Idegen nyelven tanítanád gyermekedet otthon? – Van esélyed?

Idegen nyelven tanítanád gyermekedet otthon?

Úgy gondolom, ez egy fontos, szem előtt tartandó kérdés. Fejlessze, fejlesztheti-e a szülő gyermekét idegen nyelven szakember bevonása nélkül? Sokrétű a kérdés. Egyes szakvélemények óva intenek ettől, mondván: többet ronthat vele a szülő, ha helytelen kiejtését áttestálja a gyermekre, mint amennyit egyébiránt fejleszt. Igen ezen aggályoskodnak a legtöbben. Ezentúl helytelen nyelvi szerkezeteket is átadhatnak szülők felnövekvő gyermeküknek. 

De nem mondható el ez a gyermeknevelésről általában? Hogy bizony minden lépésünkért, kezdeményezésünkért felelősséggel tartozunk?

Mérlegelendő a szakember bevonása a;

  • bevezetés körüli szempontok számbavételénél,
  • egy következetes szülői magatartás kialakításához,
  • valamint a kívánt hatékonyság elérésének érdekében is.

Korai nyelvi fejlesztés otthon

Fotó: freepik.com

Járjuk hát körül a témát, ezt az érzékeny területet. Mert hát igen, én is úgy vélem, el lehet itt egyet s mást rontani, de miközben ezt állítom, töröm is a fejem. Próbálom magam elé képzelni az adott, jóhiszemű Édesanyát, amint éppen a kezdetekben lehetetleníti el gyermeke nyelvi előmenetelét. És nem jelenik meg előttem ez a kép. Hajrá, kedves Édesanyák, én nem hiszek ebben az elrontásban! Mert úgy gondolom, ez egy olyan szép lehetőség, amivel csak lelkesen lehet élni, és ez a lelkesedés, plusz az a fajta kitartás, ami a korai nyelvfejlesztés egyik záloga, már garantálja a sikert. Az apró kis sikereket, amik elérhetők a korai nyelvi fejlesztés folyamán. Kitartás nélkül úgy sem érhető el eredmény, így hát komoly „elrontásról” sem beszélhetünk. A kitartó szülő pedig, utakat keres és talál. Figyel, összpontosít, kísérletezik. Engem ezek a kvalitások megnyugtatnak. Szóval, ha megfordul a fejetekben, hogy gyermeketek életébe Ti magatok vezessétek be az idegen nyelvet, nos érezzétek magatokat erre felhatalmazva. Ne engedjétek magatokat eltántorítani és hát legfőképpen kössétek fel a gatyát.

Tippek szülőknek

Vegyetek kezetekbe szakirodalmat, ha jól esik. Kezdjetek el lapozgatni német vagy más idegen nyelvű mondókás, verses, dalos gyűjteményeket. Keresgessetek a neten. Keressetek és találjatok kedvenceket. A számotokra kedves dalokat énekeljétek, a mondókákat mondogassátok úton, útfélen, gyakoroljátok, hogy bevésődjenek. Kedvesen, kitartóan, a ráerőltetés érzete nélkül. Ahol ellenállásba ütköztök, vegyetek vissza, ahol tetszést arattok, adjatok gázt. Összpontosítsatok gyermeketekre. Arra, hogy neki mi tetszik a „felhozatalból”. Kiforrott ízlésvilággal fogtok szembesülni. Fokozatosan vigyetek rendszert a „programba”. Bocsánat, direkt használok ilyen keresetlen, egyszerű kifejezéseket, mert úgy vélem a gyerekekkel folytatott munka, a közös járék, a nyelvi kaland igen is ilyen egyszerű módon zajlik. Szóval vigyetek rendszert a programba, ezzel nagy segítségére lesztek a gyermeknek. Építsétek fel mondandótokat, beszédszándékokhoz, szükségletekhez, fix napirendi pontokhoz igazodva. Ilyenek lehetnek a felkelés, lefekvés, aktív játék, szabadtéri, otthoni, két személyes anya-gyermek között zajló, vagy csoportos játékformák, az evés, az ivás, a fürdetés, az öltözködés, a tisztábarakás. Rövid, egyszerű elemekkel kezdjetek. Szólítsátok meg a különböző érzékszerveket, keltsetek a gyermekben kellemes érzetet. Tekintsétek játéknak ténykedéseteket, melyben mindkét fél örömét lel(het)i. Többször hangsúlyoztam már korábbi cikkeimben, mekkora hangsúlyt fektetek a korai nyelvfejlesztés örömszerző voltára. Ebben látom a hatékonyság legfőbb zálogát. S legyetek mindvégig tudatában, milyen kulcsfontosságú és pótolhatatlan édesanyai, édesapai szerepetek gyermeketek általános, s ugyanígy idegen nyelvi fejlődése szempontjából is.

