Az olvasás általános mérföldkövei

Az olvasás általános mérföldkövei

Mindegy gyermek különböző ütemben fejlődik és minden tanulási szakaszban különbözik az is, hogy egyes kisgyermekek mennyi időt, milyen intervallumot töltenek el a tanulással. Ilyen az olvasás elsajátítása is, ami lássuk be, nem a legegyszerűbb folyamat, de szinte minden gyermek átugorja ezt az akadályt előbb vagy utóbb.

Ha bármi kételyed volna a csemetéd fejlődési gyorsaságával, érdeklődj bátran szakembereknél, akik segítenek majd eloszlatni az aggodalmakat, netán útmutatást adnak a probléma leküzdéséhez. Most pedig vegyük át lépésről lépésre, hogy általánosságban milyen ütemben történik a fejlődés a legtöbbeknél. (Ismét hangsúlyozom, ez nem rendeltetésszerű, pusztán egy minta, mely alapján felmérhetitek hogyan tanul meg valaki olvasni.)

Csecsemőkor – 1 éves korig

A gyermek megtanulja, hogy egy gesztus vagy egy hang mind-mind információval van feltöltve. Valamilyen módon reagál, ha beszélnek hozzá. Képes a figyelmét egy tárgyra vagy személyre fókuszálni. Legalább 50 szót meg is ért 1 éves kora végére. Segítséggel magához vesz egy könyvet és lapozni is tudja azt. Megérinti a benne lévő képeket és hangot ad ki, hümmög, gagyog, ha valamit meglát.

Kisgyermekek (1–3 évesek)

Tehén, Fej, Tehenet Fej, Állati, Állatállomány
pixabay

A gyerekek általában:

Korai óvoda (3 éves kor)

Baba, Gyűjteménye Rövid Történetek Gyerekeknek
pixabay

A gyerekek általában:

  • képesek önállóan felfedezni könyveket
  • elmondani maguktól egy történetet, amit hallottak
  • hosszabb ideig fókuszálni a hangosan felolvasott könyvre
  • elénekelni az ABC-dalok valamely verzióját
  • lerajzolni szimbólumokat, amik hasonlítanak az írásra
  • felismerik a nevükben az első betűt
  • megtanulják, hogy a rajzolás és az írás különböző dolgok
  • utánozzák a könyv hangos olvasását

Késő óvoda (4 éves kor)

A gyerekek általában:

  • képesek felismerni jeleket, címkéket
  • rímes szavakat megismerni
  • megnevezni az ABC betűit, nagy nyomtatott betűk esetén
  • felismerni a betűket a saját nevükben
  • leírni a saját nevüket
  • a szótagok ismeretének fejlődése
  • ismerős betűkkel szavakat próbálnak írni
  • megértik, hogy olvasni balról jobbra, fentről lefelé kell
  • visszamondanak hallott történeteket

Óvoda (5 éves korban)

Mesekönyv, Fantázia, Mitikus Lények, Misztikus, Mese
pixabay

A gyerekek általában elkezdenek:

  • leírni néhány betűt vagy számot, szót
  • felismerni néhány szót nyomtatásban
  • „megjósolni” mi következik egy mesében
  • megérteni egyes szavak konkrét meghatározásait
  • elolvasni néhány szót és felismerni azt, netán mondatot alkotni vele
  • sorrendbe rakni egy történet eseményeit
  • párosítani kimondott és leírt szavakat egymással

Első és második osztály (6–7 évesek)

A gyerekek általában elkezdenek:

  • elolvasni ismerős történeteket
  • képeket és külső infókat használva ismeretlen szavakat kitalálni
  • használni írásjeleket és nagybetűt az írás során
  • korrigálni magukat hangos olvasás közben
  • elmagyarázni egy történetet képeken keresztül
  • logikusan írni úgy, hogy a leírtaknak van eleje, közepe és vége

Második és harmadik évfolyam (7–8 évesek)

Blond, Szőke, Lány, Fű, A Szabadban, Személy, Olvasás
pixabay

A gyerekek általában elkezdenek:

  • hosszabb könyveket is önállóan olvasni
  • hangosan, hangsúlyozva olvasni és kiejteni
  • megérteni a bekezdések fogalmát és elkezdeni alkalmazni őket
  • helyesen használni az írásjeleket
  • helyesen mondani rengeteg szót
  • jegyzeteket írni, telefon üzenetet vagy e-mailt
  • megérteni a humor szövegét
  • új szavakat használni
  • felülvizsgálni a saját írást, hogy történetet alkosson és illusztráljon

Negyedik és nyolcadik évfolyam (9–13 éves kor)

A gyerekek általában elkezdenek:

  • felfedezni különböző szövegeket és megérteni azokat, pl. életrajzok, költészet és fikció
  • megérteni és feltárni elbeszélő szövegeket
  • kiolvasni információkat egy tudományosabb könyvből
  • megérteni a mondatok közötti kapcsolatokat
  • azonosítani a beszéd részeit, például hasonlóságokat vagy metaforákat
  • helyesen azonosítani történetek főbb elemeit: idő, hely, probléma, megoldás
  • szórakozásból olvasni és írni
  • szövegeket elemezni

VIA

hirdetés
Ha van kimeríthetetlen téma és témán belüli kérdéskör ezen a csodálatos bolygón, úgy vélem ezek pontosan a gyereknevelés és a család témakörei. Minden nap hoz némi változást, mindig jönnek újabb és újabb fordulatok a világban, mindig lesznek időszerű kutatások, melyekről igenis érdemes írni. Önnön gyermekkori tapasztalatokat, személyes gondolatokat, szakmai cikkek fordításait öntöm szavakba. Az írás az életem fő mozgatórugója. Legyen szó cikkekről vagy versekről, izgalmasnak és gyönyörűnek találom az alkotás ezen módját. Az információáramlás könnyeden zajlik modern világunkban, ezért nagy lehetőség számomra, hogy egy ilyen nagyszerű közösséggel oszthatom meg mondandómat, mint amilyenek Ti vagytok!
Előző cikkA rémálmokról tényszerűen
Következő cikkAz ágybavizelés és ami mögötte áll

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .