Tipp: egészséges innivalók kismamáknak

A nyári nagy melegben különösen nagy figyelmet kell fordítani a megfelelő mennyiségű folyadék pótlására. Egy felnőtt embernek naponta kb. 2-3 liter folyadékra van szüksége, amelyet részben folyadékfogyasztással (1,5-2 liter), részben a táplálkozás során (levesek, főzelékek, zöldségek, gyümölcsök, stb.) tud fedezni. Egy várandós vagy szoptató nőnek napközben átlagosan nyolc pohár vizet kell meginnia. 

A fokozott izzadással járó nyári elfoglaltságok, pl. napozás, kirándulás, túrázás, megnövelik a szervezet folyadék és ásványi anyag szükségletét.

Egészséges terhességben és szoptatás alatt:

  • 21 fokig kb. 1,5 l víz,
  • 26 foknál 2 l folyadék,
  • 32 fok fölött pedig 3 l ajánlott.

Ezt a mennyiséget a szomjúságérzettől függetlenül el kell fogyasztanunk, mivel ha már szomjúságot érzünk, az azt jelenti, a szervezetnek egy ideje szüksége van innivalóra.

Víz, ásványvíz

A szomjúság csillapítására, a folyadék pótlására a víz és az ásványvíz a legmegfelelőbb, érdemes a napi folyadékszükséglet nagy részét ezekből fedezni. Energiát nem, ásványi anyagokat viszont tartalmaznak. A csapvízben kalcium, magnézium, és fluor található.  Az ásványvizek ásványianyag-tartalma és azok mennyisége fajtától függő. Érdemes az alacsony ásványianyag-tartalmúakat (500 mg/l alatti) választani, ugyanis ezek fogyasztása kapcsán nem kell tartanunk az ásványi anyagok túladagolásától.

Zöldség- és gyümölcslevek

Azon kívül, hogy szerepük van a folyadékpótlásban, energiát, szénhidrátot, élelmi rostot, ásványi anyagokat és vitaminokat is juttatnak a szervezetbe a zöldség- és gyümölcslevek. Mindenképp érdemes a natúr, 100 %-os gyümölcs-, illetve zöldségleveket választani az alacsonyabb gyümölcstartalmú, cukrozott termékek helyett.

Tej

A tej fontos részét képezi táplálkozásunknak. Mintegy 90 %-a víz, de emellett értékes, teljes értékű fehérjéket, zsírt, szénhidrátot, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz. Gyerekek esetében különösen fontos a rendszeres fogyasztása. A tej mellett az ízesített tejitalok (karamellás tej, kakaó), valamint a különféle kefír- és joghurtitalok szintén alkalmasak a folyadékpótlásra.

Tejes turmixok

A tej és a gyümölcsök értékes tápanyagait együtt tartalmazzák a tejes turmixok.  Különösen frissítőek hidegen, főként nyáron. Egy-egy pohár turmix akár reggeli italként, vagy tízóraira, uzsonnára is megfelelő.

Üdítőitalok

A cukortartalmú, szénsavas üdítőitalo terhesség és szoptatás alatt egyáltalán nem ajánlottak. Amennyiben mégis megkívánjuk,  mértékletesen, ritkán, és egyszerre 1-1 pohárral fogyasszunk. A light üdítőitalok cukormentesek, de a mértékletességet ezek esetében is be kell tartani. A kóláknál figyelembe kell venni koffeintartalmukat, fél liter kóla kb. annyi koffeint tartalmaz, mint egy csésze kávé.

Tea

Folyadékpótlásra érdemes a zöld-, illetve a gyümölcsteákat fogyasztani, mivel a fekete teákban a koffein mellett egyéb stimuláló, élénkítő hatású anyagok (teobromin, teofillin) is találhatók. Cukrosan fogyasztva érdemes szem előtt tartani, hogy a naponta nagy mennyiségű tea fogyasztása hozzájárulhat a túlzott energiabevitelhez.

A gyümölcsteák édesítés (cukor, méz) nélkül is nagyon ízletesek, a gyümölcsök természetes íze, aromája ellensúlyozza az édes íz hiányát. A gyerekeket is érdemes a cukor nélküli, vagy csak kevés cukorral édesített tea fogyasztására szoktatni. A tea másik jellegzetes ízesítője a citromlé, a friss citrom. Ennek nemcsak ízesítő hatását tudjuk kihasználni, hanem a teába cseppentett citrom leve a tea behártyásodását is megakadályozza. Érdemes azonban tudni, hogy a citrom értékes C-vitamin tartalma a forró teába téve elvész, ezért érdemes melegen csak pár cseppet tenni bele, és a többit akkor hozzáadni, amikor kihűlt.

Alternatív folyadékbevitel

Az italokon kívül vannak olyan ételek is, amelyek folyadéktartalma jelentős. Ide tartoznak elsősorban a levesek, valamint a főzelékek, mártások. Nyáron általában a hidegen is fogyasztható gyümölcsleveseket részesítjük előnyben, ami tartalmazhat idényszerű gyümölcsöket, pl. meggy, cseresznye, málna, eper, őszibarack, stb., vagy befőtt, illetve konzerv gyümölcsöket is. Ezek a levesek amellett, hogy segítenek az elvesztett folyadékot pótolni, a nagy melegben frissítőleg is hatnak.

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírlevelei

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A babafalva.hu - Várandósságtól az első osztályig portál tizenkét éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig.
Előző cikkAz Új évezred gyermek készlet
Következő cikkGyakorlófüzetek ovisoknak, kisiskolásoknak

1 KÉRDÉS

  1. Kedves Mindenki!

    Nagyon fontos a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztás, az életünk első pillanatától kezdve, az utolsóig… de nem mindegy milyen a minősége!
    Minden kismamának, nagyon fontos a megfelelő minőségű víz, és igaz, hogy van benne ásványi anyag, de, vegyszer- és gyógyszer maradványok, rozsda, és hormonkészítmény ugyanúgy (talán nemsokára a vörös iszap katasztrófa miatt is lesz olyan anyag benne, ami nem kéne oda). Nem hiszem, hogy erre is szüksége lenne a babának.
    Az ásványi anyag pedig szervetlen ásványi anyag, ezért kevéssé értékes a szervezetünk számára, mint az élelmiszerekben lévők.
    De, van megoldás! Használja azt a párját ritkító tökéletes megoldást, amivel
    az űrhajósok készítették a maguk számára az ivóvizet! Mi ez? Ha érdekli, írjon, és elmondom!
    Üdv. Mészáros Stefánia
    stefania.meszaros@gmail.com

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..