Étkezési problémás gyermekek az iskolában – hogyan segíthetünk nekik?

Étkezési problémás gyermekek az iskolában – hogyan segíthetünk nekik?
pixabay

A helyes táplálkozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az ember aktív és egészséges életet élhessen. Vannak azonban családok, ahol – ilyen vagy olyan okoknál fogva – nincs otthon megfelelő mennyiségű és/vagy minőségű étel. Az ilyen családban élő, étkezési problémás gyermekek pedig könnyen zavarba jönnek, ha ez a téma kerül terítékre például az iskolában. Miről ismerhetjük fel ezeket a gyerekeket és hogyan tudunk segíteni nekik? Íme néhány tipp!

Étkezési problémás gyerekek – mit is jelent ez pontosan?

Étkezési problémáról akkor beszélhetünk, ha a gyermek nem jut megfelelő mennyiségű és minőségű táplálékhoz, amely segítené a fejlődését. Igaz, hogy a tartósan rászorulóknak már az óvodában és az iskolában is biztosítva van az ingyenes étkeztetés, sok szülő azonban vagy szégyelli igénybe venni a szolgáltatást, vagy épp fogalma sincs róla – esetleg nem is foglalkozik vele – hogy van erre lehetősége, pedig néhány gyereknek az iskolai menza az egyetlen, ahol egy nap normális étkezésben részesülhet.

*** JÁTÉKOK A PEPITA.HU OLDALON ***

3 jel, amivel felismerhetőek az étkezési problémás gyerekek

Mindenekelőtt nagyon fontos leszögezni, hogy ez egy érzékeny téma, így ha észre is vesszük a jeleket egy gyereken, nem feltétlenül jó ötlet ajtóstul a házba rontva, konkrét kérdésekkel letámadni.

reggeli
pixabay
  1. Külső jegyek: A testtömeg egy elég nyilvánvaló megjelenési formája az étkezési zavaroknak, ami gyakran összefügg a gyermekkori elhízással is. Fizikai tünetek lehetnek még a duzzadt bőr, krónikusan száraz és viszkető szem, illetve a repedezett ajkak.
  2. Menzán való viselkedés: Az étkezési problémás gyerekek gyakran nagyon korán jönnek iskolába reggelizni, ebédnél pedig a sor elejére állnak. Gyorsan esznek, mintha félnének, hogy lejár az evésre szánt idő, vagy hogy az ételt elvehetik előlük.
  3. Puhatolózó kérdések: Nem a legjobb ötlet az „Eszel otthon eleget?” típusú kérdésekkel elkezdeni faggatózni az étkezési probléma-gyanús gyermekeknél, mert az könnyen negatív pszichés hatásokhoz vezethet. Sokkal jobb, ha az iskolai étkezésből kiindulva kezdeményezünk beszélgetést. Néhány példa:
    – Úgy látom, szereted a répát. Anyukád hogyan szokta elkészíteni a zöldségeket?
    – Mit szeretsz a legjobban enni reggelire (vagy vacsorára)?
    – Otthon is sokat szoktál enni ebből?

Ha már megkezdődött egy effajta beszélgetés, és úgy tűnik sikerült elnyernünk a gyermek bizalmát, idővel rátérhetünk az olyan konkrétabb kérdésekre is, mint a „Mindig van mit enni otthon?” és társai.

Néhány példa, hogy hogyan segíthetünk az étkezési problémás gyermekeken

Lehet, hogy segíteni akarunk, ám a segítség megfelelő módjának megtalálása a legfontosabb. A cél nyilvánvalóan nem az, hogy a gyermek megszégyenülve érezze magát, hanem hogy jótékony változást segítsünk elő az adott közösségben és – lehetőleg – a gyermek közvetlen környezetében.

*** GYERMEKÜLÉSEK SZÉLES VÁLASZTÉKA ***

1. Lehetőség promótálása

Érdemes lehet felhívni a szülők figyelmét az ingyenes étkeztetés lehetőségére, akár a faliújságokra való kiírással, akár körlevéllel az év elején.

2. Hozzunk létre egy kezdeményezést

Kérhetjük a szülőket, hogy ajándékozzanak utalványokat, amiket a helyi élelmiszerboltokban lehet felhasználni, hogy a rászoruló családok ne csak konzerveket, hanem zöldségeket, illetve teljes értékű tápanyagokat tartalmazó alapanyagokat is tudjanak vásárolni. Létre kell hozni egy olyan rendszert, amiben a szülők és a gyerekek könnyen, akár anonim módon is részt tudnak venni, ezzel elkerülve a segítség szégyenkezésből fakadó elutasítását.

A legfontosabb minden esetben az összefogás: ha mindannyian egyazon cél érdekében tevékenykedünk, sokkal hatékonyabban harcolhatunk az étkezési problémák megjelenésének visszaszorítása érdekében.

(VIA)

hirdetés

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .