Újszerű óvodai módszertani kezdeményezés indul útjára a természettudományok népszerűsítésére. A kezdeményezés a már működő LÁNGÉSZ programon belül, annak tapasztalataira épülve próbálja az ovisoknak bemutatni a természeti világot, játékos formában. Az irányított foglalkozásokon a szakemberek a gyerekek számára érthető módon ismertetnek meg egy-egy tudományos jelenséget, kihasználva ehhez a gyermekkori természetes kíváncsiságot.
A TudományCseppek a Magyar Tudományos Akadémia Kémiai Kutatóközpontja, a Tudástársadalom Alapítvány és a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezte Lángész program ovisoknak szóló, új része – magyarázta Sándor Ildikó.
Az idei második tanulmányi félévben indult programban 15 budapesti óvoda vesz részt. Az óvodák három téma közül választhattak: a kicsik a biológiai sokféleség idei világéve kapcsán a madarakkal vagy babfajtákkal ismerkedhetnek – ebben Navratil Andrea biológus van a segítségükre, vagy Prohászka Zoltán orvostól hallhatnak arról, hogyan erősíti meg a „szuri” a szervezet lovagvárának védőit.
Sándor Ildikó hangsúlyozta, hogy a gyerekek és a szakértők találkozását előkészítő és utómunka fogja közre, mely az óvónők feladata. Ők azok, akik előre felkészítik a kicsiket a választott témában, s a kutatók látogatása után még többször visszatérnek rá mesék, énekes játékok, mondókák, kézműves foglalkozások keretében. „A kidolgozott módszertant dokumentáljuk, és azt tervezzük, hogy idővel közzétesszük, sőt, képzést is építünk rá” – mondta.
Mint kifejtette, az egész program fő célja, hogy élmények, kézzelfogható tapasztalatok révén közelebb hozza a természettudományt az óvodásokhoz, hogy amikor iskolába kerülnek, nyitottan álljanak hozzá a területhez. A gyerekek saját tapasztalataikon keresztül ismerjék és tanulják meg az őket körülvevő világ egyes természeti jelenségeinek működését. Alapvető módon átlássák a nagyobb összefüggéseket és saját gondolataik ébredjenek ezekkel kapcsolatban, melyeket megfogalmazva, megtanulhatják a megismerés fontosságát.
Fotók: Tudástársadalom Alapítvány