Dumcsizzunk! … Kiss-Márton Adrienn szakértőnkkel

Kiss-Márton Adrienn független munkaügyes

Sorozatunkban szakértőinket mutatjuk be Nektek. Ők azok, akik szakértelmükkel tanácsokat adnak, hozzászólásokra válaszolnak. Most emberi oldalukról is megismerhetitek őket. Ma Kiss-Márton Adrienn független munkaügyest. Témakörei: minden, ami munkaügy – TB, SZJA, felmondás, munkaszerződés 

1., Mivel foglalkoztál a gyermeked születése előtt? Milyen szakmai úton jártál, hogyan képzelted el a karriered?

Gyermekem születése előtt is munkaüggyel, bérszámfejtéssel foglalkoztam, HR területen dolgoztam. A szakmával való szerelembeesés 2001-ben történt, mikor pályakezdő pénzügyesként egy 2 fős könyvelőirodában helyezkedtem el egy Tolna megyei kisvárosban. Itt a próbaidőm lejártát követően a cég elnyerte egy 150 főt foglalkoztató cipőgyár teljes körű bérszámfejtői, munkaügyi adminisztrációs feladatait. Lehetőséget kaptam a bizonyításra, s a könyvelői feladatok helyett beleáshattam magam a bérszámfejtés, teljesítménybérek, munkaszerződések, pótlékok rejtelmeibe. Imádtam minden egyes percét a munkámnak. Szakmai pályafutásom 2007-ig bonyhádi, szekszárdi kkv-knál folytatódott, ahol természetesen a munkaköröm sokkal szélesebb volt, mint „csak” a munkaügy, bérszámfejtés, de az volt a fő vonulat.
2007-ben kaptam egy megkeresést, melyben egy multinacionális amerikai bank munkaügyi adminisztrációs csapatába kerestek egy széleskörű tapasztalattal, tudással rendelkező csapattársat. Mindig is imádtam a kihívásokat, így örömmel elfogadtam a lehetőséget, ahol csapattagból fél év elteltével a bank Magyar Munkaügyi Adminisztrációs osztályának vezetőjévé váltam.
Szépen ívelt fölfelé a szakmai karrierem, de bevallom, mikor a gyermekem született, 11 éves szakmai múltam után már vágytam arra, hogy váltsak, hogy kipróbáljak valami más területet is. Elkezdtem feltérképezni, hogy milyen irányba is indulhatnék. Aztán a kollegáktól, ex-kollegáktól, ismerősöktől érkező folyamatos megkeresések munkaügyi, adózási, TB, családtámogatási kérdésekben és az ezek megválaszolása közben érzett eufória hamar ráébresztett, hogy nem a szakmámat kell lecserélnem, pusztán át kell ülnöm a másik oldalra, s amit eddig a munkáltatók részére nyújtottam szolgáltatást, azt a munkavállalók tájékoztatására kell fordítanom. Így született meg a független munkaügyes fogalma, s a munkavállaló vagyok nevű facebook oldal, majd a weboldal is.

2., Változtatott-e a terveiden a gyermekeddel otthon töltött idő?

Abszolút igen. A pálya elhagyására készültem, de végül maradtam és kidolgoztam egy olyan modellt, amiben önmagam lehetek és továbbra is élvezhetem a szakmám, munkám szépségét.

3., Milyen tulajdonságokat fedeztél fel magadon, magadban, amit a gyermeked születése előtt nem is ismertél?

Hm, érdekes kérdés. A gyermek nélküli életemben mindig azt gondoltam, ha majd anya leszek, akkor csak az anyai feladataimra fogok koncentrálni, lelassítok és szinte biztos voltam benne, hogy nem fog hiányozni a munka…
Ami furcsa felismerés volt, hogy a HR hivatásom annyira az életem részévé vált, hogy azt anyaként sem tudtam letenni. Várandósságom és anyuka időszakom alatt is folyamatosan tájékoztattam a hozzám forduló anyukákat, kismamákat, munkavállalókat, s ezek a tevékenységeim mindig jó érzéssel töltöttek el. Szükségem volt ezekre a feladatokra a gyermekem mellett is, ettől lettem, ettől vagyok kiegyensúlyozott anyuka.

Az a nemszeretem adminisztráció 1. – Nyomtatványok szülés előtt

4., Váltottál a visszatéréskor, de mire és miért? Miért pont ezt az irányt választottad, mi volt az indíttatásod? Hogyan alakult az álom valósággá?

Ahogy korábban említettem, váltottam, de nem szakmát. Igazából ugyanazt csinálom, mint előtte, csak már nem egy munkáltató munkavállalóira vonatkoztatva, hanem kibővítve a célközönségemet országos méretűre. Hogy miért ezt az irányt választottam? Nos, mert ebben az irányban érzem jól magam. Ebben tudok hitelesen, önazonosan működni és ebbe a független munkaügyes székbe minden reggel örömmel ülök be. Az álom kőkemény munkával alakult, alakul napról napra valósággá. Tisztán láttam magam előtt a célt, s dolgozom, tanulok, fejlődök nap, mint nap annak érdekében, hogy elérjem.

5., Miben rejlik ennek a munkának – számodra – a lényege? Miben egyedi a szolgáltatásod? Miben tér el másokétól?

A lényege a személyre szabott információ. Rengeteg az interneten fellelhető cikk munkaügy, TB, adózás témában. Ha azonban nem tudjuk megfelelő szűrőn keresztül olvasni ezeket a cikkeket, és mindent készpénznek veszünk, amit az interneten találunk, könnyen téves információkhoz jutunk.
Mert nagyon fontos, hogy csak hiteles információból tájékozódjunk. Hiteles információnak pedig csakis a törvény/jogszabály szövegét tekintsük, mert az tartalmazza a legpontosabb meghatározásokat. És pontosan ez az, ami a szakma szépségét és nehézségét is okozza egyben, mert egy-egy eset kapcsán párhuzamosan egyszerre több jogszabályt, kormányrendeletet kell értelmezni ahhoz, hogy az adott, konkrét kérdésre választ kapjunk.

Fel kell-e mondani a szülés előtt?

Szolgáltatásom egyediségét saját személyem adja. Olyan széleskörű (horizontálisan és vertikálisan is) szakmai múlttal rendelekezem, mely megalapozza szakmai hitelességemet akár egy vidéki kisvállalkozás munkavállalója, akár egy multinál dolgozó vezető állású munkavállaló fordul hozzám tanácsért/segítségért.
Saját személyem kreatív énjének a kibontakoztatását is a munkavállalók tájékoztatása érdekében használom. Egyedüliként készítek már évek óta animált kisfilmeket munkaügy, TB, adózás témában, igyekszem az Instagram felületet is a tájékoztatásra, figyelemfelhívásra használni. 2015-ben elsőként készítettem egy vizuális Kismama-térképet, mely remekül összefoglalja a mérföldköveket, határidőket a kismamák, anyukák számára. A Kismama Útikalauz is 2015-ben jelent meg első ízben, mely szintén színes képekkel kiegészítve tartalmazza a kismamák, anyukák számára a fontos munkaügyi, munkajogi, SZJA, TB kérdésekre a válaszokat, tippeket.
Egyedi a hazai piacon, hogy a hozzám forduló munkavállalókat komplett csapattal várjuk. Így szinte minden kérdésre válaszolni tudunk jogász, TB szakértő, bérszámfejtő, munkaügyes, coach bevonásával.

6., Mit szeretnél vele elérni? Lehet tudni valamit a jövőre vonatkozó terveidről?

Célom és küldetésem, hogy Legyen minden munkavállaló tájékozottabb! Nagyon sok tervem, célom van, melyek mind mind azt a célt szolgálják, hogy minél szélesebb körben valósuljon meg a tájékoztatás.
Korábban kitűzött céljaim közül egy az idei évben teljesült. Immár nem egyedüli „harcosként” hanem szakemberekkel kibővült csapattal együtt dolgozunk a tájékozott munkavállalókért.

7., A családod hogyan fogadta a választott új irányt? Miben támogatnak, miben szorult mások támogatására?

A férjem abszolút támogat és hisz a küldetésemben. A lányom pedig minden percét élvezi, hogy anya elérhető, amikor neki szüksége van rá.

8., Milyen tanácsot adnál azoknak az anyukáknak, akik most térnek vissza a munkába?

Roppant izgalmas kérdés. Tanácsokat osztogatni a legkönnyebb, így én nem tanácsolok semmit. Csak javaslok. Javaslom, hogy higgyenek az álmaikban, valósítsák meg, amit elképzeltek maguk számára. Hiszek abban, hogy jó példával gyermekeink számára akkor szolgálhatunk, ha mi magunk vagyunk a jó példa arra, hogy elérjük a céljainkat, ha tudunk küzdeni álmainkért.
Kívánom minden anyukának, hogy találja meg a helyét az életben. Mert ez a legfontosabb!

9., Mi a kedvenc könyved? Zenéd? Mi az a tevékenység, amit egyedül szeretsz csinálni és mi az a tevékenység, amit a gyerekeiddel szeretsz csinálni?

Kedvenc könyvem: Dale Carnegie – Sikerkalauz
Kedvenc zeném: nincs kedvenc zeném, de mostanában szoktam rá populáris zenék klasszikus hangszerekkel történő előadására. Nagy kedvencem Péter Bence (roppant ispiráló a flow élmény, amit zenélés közben látni rajta), valamint a ThePianoGuys.

Mivel home-officeban dolgozom, így az időm nagy részében egyedül vagyok. Ezért, a gyermekemmel töltött időben maximálisan rá tudok koncentrálni. Szeretünk együtt kézműveskedni, festeni, kártyázni, stb.

10., Mi most a legnagyobb kihívás az életedben?

A legnagyobb kihívás, hogy a lehető legszélesebb körben sikerüljön felhívnom a munkavállalók figyelmét a hiteles forrásokból történő tájékozódás fontosságára, a tudatosságra és a felelősség vállalás fontosságára munkavállalóként.

az interjút készítette: Gulyás Margó

Adrienn cikkeit ide kattintva olvashatod!

munkaügyes

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .