A sikeres írás-olvasás tanulás feltételei

2533
írás-olvasás tanulás

Az óvodás gyermek készségei, képességei 6-7 éves korra érnek meg arra, hogy ősztől az iskolában sikeresen megtanulják az írás-olvasás tudományát. Ehhez igen összetett pszichikus működésre van szükség – lássuk, mely funkciók ezek!

Pontos észlelés és differenciálás mind a látás, mind a hallás területén

A betűk helyes észlelése feltételezi, hogy a gyermek már képes a látott alakokat helyesen felfogni (hiszen más egy u és egy o betű), és a hallott hangokat is helyesen hallja (pl. meg tud különböztetni egy morgós, zöngés v hangot egy nem morgós, zöngétlen f-től, vagy egy hosszú magánhangzót egy rövidtől).

A gyermeknek látnia kell, mely vonalak, formák alkotnak egy egész betűt, és szükség van arra is, hogy a vizuális illetve auditív háttérből ki tudja emelni a számára szükséges információt. Megtalálja tehát a betűket az olvasókönyv lapján, és a tanító hangját, utasításait akkor is meghallja, ha az utcáról háttérzaj szűrődik be.

A sorrendiség felismerése mind látással, mind hallás után

Az írott szöveg betűk egymás utáni sorozata. Ezt a sorrendet kell helyesen felfognia és értelmeznie a kisgyermeknek miközben olvas, és íráskor a kiejtett hangok sorrendjét kell helyesen megállapítania ahhoz, hogy le tudja írni a szót.

Helyes, pontos térbeli tájékozódás, az irányok ismerete

hirdetés
Miele DG 6001 GourmetStar gőzpároló
Pozitív Gyermeknevelési Expo

Sok betű csak abban különbözik, hogy merre „áll a pocakja”, ilyen például a p-d-b. Az a kisgyermek, aki összetéveszti a jobb és a bal kezét, a fent-lent irányokat, az nem látja helyesen ezeknek a betűknek a formáját sem, és esetleg a síkban, papíron sem tud megfelelően tájékozódni, fentről lefelé vonalat húzni.

Megfelelően koordinált, összerendezett mozgás 

A finommozgások megfelelő fejlettsége teszi lehetővé a helyes ceruzafogást, a hármas vonalközbe írás elsajátítását. Megfigyelhetjük, hogy gyermekünk szeret-e rajzolni, de nagymozgásait (egyensúlyozás, labdázás) látva is következtethetünk arra, összerendezetten működik-e a szeme és a keze, ami szükséges az írástanuláshoz.

A beszéd megfelelő alaki és tartalmi fejlettsége

A beszédhibás gyermekek hanghibáit, hangtévesztéseit az óvodai logopédus igyekszik az iskolakezdésre kijavítani, hiszen a tévesen ejtett hang (pl. s helyett sz) megnehezíti a helyes hang-betűkép társítást. Amennyiben mégis marad az iskolás gyermeknél hanghiba (általában csak az r hang tévesztése), azt az iskolai logopédus segít helyrehozni.

A figyelem és az emlékezet megfelelő szintje

A hallott-olvasott szöveg megértése, feldolgozása és visszamondása csak akkor lesz sikeres, ha a gyermek képes legalább 10 percig figyelni, és rövid távú emlékezetében tárolni az információkat.

A fenti funkciókon kívül van néhány olyan külső tényező is, amelyek az olvasás-írás sikeres elsajátításának feltételei:

A magyar nyelv adottságainak megfelelő olvasástanítási módszer, alkalmas olvasókönyv

A magyar nyelv adottságainak leginkább azok az olvasástanítási eljárások felelnek meg, amelyek hangoztató-elemző-összetevő módszerrel, a látás-hallás-kiejtés hármas egységében tanítják a betűket, az összeolvasást, és segítségül hívják a szótagolást is.

A tanító személyisége

Ne feledjük, hogy kicsi, 6-7 éves gyermekekről van szó, akik érzelmileg erősen kötődnek a pedagógus személyéhez. Egy kedves, a gyermek apró rezdüléseire is szeretettel odafigyelő tanító személye meghatározó lehet a sikeres tanulásban.

Ahol lehetőség van rá, érdemes elmenni az iskolai nyílt napokra, megismerkedni a leendő tanító nénikkel és módszerereikkel. A szerzett tapasztalatok, valamint a gyermek személyiségének ismeretében lehet felelősen meghozni a döntést, hol kezdje az első osztályt a nagycsoportos óvodás.

A gyermek motiváltsága

Ha a kisgyermek örömmel, boldogan megy iskolába, ott sikerek érik (amit nem feltétlenül a hazavitt piros pontok mennyisége mutat meg), és látja, hogy az olvasás-írás örömet szerző tevékenység, akkor ő is mindent megtesz majd azért, hogy ezt minél hamarabb megtanulja.

Talán sokan meglepődnek, mennyire összetett és bonyolult működés szükséges ahhoz, hogy első osztály végére a kisgyermek kézbe vegyen egy könyvet, és magának olvasson mesét. Ne ijedjünk meg, ezek a képességek-készségek a legtöbb kisgyermeknél az óvodáskor végére kialakulnak.

Ha a szülő úgy tapasztalja, hogy gyermekének valamely területen segítségre, fejlesztésre lenne szüksége, bátran forduljon a logopédushoz, pszichológushoz, fejlesztő pedagógushoz! A gyermek képességeinek felmérését követő, óvodás korban elkezdett célzott fejlesztés segíthet abban, hogy a nehézségekkel küzdő kisgyermekek is örömüket leljék a tanulásban.

fotó: pixabay.com

Erről a témáról még az Iskolakezdés rovatban olvashatsz többet!

Szólj hozzá Te is!

hirdetés
MEGOSZTOM EZT A CIKKET!
logopédus
Előző cikkTovább kell segíteni a nők foglalkoztatását
Következő cikkArany-hétvége – Családi programok a PIM-ben

2 EDDIGI KÉRDÉS

  1. Kedves Vendég!
    Nem tudom, jár-e még erre, sajnos én csak most értesültem arról, hogy hozzászólás érkezett a cikkemhez.
    Nehéz dolog az iskolakezdés, illetve annak az eldöntése, hogy menjen-e a gyermek iskolába. És abban igaza van, hogy egyre többen döntenek úgy, hogy egy évvel tovább tartják gyermeküket az óvodában. A mi időnkben (nagyjából egyidősek lehetünk Önnel, nekem is óvodás a legnagyobb gyerekem), amikor mi jártunk iskolába, még nem volt akkora a szakadék az óvoda és az iskola között. Azóta nagyon sokat fejlődött, gyorsult a világ, és a játékos óvodai környezet után sokszor nagyon nagyok az iskolai elvárások, a teljesítményközpontúság. Sokan mondják, nálam nevesebb szakemberek is, hogy ezt a nagy, már-már szakadékszerű különbséget kellene csökkentenie az iskolának, és az első egy-két évben még rövidebb, játékosabb foglalkozásokkal tanítani a gyermekeket. Az óvodás magánóráknak én sem látom értelmét. Ha pedig nehéz eldönteni, menjen-e iskolába a gyermek, érett-e erre, lehet kérni a szakemberek, a nevelési tanácsadók segítségét.
    Üdvözlettel,
    Renáta

  2. Az iskolakezdéssel kapcsolatban vannak számomra visszatetsző dolgok. Manapság városon nagyon elterjedt az a nézet, hogy inkább még marasztalják a gyerekeket a szülők 7 éves korukig az oviba, mondván, hogy addigra sokkal érettebb lesz és érettebb fejjel és magatartással könnyebb lesz elkezdenie az iskolát és megtanulni írni, olvasni, számolni.

    A vicces az egészben az, hogy azok a gyerekek, akik 6 éves koruk után még egy évig maradnak oviban ugyanúgy elkezdenek ovi mellett olvasni és számolni tanulni, mint iskolás kortársaik, mert a szülők ovi mellett ebből a célból magánórákra járatják.

    Ennek mi értelme van??????????????????????????

    Akkor nem egyszerűbb lenne ugyanúgy 6 éves korban beíratni ezeket a gyerekeket is iskolába, mint az összes többit?

    Megértem azokat a szülőket, ahol a gyerek tényleg éretlen még, vagy más pszichés, fejlődési, ne adj Isten valamilyen betegség szerepel az okok között, amiért még marasztalja 7 éves koráig az oviban a gyerkőcöt. De a többi egészséges gyerekre miért kell rákenni, hogy jobb lesz neki 1 évvel később elkezdeni az iskolát? Én is és a tesóm is 6 évesen kezdtünk suliba járni, mindketten nagyon jó tanulók voltunk, engem olvasási és szavalóversenyekre is küldtek tanáraim már alsótagozatban is, zökkenőmentesen megtanultam írni, olvasni, számolni és nagyon sokan mások is a kortásaim közül. Nem értem, mi ez az új módi? Mi rákérdeztünk az óvónőktől, és más szakemberektől is, hogy mi a véleményük erről, mi a gyereknek a jobb? És szakemberek véleménye szerint sem indokolt még 1 évig visszatartani az oviba a gyereket, ahelyett, hogy iskolába járna.

    Nekünk például ezért nem volt rendhagyó óvodai ballagás az oviban, ahová a nagyobbik lányom járt, csak egy búcsúztató ünnepség, ezért nem kaptak tarisznyát sem, mint a többi oviban a ballagó nagycsoportos ovisok, mert a csoportjukból 30 főből, csak 10 nagycsoportos 6 éves kisgyerek az, aki elkezdi szeptemberben az iskolát, a többi 20 fő még marad 1 évig szüleik döntése alapján, és megsúgom csendben, halkan, hogy a 20-ból én úgy tudom, hogy kb. 2-3 fő gyerek az, akinek tényleg jót tesznek azzal, hogy 3 helyett 4 évig jár oviba, az összes többi 17 fő már ugyanúgy mehetne iskolába, mint az én lányom.

    Újra csak azt tudom kérdezni, hogy ennek mi értelme van?????

Kedves Olvasó!
Szakértőnk már sajnos nem elérhető a Babafalván. Ha kérdésed van, kérlek írj nekünk Facebook-on vagy emailben, és megválaszoljuk vagy továbbítjuk más szakértőhöz kérdésedet!
Megértésedet köszönjük.