III. Életrevaló Gyerek Konferencia: a helyes értékrend milliomossá tehet

0158-300x199.jpg

Az értékrend volt a témája a harmadik Életrevaló Gyerek Konferenciának, amely igyekezett útmutatást adni a szülőknek, hogy hogyan adják át a helyes értékrendet gyermekeik számára. A konferencia előadói voltak többek között Dr. Vekerdy Tamás és F. Várkonyi Zsuzsa is.

Alkér Orsolya és dr. Vekerdy Tamás

„Napjaink egyik legnagyobb kihívása helyes értékrendre nevelni gyermekeinket. A szülőknek a televízióban, az interneten látott és a közösségből érkező sokféle értékkel kell versenyezniük. Itt nem lehet veszíteni, mert gyermekeink döntéseit az értékei irányítják majd egész életükben. Ezért nagyon fontos, hogy sikeresen átadjuk a megfelelő értékrendet” – mondta Alkér Orsolya gyereknevelési tanácsadó, gyerekpénzügyi szakértő, a konferencia szervezője.

Ne lopj!

„Kisfiam ne hazudj, mert az nem szép!” „Kisfiam nem helyes dolog lopni, ne lopj!” Ezek így nem működnek. Dr. Vekerdy Tamás előadásában arról beszélt, hogy a gyermekek melyik korában, milyen értékeket és hogyan lehet átadni.

Vekerdy dr. szerint a fő kérdés az, hogy elfogadjuk-e a gyermekünket olyannak amilyen, például hogy más, mint a testvére. Sokszor abból indulunk ki, hogy milyen az iskolai értékelése, pedig ez helytelen. Az iskola lexikális memóriát és matematikai készséget kíván a gyermektől, pedig az érzelmi intelligencia fontosabb, mint amit az iskolában mérnek, és ráadásul életfogytig fejleszthető.

Akkor tudunk értéket közvetíteni, ha kommunikálunk a gyermekkel, és ismerjük az életkori sajátosságokat. Néhány példa:

  • A 2-3 éves kor a dackorszak ideje. Ebben az időszakban a gyerekek legfontosabb tevékenysége a játék, ebből tanulnak.
  • 5 éves korig nem tudja egy gyermek felismerni, hogy a hazugságból baja lehet, konfabulál, összemeséli a valóságot a képzelettel. Ebben a korban ez termnészetes, viszont 7-9 évesen ez már neurotikus tünet.
  • A 9-11 éves kor a barátságok korszaka. Ilyenkor a kortárs csoport szerepe döntő. Kialakul a betyárbecsület, a gyerekek védik egymást a felnőttek előtt.
  • Kamasz korban titkolóznak, védik bontakozó személyiségüket. Mindig azzal állnak szemben, ami éppen van, vitatkoznak a vita kedvéért. Vitatni kezdik a szülők értékrendjét. Ez normális viselkedés, ha nem így lenne, akkor depresszívvé is válhatnának. Legfontosabb nekik a buli, a játékot, az örömöt, az élményt keresik.

Amikor messze esik az alma a fájától…

F. Várkonyi Zsuzsa

Hogyan lehetséges, hogy az egy családban élő szülőnek és gyerekeknek egész más értékrendje alakul ki, amely a későbbiekben eltávolítja a családtagokat egymástól? F. Várkonyi Zsuzsa előadásában bemutatta, hogy az önértékelés milyen kiemelkedő szerepet játszik abban, hogy a gyermekek számára mik lesznek a fontos értékek.

A gyermekek önértékelését erősíteni kell nap mint nap. Ha gyermekként alacsony az önértékelésünk, felnőttként is úgy érezzük, hogy nem vagyunk jobbra érdemesek. Sokszor az első kérőhöz hozzámegyünk és az első munkahelyen ott ragadunk. A tehetetlenséget tanuljuk meg, nem bízunk magunkban.

Ezért fontos az is, hogy ne neveljük úgy a gyermeket, hogy életképtelen legyen nélkülünk. Vagyis ne legyen az az egyetlen életcélunk, hogy gyermeket neveljünk. Engedjük, hogy a gyermek önállóan kilépjen az életbe, amikor itt az ideje.

A megfelelő pénzügyi értékrend milliomossá tehet?!

Alkér Orsolya a ma szükséges pénzügyi értékrendről beszélt, valamint arról, hogy melyek azok a legfontosabb pénzzel kapcsolatos értékek, amiket át kell adni gyermekeinknek.

A mai világban nem tehetjük meg, hogy a gyerekeknek nem tanítjuk meg a pénzügyi ismereteket, vallja Alkér Orsolya. Gyermekkorunkban sok negatív hiedelemmel találkozunk. Pl. „a pénz nem boldogít”, „a gazdag emberek rosszak”. Ez gátolhat minket abban, hogy jóban legyünk a pénzzel. Ezért fontos, hogy gyermekeinknek ne adjunk át negatív hiedelmeket a pénzről, mert ez őket is gátolni fogja.

Alkér Orsolya és Sarmasági Bátor Ede

A helyes pénzügyi értékrend képessé tesz egy fiatalt arra, hogy megteremtse az anyagi függetlenségét. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a konferencián bemutatkozó Sarmasági Bátor Ete példája. Ete egy 18 éves fiatalember, aki nem egészen egy év alatt megteremtette az első millióját. Etéék öten vannak testvérek, így a zsebpénz ismeretlen fogalom számára. Pénzdíjas vetélkedőkön, pályázatokon indult a barátaival, ezek hoztak neki a konyhára. Az így szerzett pénzt számítógépbe fektette, amivel már komolyabb munkát is el tudott vállalni, még több pénzért. Kétszer is meggondolja, hogy mire költ.

Hogyan formálja a pénz az értékrendet?

Dr. Kovács Dusán és Kovács Karád sikeres tőzsdei kereskedők. A konferencián arról beszéltek, hogy milyen változásokat hozott a pénzügyi értékrendjükbe a több ezer pénzügyi döntés, amelyen túl vannak. A Kovács fivérek is osztják Orsolya véleményét miszerint az iskolában nincsen pénzügyi nevelés és sok esetben otthon sincs.

Ők azt javasolják, hogy törekedjünk arra, hogy pénzügyi téren legalább 3 lábon álljunk. Véleményük szerint pénzügyi tanácsot csakis független szakértőtől fogadjunk el, ne brókertől, vagy valamilyen cég képviselőjétől.

A konferencia alatt végig kérdéseket lehetett feltenni az előadóknak, amely interaktívvá tette a tanulási folyamatot. Aki pedig otthon is folytatni szerette volna a gyermeke pénzügyi nevelését, a szünetekben felállított standon válogathatott a különböző fejlesztő könyvek, cédék és játékok között.

Somogyiné Szabó Mariann

hirdetés