Bio, öko, natúr, reform

zöldségek fa tányéron

Ha még nem vagyunk gyakorlott utazók a bio világában, hamar megzavarhatnak minket ezek a kifejezések. Mitől bio a bio? Mi a különbség öko és natúr között? Vajon a miénk is reformkonyha? Bizonytalanság helyett itt egy remek útmutató természetanya világához.

Annyi az egészséges táplálkozással kapcsolatos jelzővel találkozunk manapság, hogy valljuk be, az egyszerűség kedvéért szinonimákként használjuk őket. Ez utóbbi azonban csak az öko és a bio jelzők kapcsolatát jellemzi, illetve párosukat még kiegészíti a szintén gyakran hangoztatott organikus elnevezés is. A natúr kifejezés a természetesebb előállításra utal, tehát a termék nem feltétlen olyan magas arányban tartalmazza az adott alapanyagokat, mint a bio. A reform elnevezés pedig azokra az élelmiszerekre vonatkozik, amelyek az éppen aktuális tudományos elvek alapján egészségesnek mondhatóak.

Mitől is bio a bio?

A biotermékek gazdag tápanyag-, ásványi anyag- és vitamintartalommal rendelkeznek, s aki már próbálta őket, bizton állítja azt is, hogy sokkal finomabbak nem bio társaiknál. Egy átlagos adag bioétel körülbelül 25 %-kal több vitamint, ásványi anyagot és egészségvédő anyagot tartalmaz, mint a vegyszerek segítségével előállított.

A biotermékek termesztése során nem a nagy terméshozamokra koncentrálnak, a cél a magasabb táplálkozási értékek elérése és a termőföld tápanyagainak visszapótlása. Bioterméknek csak az a késztermék minősíthető, amelynek előállítása során nem használtak vegyszereket, csakis biológiailag lebomló vagy természetes szereket. Továbbá az is fontos, hogy a felhasznált termőföld legalább három éve ne legyen vegyszerrel kezelt.

A késztermék hozzáadott mesterséges anyagot sem tartalmazhat, benne az ökológiai összetevők aránya 95-100% kell, hogy legyen és a maradék 5% is csak egy bizonyos adalékanyag listában szereplő alkotó lehet.

Natúrkozmetikumok az egészséges bőrért

A natúrkozmetikumok előállításánál szintén fontos, hogy csakis természetes eredetű alapanyagok kerülhetnek felhasználásra és lehetőleg nem szabad beavatkozni annak eredeti állapotába. Ha a kozmetikai termék a kevés természetes anyag mellett például kőolajszármazékokat vagy szintetikus anyagokat tartalmaz, akkor nem natúrkozmetikum.

A kozmetikumoknál három csoportot különböztetnek meg: a natúrkozmetikumokat, a bioösszetevőket is tartalmazó natúrkozmetikumokat és a tiszta biokozmetikumokat.

A natúrkozmetikumban megtalálható bioösszetevőket csillagozással kell feltüntetni a csomagoláson megjelölve, melyik ökológiai gazdálkodásból származnak.

Biokozmetikumról pedig akkor beszélünk, ha az túlnyomórészt ellenőrzött ökotermelésből származó alapanyagokból készült. A bio jelző elnyeréséhez értelemszerűen itt is szükségesek a fent említett követelmények, valamint tilos az állati kísérletek alkalmazása és a szintetikus illatosító-, színező-, és tartósító anyagok felhasználása.

A természetes alapanyagokból készülő kozmetikai cikkek azért is népszerűek, mert használatuk kevesebb irritációval jár, ritkábban jelentkezik szárazság, viszketés vagy valamilyen allergiás reakció. Az érzékenyebb bőrűek, így például a világosabb bőrűek számára kifejezetten ajánlottak ezek a termékek. Amire azonban fontos ügyelni, hogy a természetes hozzávalók sajnos rövidebb ideig őrzik meg minőségüket és szavatosságukat, ezért vásárláskor figyeljük a lejárati időt.

Már a divat is környezettudatos

Az úgynevezett bioruhák gyártásakor nem használnak fel semmilyen káros anyagot, amely az ember szervezetére negatív hatással lehet. A bio állattenyésztés alapelveinek megfelelően tartott birkáktól származik például a gyapjú, amit nem kezelnek vegyi anyagokkal, az esetleges festés is ökológiailag biztonságos módon történik. Így nem használnak olyan festőanyagokat, amelyek nehézfémeket, allergizáló hatású anyagokat, optikai fehérítőket tartalmaznak. A cipzárok és a patentok pedig általában króm-és nikkelmentesek. Az állatokat egyébként olyan legelőkön tartják, ahol csakis vegyszer nélküli táplálékhoz juthatnak, és fontos, hogy sok napfényhez, friss levegőhöz és elegendő pihenőhelyhez is jutnak.

Ha már a környezettudatos divatról beszélünk, nem feledkezhetünk meg az Ethical Fashion, azaz az Etikus Divat Mozgalomról sem. Divattervezők már a 90-es évektől foglalkoztak a divat és a környezetvédelem kapcsolatával, de igazán a 21. század indította be a fantáziájukat. 2005-ben jött létre az Ethical Fashion Forum, melyet 20 önálló vállalat alapított Londonban. Programjuk célja, hogy felhívják a figyelmet az afrikai országokban fellelhető anyagmennyiségre és munkaerőre. Emellett több mint hétezer olyan nőt támogatnak, akik kilátástalan helyzetükből szeretnének kitörni és a program segítségével munkához, jövedelemhez jutnak. Nem csak gyermekeik tandíját tudják fizetni, de lehetővé vált orvosi ellátásuk is, mely alapvetően emeli életszínvonalukat.

Az Etikus Divat Mozgalom zászlóshajójának számít Vivienne Westwood, de a környezettudatos divatot hirdeti már többek között az H&M, a Zara, a Calvin Klein, a Ralph Lauren, a Dolce&Gabbana, a Dior és a Chanel is.

Gönczi Petra

hirdetés