Kismama úszás, vizi torna – gyakori kérdések

vizikerdesek1_250.jpg

A víz az élet és testünk alapvető alkotóeleme. Testünk 70%-át víz alkotja, babáinknál több mint 80%-át. Életünk első 9 hónapját is édesanyánk méhének magzatvíz-tengerében lebegve töltjük. A víz visszavezet bennünket életünk kezdeteihez, anyánkkal és az ’egy’-séggel való kapcsolathoz.

A várandósság alatt, a vajúdás, a szülés során a víz még teljesebb segítséget nyújt a kismamáknak.

Ajánlott-e a kismamáknak a vízben való mozgás?

A kismamák számára a legmegfelelőbbek épp a vízi mozgásformák, mert amellett, hogy kíméletesen átmozgatják az egész testet, fejlesztik az állóképességet és segítik a teljes kikapcsolódást, ellazulást. A várandósok mind testi, mind pszichés állapotára kiváló hatású a víz számos tulajdonsága: a felhajtóerő, a hidrosztatikai nyomás, a közegellenállás, a termikus hatás, illetve nem elhanyagolhatók a lelki hatások sem.

Infinety hirdetés

A víz felhajtóereje révén könnyebb a mozgás, mint a szárazföldön, így a várandósság alatt erősen igénybe vett ízületek nem terhelődnek a vízben való mozgás során. A derék- és hátfájás, a várandósság mozgásszervi tünetei ezáltal enyhülnek.

A hidrosztatikai nyomás jó hatással van a keringésre, a vénás visszaáramlásra, így a vérkeringés fokozódik, az ödémás tünetek csökkennek. A belégzés nehezebb, a kilégzés könnyebb a vízben, mert a testünket körülölelő víz a mellkasra is enyhe nyomást gyakorol, ezért az úszással, a vízben való mozgással a vitálkapacitás és a légzéstudatosság is fejlődik, melynek a vajúdás, szülés során is nagy hasznát vehetjük.

A víz sűrűsége emellett nagyobb, mint a levegőé, így a nagyobb közegellenállás révén mozogni is nehezebb benne. Ezért a vízi mozgásformák rendszeres gyakorlása által növelhető az edzettség, az izmok erősödnek, az immunrendszer ellenállókészsége fokozódik.

Fontos a megfelelő vízhőmérséklet, ami úszásra 27-29°C, a vízi tornához, lazító foglalkozásokhoz ideálisan 33-35°C. A nagyon hideg vagy meleg víz kismamák számára nem ajánlott. A meleg víz 36-37°C-ig indifferens, vagyis a testünknek megfelelő hőmérsékletű víz addig nem okoz problémát, ameddig valóban jól esik a benne való tartózkodás.

A langyos víz (32-35°C) jó hatással van az izomrendszerre, általános lazító hatása van, a járás, a munka, a mindennapi megterhelés okozta stresszek, feszültségek is kiválóan oldódnak.

A víz emellett lelkileg is pozitív hatással van ránk, ellazít, elringat. A csendes víztükör mélyen önmagunkba vezet, hol semmi más dolgunk nincs, mint elmerülni a jelen pillanatban. Ekkor a magzatvízhez hasonló közegben lebegve, könnyen kapcsolatba léphetünk kisbabánkkal is.

A természetben mindennek megvan a saját ritmusa, minden mozog, áramlik, változik… A víz hullámai olyanok, mint a légzés, vagy mint a szülés során a kontrakciók hullámai, ha átadjuk magunkat, ha rábízzuk magunkat a vízre, az anyatermészet erejére, testileg–lelkileg, és szellemileg is sokkal jobban, tudatosabban meg tudjuk élni várandósságunkat, szülésünket.

Milyen vízi mozgásformák javasoltak várandósoknak?

A vízi mozgásformák közül; az Aquanatal, a vízi torna, az úszás, a lazító foglalkozások és kezelések közül a vízi tai chi és a Watsu (vízi shiatsu masszázs) kifejezetten ajánlható kismamáknak is.

Az Aquanatal, olyan vízi mozgásforma, melyet kifejezetten a kismamák testi–lelki igényei és szükségletei szerint alkottak meg, komplex felkészítés, lazítás, feltöltődés és relaxáció is egyben.

A vízi tornáknál, fontos a képzett szakember jelenléte, aki megfelelően felépített programmal látja el a várandós kismamát, odafigyelve a várandósok megváltozott testi–lelki állapotára és az ízületvédelmi szempontokra egyaránt.

A testtartásunkra az úszás során is érdemes odafigyelnünk. Fontos, hogy a várandósság alatt erősen megterhelt területeket, pl. a gerinc nyaki és ágyéki görbületeit ne fokozzuk a mozdulatok során. Kismamáknak ezért főleg a hátúszást javaslom, melyben könnyű megtalálni az egyensúlyt, az egész testet nyújtjuk, és nyitjuk a mellkast, könnyen tudunk lélegezni, emellett átmozgatjuk a karokat, vállakat, mely szintén hasznos a hátfájás megelőzésében is.

A gyakran „kényelmes” mellúszást csak abban az esetben ajánlom, ha a mozdulatokat pontosan végezzük és alaposan odafigyelünk a helyes testtartásra. Gerincünket egyenesen tartjuk, fejünket lehajtjuk, lazítjuk a nyakat és belefújjuk a vízbe a levegőt.

Minden esetben fontos az orvossal, szakemberrel való egyeztetés!

Veszélyeztetett várandósság esetén, súlyos keringési és légzési zavaroknál, nem ajánlott hosszabb ideig vízben tartózkodni. Egyéb esetekben viszont, pl. cukorbetegségnél, visszér- és ödémás panaszok, mozgásszervi tünetek (pl. gerincsérv, hátfájás, keresztcsonti fájdalmak stb.), idegi kompressziós tünetek, álmatlanság, hangulatingadozások, depresszió kezelésére a lehető leghatékonyabb minden vízi mozgás, lazító foglalkozás.

Egyéb kérdések a vízzel kapcsolatban

A megfelelően megválasztott foglalkozáson és a víz hőfokán kívül, az uszodai higiéniás szabályok betartására, az uszoda és a víz minőségére is fontos odafigyelni.

Egyes foglalkozások, pl. az Aquanatal védjegye, hogy csak minőségellenőrzött helyszíneken juthatnak hozzá a kismamák. Fontos azonban, hogy ha bármikor úszni, mozogni szeretnénk, mindig figyeljünk oda az uszodai higiéniára és megfelelően minőségellenőrzött vizet és környezetet válasszunk vízi foglalkozásaink helyszínéül.

Gyakran felmerülő kérdés, hogy a kismamák érzékenyebbek-e a betegségekre és hüvelyi fertőzésekre az általánosnál?

A várandósság kezdetén a kismamák immunrendszere alkalmazkodik a kisbaba fogadásához, ami az immunrendszer kismértékű gyengülésével jár. A női hüvelyflóra érzékenysége viszont egyénenként változó. Vannak, akik várandósságtól függetlenül fokozottan érzékenyek, vannak, akik kevésbé. Ha nem ülünk le törülköző nélkül a padra, ügyelünk a kilincsek, illetve egyéb közös használatban lévő tárgyakkal való érintkezés utáni kézmosásra, máris elkerültük a legfőbb fertőzésforrásokat.

Megfelelően minőségellenőrzött uszodában a fertőzésveszély minimális. Kismamákkal az elmúlt hét évben szerzett uszodai tapasztalataim azt mutatják, hogy a mamák alig 1-2 százaléka tapasztalt magán bármilyen kellemetlen tünetet az úszás után, de ezeknek az eseteknek a többségében a kismama – saját állítása szerint is – mindig szélsőségesen érzékeny volt a fertőzésekre, vagy erősen szorongott az uszodai foglalkozások miatt. A tapasztalatok szerint a várandósok sem betegednek meg gyakrabban, illetve fokozottabb mértékben, mint bárki más. A várandósság természetes állapot, a várandós nő teste is megteremti a megváltozott helyzethez való folyamatos alkalmazkodással a maga egyensúlyát, melyben a mama is egészséges és a baba is harmonikusan fejlődik.

Vitamindús táplálkozással, mozgással, természetes gyógymódok alkalmazásával (pl. homeopátia, gyógynövény teák, fürdők, aromaterápia stb.), illetve a kiegyensúlyozott lelkiállapot megőrzésével az immunrendszer megerősíthető, így a betegségekkel szembeni fogékonyság minimálisra csökkenthető.

Összefoglalva

A vizes közeg a legjobb helyszín egy kismamának a mozgáshoz, nem terheli meg a szervezetet, ellazít, feltölt energiával és segíti a magzattal való kapcsolatfelvételt és kommunikációt. Fontos a körültekintő uszoda- és foglalkozásválasztás. A vízben kikapcsolódó kismamákat pótolhatatlan tapasztalatokkal és élményekkel ajándékozza meg a víz megszámlálhatatlan csodás tulajdonsága és pozitív hatása, melyek nemcsak a harmonikus várandósság, de a pozitív szülésélmény megteremtéséhez is hozzájárulnak.

Radnics Adrienn gyógytornász, babaúszás és American Aquanatal oktató | Kérdezz-felelek>>

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

Gyógytornász, Aquanatal oktató, babaúszás oktató, hidroterapeuta. A PTE Gyógytornász szakán végeztem 2003-ban. Elvégeztem a Birtlight® kismama jóga oktatói tanfolyamot. a Watsu, vízi terápiás módszerrel is, amellyel 2007-óta foglalkozom és babaúszás oktatóvá is váltam. Ezek a módszerek hatékonyabbá teszik a szülésre való felkészülést, ezért szívből ajánlom nektek! Amint láthatjátok "vízi ember vagyok", várom kérdéseiteket a következő témakörökben: szülésre felkészülés, Aquanatal, kismama jóga, szülőpozíciós jóga, babaúszás.
Előző cikkRejtett penész a lakásban
Következő cikkEleget alszanak a kismamák, de nem elég jól

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!