Viták és félreértések az új óvodai alapprogram körül

ovodai_alaprogram1_250.jpg

Nagy vihart kavart az elmúlt hetekben az óvodai nevelésről szóló alapprogram módosítása. Azt a fél mondatot, mely szerint az óvodákban kerülni kell a nemi sztereotípiák erősítését, többen a hagyományos nemi szerepek tiltásaként értelmezték. Juhász Borbálát, a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség vezetőjét kértük meg a fogalmak tisztázására.

Mi a nemi sztereotípia?

– „A sztereotípia szó jelentése: gépiesen ismétlődő, szokásos, szinte kötelező. Ellentétben a hagyományos, konzervatív, elfogadott jelzőkkel, sosem tartozik a pozitív tartományba. – tudjuk meg Juhász Borbálától.

– Az ember neme összetett fogalom, többféle nemmel is találkozhatunk. Ilyen pl. a biológiai nem, azaz hogy nőnek vagy férfinak születünk-e, és ebből milyen fizikai, lelki tényezők és lehetőségek eredhetnek, pl. szülés, szoptatás vagy nagy erőkifejtést kívánó oroszlánvadászat.

Másfajta meghatározás a társadalmi nem, ami a szocializált, a társadalom által kislányoktól és kisfiúktól elvárt és belénk nevelt viselkedési forma, ami az adott társadalom változásával maga is változik. Ilyen például, hogy játszhat-e babásat a kisfiú, illetve focizhat-e a kislány, ha ahhoz van kedve. Ha a fiúkat eltiltjuk a babázástól, mert az lányoknak való, és a lányokat
eltiltjuk a legózástól, mert az fiúknak való, akkor azzal azt az üzenetet közvetítjük, hogy a
kislány, ha nagylány lesz, válasszon majd kispénzű gondoskodói állást (óvónő, tanárnő, nővérke, szociális munkás), a fiú pedig versenyszférában legyen jól kereső mérnök. Azoknak a lányoknak és fiúknak, akik mást szeretnének, ez nagy frusztráció lesz majd, mert nem értik, miért nem boldogok az életben a helyükön. – magyarázza Juhász Borbála.

A szexuális orientáció és gyakorlat, vagyis hogy nőhöz, férfihoz vagy mindkettőhöz, esetleg egyikhez sem vonzódunk testileg, pedig teljesen más téma. A nemi helyes megfogalmazása ebben a szövegben a társadalmi nemi lenne.”

Nem tilos a papás-mamás játék

Az oktatási tárca óvodai szakreferense szerint szó nincs arról, hogy szerintük „nincs neme a gyerekeknek”, vagy hogy ezután tiltanák a hagyományos nemi szerepeket az óvodákban. Az Fn.hu kérdésére kiemelte, hogy a nemi sztereotípiáktól mentes nevelés nem jelenti a hagyományos értékek közvetítésének elhagyását. A sztereotípiák kerülése azt jelenti, hogy nem mondunk például olyanokat, hogy a lányok ehhez nem értenek, a fiúk erre nem jók.

– „A nemek között nem beszélhetünk társadalmi egyenlőségről, amíg a nők lehetőségei ilyen mértékben eltérnek a férfiakétól. – folytatja Juhász Borbála. – Az Európai Unió demokratikus alap értékei közé tartozik, hogy a nemek társadalmi egyenlőségét elősegítse. Ennek stratégiai elve* körülbelül 15 éve jelenik meg az európai döntéshozatalban, mint prioritás.

Az oktatás az egyik legfontosabb terepe az értékek terjesztésének, legyen szó akár a kézmosásról is, akár a környezetvédelemről, akár a nemek egyenlőségéről. Ha odafigyelünk az óvodai nevelésben arra, hogy a kisfiúk is kipróbálhatják a babázást, illetve közösen játszhatnak ilyet a lányokkal, és ez nem „ciki”, akkor hosszú távon elősegítjük, hogy nagykorukban ők is boldogságot találjanak a kisgyerekeikkel való foglalkozásban, ezzel harmonikusabbá téve párkapcsolatukat, ami megvédheti őket a válástól és az infarktustól.

Ha odafigyelünk arra, hogy a kislányok is kipróbálják az építő játékokat és a csapatban folyó sportos versenyjátékokat, akkor hosszú távon elősegítjük, hogy nagykorukban ők is merjenek magas fizetéssel és szakmai presztízzsel járó szakmát választani, és merjenek kiállni magukért versenyhelyzetben is.

Tanulmányok sora bizonyítja, hogy azokban az országokban, ahol a nemek társadalmi egyenlősége nagy (pl. Skandinávia, Hollandia,) a gyerekek játékválasztása sem tér el annyira egymástól, mint ott, ahol a nemek nem egyenlők (pl. arab országok).”

Az Óvodai nevelés országos alapprogramját rendszeresen, de legalább ötévenként felül kell vizsgálni, és szükség esetén módosítani. Tavaly év végén készült el a legutóbbi módosítás, és idén szeptemberben már ez alapján kell működnie a magyar óvodáknak.

Kapcsolódó jogszabály: A Kormány 255/2009. (XI. 20.) Korm. rendelete az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról szóló 137/1996. (VIII. 28.) Korm. rendelet módosításáról.

*A társadalmi nem angol neve: gender (ejtsd: dzsender), a nemek egyenlőségének stratégiai elve angolul: gender mainstreaming (ejtsd: dzsender méjnsztríming).

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A babafalva.hu - Várandósságtól az első osztályig portál tizenkét éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig.
Előző cikkTerhességi csíkok megelőzése és kezelése
Következő cikkCsaládi pénzügyek: tanítva tanuljunk!

2 EDDIGI KÉRDÉSEK

  1. Mondhat akárki akármit, a kisfiú legyen kisfiú, a kislány meg kislány. A nemi szerepek keveredése miatt van olyan sok férfias nő, és nőies férfi, és lassan már azt se tudják az emberkék, hogy kicsodák a nagy “szabadságban”. Mi magyarok meg mindent átveszünk az Eu-tól, hiába, mindig híresek voltunk arról,hogy mások után mentünk, mint a birkák.

    • Nagyon örülök az alapprogram ezen módosításának, és köszönöm mindazok munkáját, akik létrehozták. Érdekes, hogy az ehhez hasonló lehetőséget, választást biztosító és nem tiltó módosítások mért keltenek sokakban félemet vagy bizonytalanságérzetet. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy kisfiúból azért nem lesz IGAZI FÉRFI (milyen is az?) (neaggyisten meleg), mert 5 évesen főz a babakonyhában, esetleg kedveli a rózsaszínt.

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..