Mindig és mindenre kíváncsi egy óvodás

múzeum gyerekeknek

A játék nem ok, nem cél, hanem maga a gyermeki cselekvés. Egyebek mellett erről beszélt előadásában Kolosai Nedda. A pszichológus a múzeumok óvodásokra gyakorolt hatásira hívta fel a figyelmet.

“Ahol untatnak, onnan menekülj!” Ezzel a Mérei Ferenc pedagógus, pszichológus által mondott idézettel kezdte előadását Kolosai Nedda az M5-ön látható Mindenki Akadémiájában. A pszichológus „A gyermekkultúra aktív ápolása, óvodások a múzeumban” címmel tartott beszédében kiemelte: tanulás csak ott lehetséges, ahol az érdeklődést felkeltették, ahol a gyermek áll a gondolkodás középpontjába. Szintén Mérei Ferencre utalt, amikor úgy fogalmazott:

A felnőtt csak álmodni tud úgy, ahogyan a gyermek élni.

Rabul kell ejteni a gyermek fantáziáját!

Egy kutatásban arról kérdeztek szülőket, óvodapedagógusokat, tanítókat, hogy milyen gyermeket szeretnének nevelni, milyen legyen a saját gyermekük. Az intézmények elvárása az, hogy legyen minél több ismerete a gyermeknek, alkalmazkodjon a szabályokhoz, tartson be társadalmi normákat, legyen jól szocializált. A szülők igénye, hogy a gyermekük boldogan éljen, bontakoztassa ki a képességeit, váljon azzá, amivé válhat, amivé a képességei predesztinálják. Mint mondta, érdekes lenne egy kutatásban a gyermekeket is megkérdezni arról, milyen legyen az iskola, az óvoda, milyenek legyenek azok a tanulási színterek, ahol élményszerűen tanulhatnak.

A szakember úgy vélte, az óvodást rabul kell ejteni. A kérdésekre színes, izgalmas, változatos választ kell adni. Ennek lehet jó színtere egy múzeum. A jó múzeum olyan életszerű helyzetek elé állítja a gyermeket, amelyben nem algoritmikus gondolkodásra van szükség, hanem problémamegoldó stratégiákat kell mozgósítani. Elősegíti a generációk közötti párbeszédet, a gyermekről, gyermekkorról szól.

A kevesebb játék jobb

Játszani szabadon és sokat

Kutatások igazolják, hogy a múzeum az élményszerű tanulás terepévé válhat azért, mert személyessé teheti az óvodás számára a tanulást, létrehozza a generációk közötti párbeszédet. Úgy fogalmazott: az óvodás kétlábon járó érzékszerv. Azt tanulja meg, ami tetszik neki, attól tanul, akit szeret. Mérei Ferenc azt mondja, hogy a játék nem ok, nem cél, hanem maga a gyermeki cselekvés. A kisgyermekkor legfontosabb, legfejlesztőbb tevékenysége, a nevelés leghatékonyabb eszköze, melynek minden nap hosszantartóan, zavartalanul, szabadon kell megvalósulnia. A játék hozza olyan derűs, örömteli állapotba az óvodást, amely képessé teszi a tanulásra. A szorongó vagy unatkozó óvodás nem tanul.

Nem szúrja a szálka a halat?

Kijelentette: fontos személyessé tenni a múzeumot, így lehet előhívni az óvodás élményeit, és elhelyezni benne azokat az információkat, amelyeket szeretne átadni az intézmény. Az óvodás gyermek gondolkodása varázslatos, mágikus. Az elmélyülés nagyon fontos ebben a periódusban, mert ez a későbbi önálló tanulásnak vagy akár az értő olvasásnak az alapja. Amikor egy óvodás bemegy a múzeumba, egészében ragadja meg azt, ami ott vele történik, és később a játékában bontja részekre, újra és újra lejátssza azt.

A “MIÉRT-KORSZAK” miértjei

Fontos feladat az átlelkesítés is, az, hogy bizonyos természeti jelenségeket megszemélyesít. Jó módszerekkel megtaníthatók az óvodások például a Nap, a Hold és a Föld egymáshoz való viszonyára. De amikor ezek a jól megtanított 4-5 évesek sétálnak a mezőn és látják a Napot vagy a Holdat, akkor arra gondolnak, hogy azok követik őt. Vagyis ugyanúgy megmarad a varázslat. Az óvodás kérdéseire pontos válaszokat kell adni, de a természettudományos átláthatóság nem várható el tőlük. Az ok-okozat átlátására irányuló igényüket is fontos megtartani. Ebből adódik, hogy szétszedik a babát, mert érdekli őket, hogy miért pislog vagy tudni akarják, hogy a kurzor miért mozog a számítógépen. Egy egészséges óvodás egész nap kérdez. Akármennyire nehéz és fárasztó, röviden mindig válaszolni kell neki, és mindig az igazat.

A halat nem szúrja a szálka? A pók beleragad a saját hálójába? Mindkét kérdést óvodás tette fel. Ilyen kíváncsiak és érdeklődők legközelebb akkor lesznek, ha nagy tudósok válnak belőlük.

forrás: csalad.hu

Erről a témáról még a Gyermeknevelés rovatunkban olvashatsz!

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A Babafalva.hu - Várandósságtól az első osztályig portál tizenhárom éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig.
Előző cikkMit vegyek a gyereknek, ha laktózérzékeny?
Következő cikkA legfontosabb, amit a gyerekeinknek meg kell tanítanunk

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..