Akkor fejlesszetek, amikor gyermeketek nem fáradt, nem nyűgös, amikor az újra leginkább fogékony, nyitott. Bár fáradt gyermek elaltatáshoz is dúdolhattok német – és más egyéb idegen nyelvi – dalocskát. Hisztis gyereket is kizökkenthettek rossz hangulatából néhány általa jól ismert mondókával, nyelvi játékkal. Innentől kezdve nevezhető a fejlesztés személyreszabottnak, amitől aztán különösen hatékonnyá is válhat. És hát, ha belekezdtetek, ne hagyjátok félbe.

Elakadások

Fogadhatja ténykedéseteket elutasítás is. A szülő felé irányuló dackorszak elutasíthatja a nyelvfejlesztést is. Megéltem ezt ma 10 esztendős nagylányommal is. Mint a búvó patak, mégis érett benne az elutasítottnak vélt nyelvi kaland és mint később bebizonyosodott, az általam kudarcként megélt időszak is gyümölcsöző volt.

Persze elakadhat a szülő számos okból az otthoni nyelvfejlesztéssel. Idő, kapacitás híján ellankadhat a tevékenysége, de még mielőtt kikopna a napi rutinból a nyelvi játék, javasolnám a szakember bevonását. 

Mivel nyújt többet egy nyelvi szakember?

Mit várhatunk tőle? Friss lendületet adhat, megismertethet velünk számos új nyelvi eszközt. segíthet a rendszer újraépítésében, rávilágíthat kisebb hibák becsúszására. Gyümölcsöző lehet egy-egy átfogó beszélgetés, de a folyamatos támogatás is. Bevihet a „rendszerbe” számos vonzó tárgyat, új könyvet, hanganyagot, kézzel fogható játékot. Segíthet azáltal is, hogy bővíti azok körét, akikkel az adott idegen nyelven, esetünkben németül érintkezni lehet. Visszaigazolhatja Anyát, új színben állíthatja fel. És amit én személyesen a legjobb ötletnek tartok, „elcsalhatja” korai nyelvfejlesztő foglalkozásokra, ahol a gyermek új szociális formában tud megnyilvánulni. A többi gyermek jelenlétében, közreműködésével új dimenziót kap a nyelv útján zajló tevékenység. Új dimenziót kap a játék, egymást inspirálják a kölykök, ami nagymértékben könnyíti meg az otthoni munkát, veszi le a terhet az anya válláról.

Mi a legideálisabb korai nyelvi fejlesztés?

Én magam a legideálisabbnak a három lehetőség kombinációját tartom: bevinni a gyermeket egy nyelvi csoportba, rendszeresen látogatni azt. Szülőként időről időre konzultálni a nyelvfejlesztő foglalkozásvezetővel, az ő meglátásait figyelembevéve hazavinni a foglalkozáson elhangzottakat. Odahaza a szülői találékonysággal fűszerezve feleleveníteni, ezáltal elmélyíteni a tudást. A foglalkozásvezetőnek visszajelezni, mi okoz a foglalkozáson elhangzottakból örömet a gyermeknek. Mi kelti fel igazán az érdeklődését. Ezek a visszajelzések nagy segítséget jelentenek a számomra, látványos eredményeket hozhatnak.

Végezetül meg szeretném említeni: munkám során csodálatos Édesanyákkal hozott össze a sors, akikkel öröm együttműködni, s akikkel annyi közös élményben volt részünk az évek során.

Ezúton szeretnék hát bíztatni minden kedves Édesanyát, ha kedvet érez hozzá, merjen belevágni a korai nyelvfejlesztésbe. Akár otthon, egymagában, akár hasonló célkitűzéssekkel rendelkező barátokkal közösen vállvetve, akár szakértő bevonásával, vagy nyelvi csoporthoz csatlakozva. Ki ki lehetősége szerint. Ne a félelem tartson vissza, hanem a kísérletező kedv vigyen Benneteket előre. Sok sikert és nyelvi kalandra fel!

Fotók: freepik.com

Erről a témáról a Gyermeknevelés rovatban olvashatsz többet!

hirdetés
Budapesten Krabbeldeutsch néven korai nyelvfejlesztő foglalkozásaimat a legkisebbeknek (1-3 évesek) és a nagyobbacskáknek (3-6 évesek)2007 óta tartom. 2015 óta a kisiskolás korosztály is bekapcsolódott (6-10 évesek) a programba. Vallom, hogy a korai nyelvfejlesztés nem erőltetett előresietés, hanem egy korfüggő, vissza nem térő készség felismerése és kibontakoztatása. Várom kérdéseiteket szeretettel!
Előző cikkGYES-en lenni nem mindig álomutazás!
Következő cikkVízben vajúdás és szülés – minden információ egy helyen!

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .