Karcsúbban, fittebben – fogyókúra csak okosan!

nő méri mérőszalaggal a derékbőségét

Napjainkban egyre több ember küzd vélt vagy valós testsúlyproblémákkal. Nyár elején sokan állnak a tükör elé és méregetik magunkat. Egyre több divatos diéta terjed nálunk is – szinte vírusként. Ezek között az irányzatok között szeretnék segíteni eligazodni, óvva a csalódásoktól vagy éppen a nem kívánt káros hatásoktól.

– Mi a diéta és a fogyókúra közti különbség lényege?

A diéta görög eredetű szó, jelentése: ápolás, betegellátás, életmód, életvitel. A diéta célja: a betegség elkerülése, az életerő fokozása. A diéta a beteg szervezet igényeinek megfelelően módosított étrend, mely alkalmazkodik a beteg tápláltsági állapotához, a betegség stádiumaihoz és figyelembe veszi az egyéni igényeket is. Mai orvosi értelemben a diéta terápiás étrendet jelent, a betegségek étrendjét, ezért is nevezik a dietetetikát, a dietetikusok munkáját főképp táplálás terápiának.

Ezzel szemben a fogyókúra ennek a terápiás folyamatnak egy része, egy aprócska, de divatos szelet. A fogyókúra, mint olyan nem csodaszer, univerzális gyógymód minden bajunkra. A fogyókúra nem oldja meg hirtelen és azonnal minden problémánkat, de segít a túlsúly csökkentésén keresztül a koleszterin, vércukorszint és magas vérnyomás rendezésében. Segíthet a kúrához tartozó életmódváltáson keresztül az általános közérzetünk javításában és egészségünk megőrzésében.

Mint a nevében is benne van, ez egy kúra, vagyis bizonyos ideig tartó életmód és étrend változtatás, melynek ideje alatt látványos sikerek érhetők el, de a kúra végzetével, ha visszatérünk régi életmódunkhoz, a korábbi problémáink is ismételten jelentkezhetnek, illetve sokszorozódhatnak.

Ezért szakemberként nem is szeretem ezt a kifejezést és inkább életmódi és étkezési változtatásokról és rendszerességről szeretek beszélni. Illetve ezeknek fontosságáról és szokássá válásáról szeretném meggyőzni a hozzám fordulókat.

– Sokan a nyár közeledtével a gyors fogyás érdekében radikális fogyókúrákba kezdenek. Van esetleg ennek olyan formátuma, ami javasolható, és aránylag rövid idő alatt látható eredményekkel járhat?

A nyár közeledtével egyre sürgetőbbnek érezzük a változtatást, ezért hajlamosak vagyunk olyan megoldásokat keresni, melyek gyors eredményeket ígérnek. De olyan csodadiéta nem létezik mely a valós gyors hatása mellett egészséges is. A divatdiéták általában kiegyensúlyozatlan tápanyag összetételűek, egyoldalúak, és hosszabb idejű betartásuk az alapanyagcsere, hormonháztartás felborulásához vezethet.

Fontos, hogy a testsúly csökkentés során mindig reális célokat tűzzünk ki magunk elé! Ne akarjunk 1 hét alatt 10 kg-ot fogyni! Jól megtervezett, kiegyensúlyozott tápanyagbevitelt biztosító diétával ésszerű cél a heti 0,5 kg fogyás. A szakember által összeállított, egyénre szabott étrend nyújthat hatásos segítséget a túlsúlyosak és az elhízottak számára.

Ne feledjük, az eredményes fogyókúra nem kúraszerű, hanem élethosszan tartó életmód-változtatás. Annak ellenére,hogy számtalan gyors és látványos eredménnyel járó fogyókúrát ismerünk, egyik radikális változatot sem ajánlanám szakemberként jó szívvel.

– