Ismerkedés a tanárokkal – együttműködés

Ismerkedés a tanárokkal - iskolakezdés
pixabay

Amikor a gyermek végre iskolás lesz, nagyon sok újdonsággal találkozik a szeptemberi sulikezdéssel. Sokszor teljesen új közegbe kerül, ismeretlen osztálytársak közé és az óvónéniket, óvóbácsikat maga mögött hagyva, ismeretlen tanárnénikkel és tanárbácsikkal találkozik majd. Az oktatókkal való ismerkedésnek vannak bőven előnyei, melyekről szó fog esni az alábbiakban. Fontos, hogy a gyermek megismerhesse a jövendőbeli tanárait, hiszen jó pár éven át napi szinten találkozik majd felük.

Milyen előnyei vannak a tanárokkal való ismerkedésnek és együttműködésnek?

Elsősorban az az egyik legfőbb és legegyértelműbb előnye annak, hogy a gyermek esetleg már korábbról ismeri vagy még iskolakezdés előtt megismeri az oktatóját, mert ez az osztálytermi időszakot komfortosabbá teszi majd neki. Jó, ha a kisdiák megtanul együtt dolgozni a tanárnénivel vagy bácsival, mert ha még kiskorában megtanulja, hogyan kell viszonyulni különböző embertípusokhoz, akkor később a többi emberi kapcsolatában is képes lesz alkalmazkodni.

Az ismertségnek további előnye, hogy azok a gyerekek, akik valamelyest ismerik a tanárukat, könnyedebben és nyugodtabban fel merik majd tenni esetlegesen felmerülő kérdéseiket, hogy további segítséget kapjanak. Ez megkönnyíti az új anyagok megértését és a lehető leghatékonyabb tanulást teszi lehetővé.

Amikor egy diáknak jó kapcsolata alakul ki a tanárával, akkor később olyan problémákkal is mer majd fordulni felé, mint esetleges iskolai zaklatások vagy az abúzus bármilyen formája, ami lássuk be lényeges dolog – az ilyen események, ha feldolgozatlan formában, eltitkolva maradnak akkor súlyos lelki sérülések okozói lehetnek a későbbiekben.

Gyerekként egy ember általános iskolában, középiskolában az élete egyik legszebb szakaszába kerül. Az agya olyan, mint egy szivacs, képes sok-sok új és izgalmas információt felszívni. Ráadásul ezeket elő is tudja hívni később. Sőt! Mindezen újdonságokra egyre több szemszögből képes gondolni.

Ezt a tanítók tudják és a legtöbb esetben izgalommal fordulnak ők is a kihívás felé, hogy úgy adjanak a diáknak feladatot, hogy az a képességeinek megfeleljen és megfelelő mértékben legyen összeállítva. Nem szabad elfelejteni, hogy a tanárok is emberek és nekik is fontos a visszajelzés, jobb érzés tanítani, ha a belefektetett munkájuk alatt azt látják a diákon, hogy érdeklődően fordulnak feléjük. Ezért akartak elsősorban tanárok lenni, hogy elindíthassanak útjaikon fiatal gyermekeket.

Mit jelent az, ha a tanár és a diák együtt tudnak működni?

Gyerekek, Lány, Ceruza, Rajz, Jegyzetfüzet, Tanulmány
pixabay

Az együttműködés azt jelenti, hogy a diák és az oktatója megtalálja azt a kommunikációs formát és módot, ami mindkettejük munkáját és fejlődését elősegíti – ez pedig elengedhetetlen a jó kapcsolathoz.

A tanár perspektívájából nézve, ő szeretne figyelmet fordítani a diák felé, hogy taníthasson, ehhez pedig mindössze annyira van szüksége, hogy a tanulója figyeljen, legyen tisztelettudó, udvarias és igyekezzen a tőle telhető legtöbbet kihozni a közös munkából. A tanuló szemszögéből nézve az az elvárt, hogy az oktató is tiszteletteljesen kezelje őt, válaszoljon a kérdéseire és igyekezzen segíteni neki a tanulásban és a dolgok megértésében.

A legtöbb iskolában lesz olyan diák, aki azt állítja egy adott oktatóról, hogy szigorú, de ne ítélj mások véleménye alapján, csak akkor ha te magad és a gyermeked is ezt tapasztaljátok. Ámde még akkor is vegyétek figyelembe, hogy az oktató a legtöbb esetben a diák oldalán áll, neki akarja a legjobbat. Sok oktató mindössze azért tűnik szigorúnak, mert nagyon elhivatott a munkáját illetően – a szigor ott a leggyakoribb, ahol a diák teljesen ellehetetleníti a tananyag megtanítását, elmagyarázását stb. – a tanár csak azt akarja megtanítani, amit a diáknak meg kell tanulnia. (Természetesen itt is vannak negatív kivételek, de ebbe nem szeretnék belemenni.)

Azt is nagyon-nagyon lényeges szem előtt tartani, hogy a hibázás a tanulási folyamat természetes része. A hibákból gyakori esetben többet tanulhatunk egy-egy élethelyzetben, mint máskor, a tanár hibázás esetén kijavítja a tanulót, nem rosszallásból, hanem oktatási célzattal.

Mi történik, ha nem sikerül együttműködnie a két félnek?

Ellátás, Pala, Tábla, Kréta, Vissza Az Iskolába, Iskola
pixabay

A tanár elsődleges célja együttműködni a diákkal. Ámde oktató és tanulója között is lehetnek esetenként összetűzések pont úgy, mint bármilyen emberi kapcsolatban. Ha ez a diák oldaláról tör fel akkor is el lehet simítani a dolgot, ha az oktató látja diákján, hogy javítana a helyzeten. Jó eséllyel mindent megtesz majd annak érdekében, hogy minden a lehető legnagyobb rendben legyen. Mindig vegyük figyelembe, hogy egy nem elkapkodott, rossz irányba tartó vita, oktató jelleggel bír, mert a gyermek megtanul majd feszültebb helyzeteket higgadtabban kezelni.

A gyermek tanárhoz fűződő kapcsolata gyakran az első úgynevezett „üzleti kapcsolata” lesz. Ugyanúgy, mint a szülők a főnökükkel vagy azokkal az emberekkel, akikkel együtt dolgoznak, hivatalosabb kapcsolat alakul ki. Ezek különbözőek a családi, baráti kapcsolatoktól, melyek szeretetre épülnek.

Az üzleti vagy hivatalos emberi kapcsolatokban mindkét fél kinyer valami számára hasznosat, de a jó működéshez nem feltétlenül kell barátoknak lenniük vagy igazán szeretniük egymást. Mindössze tisztelet szükséges az ellenkező oldal iránt, elengedhetetlen az udvariasság és jó ha mindketten a munkára, kitűzött feladatra koncentrálnak. Az oktatónak már az is pozitív visszajelzés az igyekezetről, ha a tanuló képes követni az utasításait és megtanulja betartani az osztálytermi szabályokat, mint a másik ember csendes meghallgatása, amikor beszél, a kéz felemelése, ha szólni szeretne vagy kérdést feltenni, stb.

Mi tartozik a hallgató felelőssége alá?

Ha egy adott oktató nem éppen a diák kedvence, akkor is lehet sikeres kapcsolat közöttük, ha a tanuló ezen dolgokat teljesíti:

  • részt vesz az osztály munkájában és készen áll a tanulásra
  • előre felkészül az órára a megfelelő könyvekkel, füzettel és íróeszközökkel
  • figyel, amikor a tanár beszél
  • megadja neki a kellő tiszteletet

VIA

hirdetés
Ha van kimeríthetetlen téma és témán belüli kérdéskör ezen a csodálatos bolygón, úgy vélem ezek pontosan a gyereknevelés és a család témakörei. Minden nap hoz némi változást, mindig jönnek újabb és újabb fordulatok a világban, mindig lesznek időszerű kutatások, melyekről igenis érdemes írni. Önnön gyermekkori tapasztalatokat, személyes gondolatokat, szakmai cikkek fordításait öntöm szavakba. Az írás az életem fő mozgatórugója. Legyen szó cikkekről vagy versekről, izgalmasnak és gyönyörűnek találom az alkotás ezen módját. Az információáramlás könnyeden zajlik modern világunkban, ezért nagy lehetőség számomra, hogy egy ilyen nagyszerű közösséggel oszthatom meg mondandómat, mint amilyenek Ti vagytok!
Előző cikkGyerekek és az alvajárás
Következő cikkUzsonnaötletek iskolakezdésre

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .