Vaspótlás természetesen kismamáknak

Vaspótlás természetesen kismamáknak

A vas a vérképzéshez, a szervezet oxigénellátásához nélkülözhetetlen nyomelem. Hiánya fáradtságot, csökkent teljesítőképességet okoz, és fogékonnyá tesz a fertőzésekkel szemben. Nekünk nőknek életünk során többször is szükségünk van fokozott mennyiségű vasra: ilyen a terhesség és a szoptatás időszaka is.

Mire jó a vas?

A szervezetben a vas legnagyobb része a vér oxigénszállító molekuláiban, a hemoglobin molekulákban található. Ezek a vörösvértestekben lévő molekulák látják el a szerveket, szöveteket friss oxigénnel. Ha kevés a vas, akkor csökken a hemoglobin molekulák, ill. a vörösvértestek száma. Tartós oxigénhiány alakul ki, ezért fáradékonyak leszünk és a szellemi teljesítőképességünk is csökken.

A vas ezen kívül az immunrendszer, az agy és az izmok működésében is fontos szerepet játszik. Több, a sejtek anyagcseréjében részt vevő enzim alkotórésze.

A vashiány éppen ezért szerteágazó tüneteket okozhat. A teljesítőképesség romlásán kívül jellemző tünetek még a fertőzések iránti fokozott fogékonyság, az étvágytalanság, a szájzug berepedezése, a hajhullás, a sápadtság és a töredező köröm. Súlyosabb esetekben légszomj, szapora szívverés és más keringési tünetek is felléphetnek.

Mitől alakul ki vashiány?

Férfiak esetében 10 mg, nők esetében pedig 15 mg a napi vasszükséglet. Terhesség alatt kb. a 4. hónaptól ennek a duplája, azaz 30 mg vas szükséges.

A vashiány leggyakoribb oka a helytelen táplálkozás. Vasat legnagyobb mennyiségben a húsfélék, a halak, a belsőség és a tojás tartalmaznak. A gabonamagvakban, gabonapelyhekben, száraz hüvelyesekben, egyes zöldségekben és gyümölcsökben is jelentős mennyiség található. A növényi élelmiszerekből a vastartalomnak csak kb. 1-5 %-a szívódik fel, így az állati eredetű élelmiszerek jobb vasforrásnak számítanak. A vegetáriánusoknál – mivel ők nem fogyasztanak húsféléket – gyakoribb a hiány.

A vas felszívódását egyes növényekben található anyagok (pl. csersav, növényi rostanyagok, oxalát) csökkentik, míg a C-vitamin elősegíti. Ugyancsak csökkenti a vas felszívódását a tej, a koffein és a fekete tea túlzott fogyasztása.

Nem csak akkor alakul ki hiányállapot, ha nem eszünk elegendő vastartalmú ételt, hanem akkor is, ha növekszik a vasszükségletünk. Mivel a nők szervezete a havi vérzés miatt rendszeresen veszít vért, náluk eleve nagyobb az ajánlott vasbevitel, mint a férfiaknál.

A vashiány a magzatra is veszélyes

Terhesség idején tovább nő a szükséges vas mennyisége. Megnő a keringő vér mennyisége, és mellette még gondoskodni kell a magzat szükségleteiről is. A vas nélkülözhetetlen a növekedéshez, és a baba vasraktárait is fel kell tölteni, mire megszületik.

A szoptatás időszakában szintén nagyobb mennyiségű vasra van szükség. A csecsemő számára elegendő vasat biztosít az anyatej, ám az anya szervezete a vasat elsősorban az anyatej előállításához használja fel, és az édesanya csak a maradékból gazdálkodhat. Ha figyelembe vesszük a szüléskor veszített vérmennyiséget is, nem meglepő, hogy könnyen kialakul a vashiány.

Hogyan pótoljuk a vasat?

Kiegyensúlyozott étrenddel, vasban gazdag élelmiszerek fogyasztásával megelőzhető a hiányállapot kialakulása. A napi ásványi anyag szükséglet meghatározása 7-10 nap átlagában értendő, mivel vannak olyan élelmiszerek (pl. máj, száraz hüvelyesek, halak, tojás), amelyeket nem fogyasztunk minden nap, így valószínűleg egyik nap több, másik nap pedig kevesebb vasat viszünk be.

Ha már kialakult a vashiány vagy fokozott szükséglettel járó állapot áll fenn, nem elegendő csak a táplálkozáson változtatni. A vasat valamilyen vastartalmú készítmény alkalmazásával pótolni kell. (Figyelem: terhesség ideje alatt csak a nőgyógyász javaslatára szedjünk vaskészítményt!)

A vaspótlás lépcsőfokai

A vastabletták, vastartalmú multivitamin tabletták arra érzékeny gyomrúaknál (pl. gyomorbetegség vagy terhesség esetén) gyakran émelygést, hányingert, esetenként akár hányást is okoznak, mivel irritálják a gyomornyálkahártyát. Kíméletes megoldás, ha a vasat folyékony formában fogyasztjuk, gyümölcslé- és gyógynövény-koncentrátumokkal kombinálva. Így nem csak a vasat tudjuk kellemetlen mellékhatások nélkül pótolni, de egyéb vitaminokhoz is hozzájut a szervezetünk. A koncentrátumban jelen lévő C-vitamin pedig elősegíti a vas felszívódását.

Vaspótlás mellékhatásai

A vaskészítmények gyakori mellékhatása a székrekedés. Terhesség alatt ez különösen kellemetlen lehet, mivel a renyhe bélmozgások miatt egyébként is könnyebben alakul ki székrekedés, aranyér. Fogyasszunk sok rostos élelmiszert (zöldséget, gyümölcsöt és teljes kiőrlésű termékeket), és igyunk meg naponta legalább 2 liter folyadékot. Ennek egy része lehet rostos ital, akár székletlazító gyümölcsökből, zöldségekből, mint amilyen az őszibarack vagy a szilva.

fotó: pixabay.com