Tégy 5 lépést az egészségedért!

287
egészséges életmód, testmozgás, egészséges ételek, egészség világnapja

Soha annyi betegség hátterében nem fedezték még fel a helytelen életmód jelentőségét, mint napjainkban. A legnagyobb problémát jelentő betegségeink többsége életmód-alapú, az Egészség Világnapján pedig érdemes beszélnünk arról, mit tehetünk mi magunk a betegségek megelőzéséért, a gyógyulásunkért.

5 lépés az egészségünkért

Dr. Babai László életmód orvos összegzi az 5 fő teendőt, amelyet az egészségünkért meg kellene tennünk:

1. Rendszeres mozgás

Heti 150 perc közepes intenzitású kardio mozgás, ahol két alkalom között nem telhet el 72 óránál több és egy alkalom nem lehet 30 percnél rövidebb, pluszban pedig felnőtteknél 2×30 perc izomerő-növelés. Gyermekeknek napi 60 perc közepes intenzitású kardio mozgás ajánlott. Alapbetegségek esetén ez természetesen egyénileg változhat.

2. Egészséges étkezés

Naponta 4-6 alkalommal történő étkezés javasolt, 400-600 gramm zöldség és gyümölcs elfogyasztásával, a magas rost tartalmú gabonák előtérbe helyezésével. Kerülendőek a magas zsír, só és cukor tartalmú élelmiszerek, miközben javasolt napi szinten 2-2,5 liter folyadékot magunkhoz venni.

3. Dohányzás elhagyása

Levilla Pöttöm Tanoda
Miele DG 6001 GourmetStar gőzpároló

Kutatások bizonyítják, hogy még a passzív dohányzás is jelentősen ront az egészségi állapoton, az aktív cigarettázás pedig szinte minden betegség kockázatát növeli.

4. Alkoholfogyasztás mérséklése

Legfeljebb egy adag alkohol fogyasztása naponta (nőknél ez kb. 1 deci bor, férfiaknál ennek másfélszerese, maximum kétszerese).

5. Stresszkezelés

Erre számtalan módszer létezik, a relaxációtól a jógáig, de maga a mozgás az egyik legtökéletesebb stresszkezelő módszer, mivel csökkenti a stressz miatt megnövekedett adrenalin szintjét.

A gyógyító életmód pontos lépésekre épül

egészséges életmód, testmozgás, egészséges ételek, egészség világnapjaA történelemben először, a következő generáció nem élhet olyan sokáig, mint a szüleik.  A 2. típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás, a szívproblémák és az ízületek állapotának romlása nemrég még tipikusan felnőtt-betegségek voltak, ma azonban már a gyerekeket is érintik. A skála másik oldalán pedig az elöregedő és egyre betegebb korosztályok állnak.
A megoldás mindenképpen az életmód reformja, amely figyelembe veszi az adottságokat, életkort, nemet, a meglévő betegségeket, valamint a célokat.

„Hogyan változtathatnék az életmódomon, ha fáj a hátam, a térdem, már a lépcsőzéstől is szúr a szívem, alig bírom cipelni a túlsúlyomat?” – merül fel sokakban a kérdés. Babai doktor szavaiból kiderül, hogy szinte nincs is olyan állapot, amelyen ne lehetne személyre szabott életmód programmal segíteni. Legyen szó magas vérnyomásról, inzulin rezisztenciáról, cukorbetegségről, szív- és érrendszeri betegségekről, gerinc- vagy ízületi problémákról, csontritkulásról vagy egyszerűen „csak” túlsúlyról (amely számtalan betegség forrása), alapos felmérés után mindenki számára kidolgozható a gyógyító életmód, az eredmények pedig mérhetőek, láthatóak, tapasztalhatóak.

Az életmód orvoslás bizonyítékokon alapul

A mozgásszegény életmód, az egészségtelen táplálkozás, a dohányzás, a fokozott stressz, a légszennyezés és egyéb életmód tényezők kiemelkedő szerepet játszanak számos betegség kifejlődésében és az állapot romlásában. Kutatások alapján ilyen betegségek a diabétesz, bizonyos daganatfajták, az érelmeszesedés, a magas vérnyomás, az elhízás, a szívinfarktus, az agyvérzés, a csontritkulás, az allergia és az asztma. A megoldás tehát kézenfekvőnek látszik: nem „csak” a betegség okozta panaszokat kell csökkenteni, hanem a megfelelően kialakított életmóddal kell kezelni a helytelen életmód által kialakult betegségeket!

  • Az életmód orvoslás a bizonyítékokon alapuló orvostudomány egyik legújabb ága. Gyógyító eszköztárában az olyan életmód tényezők szerepelnek, mint a mozgás, a táplálkozás, a stresszmenedzsment, a dohányzás elhagyása, amelyeket támogatás és iránymutatás nélkül nem könnyű beépíteni az életünkbe és annak részévé tenni a gyógyulás érdekében – hangsúlyozza dr. Babai László, az Életmód Orvosi Központ alapítója. – Az életmód orvoslás erősen épít az páciens aktív részvételére. Egyre többen vannak, akik valóban aktív résztvevői szeretnének lenni a gyógyulásuknak és vállalják, hogy a neki kidolgozott program alapján változásokat visznek végbe az életmódjukban. A folyamatot irányító szakember pedig egy szakértői csapatban – mozgásterapeutával, gyógytornásszal, dietetikussal, mentálhigiénés szakemberrel, más szakorvosokkal együtt – dolgozik, hogy a beteg minden téren megkapja az életmódváltáshoz szükséges biztonságos hátteret.
Forrás: Életmód Orvosi Központ
Képek: pixabay.com

Erről a témáról az Ép testben… rovatban olvashatsz többet!

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Szólj hozzá Te is!

hirdetés
MEGOSZTOM EZT A CIKKET!
A www.babafalva.hu várandósságtól az első osztályig portál tíz éve segíti, támogatja a várandós, kisbabás és kisgyerekes édesanyákat és szülőket a szülés, a csecsemő gondozás, a gyermeknevelés, a családdá válás, az intézményekbe való beilleszkedés érintő sok-sok kérdésben, egészen az első osztályba lépésig. Idén cikkeinket kiegészítettük a fenntartható fejlődés és a zöld gondolatot bemutató írásainkkal, valamint törekszünk arra, hogy a technológiai fejlődés eredményeit úgy mutassuk meg, hogy az a gyerekek és a családok részére hasznos legyen és ne káros.
Előző cikkHatékony gyermeknevelés pozitív mondatokkal!
Következő cikkMasha és a Medve mesemusical

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!