Vitaminok, ásványi anyagok terhesség alatt

Vitaminok, ásványi anyagok terhesség alatt

Bizonyos ásványi anyagokból és vitaminokból egy kismamának a korábbinál többet kell fogyasztania ahhoz, hogy szervezete képes legyen alkalmazkodni a megváltozott állapothoz és segíthesse gyermeke növekedését. Hogy melyek ezek, és milyen ételekben találhatóak meg – kiderül a Foodmanager.hu dietetikusainak hírleveléből.

Ásványi anyag/ Vitamin neveFő forrásaiAjánlott napi beviteli érték/ felnőtt nőAjánlott napi beviteli érték/ várandós kismamaA pluszban ajánlott mennyiséget tartalmazó élelmiszerek
Kalciumtej, tejtermékek, hal, hüvelyesek, olajos magvak, paraj, sóska, káposztafélék, gombák, citrusfélék, teljes kiőrlésű gabonafélék800 mg1200 mg400 mg: 3,5 dl tej vagy

30 g félzsíros sajt + túrókrém (50 g túróból és 150 ml joghurtból)

Magnéziumteljes kiőrlésű gabonafélék, száraz hüvelyesek, szója, zöld levelű főzelékfélék (pl.: paraj, sóska), kukorica, olajos magvak, hús, citrom, grapefruit, alma, csipkebogyó, füge.300 mg450 mg150 mg: 2 szelet barna kenyér + 30 g dió
Foszfortej és tejtermékek, hús és húskészítmények, hal, tojás, száraz

hüvelyesek, gabonaőrlemények, olajos

magvak, banán

620 mg930 mg310 mg: 1 db tojás + 120 g csirkemell + 1 dl tej
Vashús, hal, máj, tojás, gabonamagvak, gabonapelyhek, hüvelyesek, zöldségfélék,olajos magvak, körte, őszibarack, szőlő,

csipkebogyó

15 mg2. trimeszter: 20 mg 3. trimeszter: 25-30 mg5 mg: 80 g csirkemell 15 mg: 35 g zabpehely
Jódjódozott só, ivóvíz, tengeri hal0,15 mg0,175 mg0,025 mg: 35 g lazac
Cinkhús, máj, tojás, tej, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonafélék, száraz hüvelyesek9 mg13 mg4 mg: 2 szelet barna kenyér + 30 g sajt + 2 dl tej
Rézgabonafélék és őrleményeik, száraz hüvelyesek, szója, olajos magvak, hal, máj1,1 mg1,2 mg0,1 mg: 1 közepes szelet kenyér vagy 10 g dió
Folát*máj, élesztő, tojássárgája, teljes kiőrlésű gabonafélék, sárgarépa, paraj,

brokkoli, zöldborsó, avokádó, olajos

magvak, narancs, banán, sárgabarack

0,2 mg0,4 mg0,2 mg: 1 adag parajfőzelék 1 db főtt tojással + 30 g dió de főzés, sütés hatására az élelmiszerek folsavtartalma az 50% vitaminveszteséget is elérhetik
C-vitamingyümölcsök – kiemelten a citrusfélék illetve a zöldségek90 mg100 mg10 mg: 8 g paprika vagy

50 g fejes saláta

de főzés, sütés hatására az élelmiszerek C-vitamin tartalma a 30% vitaminveszteséget is elérhetik

D-vitaminhalak, kaviár, tej,tejtermékek, máj, tojás, margarin5 μg10 μg5 μg: 200 g tőkehalfilé
B1-vitaminteljes kiőrlésű gabonafélék, élesztő,hántolatlan rizs, olajos magvak, száraz

hüvelyesek, brokkoli, kelbimbó, sóska,

tej és tejtermékek

0,9 mg1 mg0,1 mg: fél szelet barna kenyér vagy 50 g zöldbab
B12- vitamintej, sajt, hús, hal, tojás2 μg2,6 μg0,6 μg: 120 g tőkehalfilé vagy 1 db tojás
* Folát: hasonló biológiai hatású és szerkezetű vegyületek gyűjtőneve. Az élelmiszerekben természetes formában folát található. Folsav mesterségesen adható élelmiszerekhez vagy szedhető étrend kiegészítő formájában. 1 μg élelmiszerben található folát = 0,5 μg éhgyomorra bevett folsav = 0,6 μg élelmiszerhez hozzáadott folsav. Az élelmiszerek és készételek tápanyag információjában feltüntetett „folsav” elnevezés általában az élelmiszer folát tartalmára utal.

FONTOS TUDNI, hogy a jelentősen megemelkedett vas- valamint folsav igény kielégítését a kiegyensúlyozott táplálkozás a várandósság időszakában nem fedezi, így orvossal és dietetikussal konzultálva ezek pótlására lehet szükség!

fotó: Freepik

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

A babafalva.hu - Várandósságtól az első osztályig portál tizenkét éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig.
Előző cikkMikor engedjem, mennyit engedjek? – tanácsok a kamaszok szüleinek
Következő cikkEgy kicsi mozgás a kismamának is kell!

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.