogyan tanítunk, vagy tudunk megtanítani a gyereknek a pénzügyekről, milyen ütemben haladunk, sokkal inkább függ attól, hogy éppen aktuálisan hogyan alakul az életünk, és benne a gyereké, mit lát, hall, tapasztal meg, és éppen hol tart az egyéb képességterületek fejlődésében, valamint melyik intelligenciaterület dominál nála elsődlegesen és másodlagosan.

Egy biztos: életkori sajátosságoknak megfelelő, vagyis játékos fejlesztő eszköz ma nagyon kevés van. Egy-két társasjátékot és könyvet leszámítva, amelyek inkább a 12+-os korosztálynak szólnak, szinte kizárólag csak olyan anyagok vannak, amelyek nem a gyerekeket nevelik, hanem a szülőket, hogy hogyan neveljenek gyereket. Vagyis a jótanács megvan, csak eszközt nem adtunk mellé a szülők kezébe, hogy mindezt a gyerekek életkorának megfelelően meg is tudják valósítani.

Nincs? Akkor csináljunk!

Ezt felismerve két évig tartó munkába fogtam, amelynek lassan kézzel foghatóvá válik az eredménye. Elkészült a Pénzmesék c. pénzügyi nevelést segítő mese- és foglalkoztatókönyv-sorozat első négy kötete nagyovis-kisiskolás korú gyerekeknek.

Azt már Bruno Bettelheim: A mese bűvölete c. könyve óta tudjuk, hogy a mese hihetetlen hatással van a gyerekekre. Nem elég az, hogy szórakoznak rajta, tanulnak is belőle. A mese kiragadja a gyereket a hétköznapok valóságából, és ebben az állapotban a gyerek sokkal fogékonyabb az ismeretekre, mint akkor, amikor „két lábbal áll a valóságban”. Ez még akkor is igaz, ha a mese a mindennapokról szól. (Ezt csak megerősíti dr. Kádár Annamária: Mesepszichológia c. könyvének nagy sikere is.)

Hát még akkor, ha a mese hőse tulajdonképpen a gyerek! Minden mese sikere a gyerekeknél azon múlik, hogy képes-e azonosulni a főhőssel, vagy bármelyik másik szereplővel. Képzeld el akkor azt a hatást, amikor nem is kell azonosulni sem, mert a sztori szó szerint a gyerekről szól!

Mikor jó egy mesekönyv a szülőnek? – Kis adalék az olvasóvá neveléshez

malacA gyereknevelés egy másik fontos területe az olvasóvá nevelés. A mai gyerekek nem szívesen olvasnak, csak azt, amit nagyon muszáj. Hogy ez ne így legyen, és a gyerekünk már gyerekkorában összeszedje a kellő mennyiségű gyakorlatot az olvasás terén, amivel majd felnőttként is meg tud birkózni az önálló tanulással, ahhoz az kell, hogy a könyv megfeleljen bizonyos kritériumoknak.

Mikor jó egy mesekönyv a szülőnek?

Akkor, ha

  • közös meseolvasásra ingerel, így a gyerekkel közös élmény garantált
  • hasznos ismereteket szerez belőle a gyerek
  • látja, hogy a gyereket elvarázsolja a mese története
  • igényes grafika támogatja a könyvben a gyerek számára a történet megértését
  • mód van a történet megbeszélésére, hogy a gyerekben tisztázódjanak a tanulságok.

Ha valaha is mesekönyvet akarsz venni a gyereknek, mert meg akarod vele szerettetni az olvasást, akkor ilyen mesekönyvet keress!

Ha már a felolvasást emlegettem…

Családi programnak sem utolsó ajánlatom is van a Számotokra: a Pénzmesék kiadása kapcsán író-olvasó találkozókat is szervezünk november és december folyamán. Itt valóban felolvasom az első mesét.

Ettől azonban sokkal többet is csinálunk itt!

Pénzügyi készségeket fejlesztő játszóházat is tartok, ahol van

  • mese (naná!)
  • ének – mert kell a jókedv és mert kevesen ismerik, hogy a zenei intelligencia fejlődése jó hatással van a pénzügyi intelligencia fejlesztésére is
  • mozgásos játékok – nehogy elgémberedjünk
  • bábozás – hogy a gyerekek megismerkedhessenek a mese szereplőivel
  • játék, móka, szórakozás – mert enélkül nem is játszóház a játszóház.

A következő író-olvasó találkozó időpontja: 

2013. november 23 10.00-10.45 és 11.00-11.45

Helye:

Indiso terápiás sóbarlang

Uzsoki úti Kórház

1145 Budapest, Róna utca 192-216 C épület 1. emelet

A további játszóházak időpontja és helyszíneit itt találod meg!

A pénzügyi és olvasóvá nevelés élmény! Nemcsak a gyereknek, hanem a szülőnek is!

A képek Rácz Maya munkái, illusztrációk a Pénzmesék c. könyvből.

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .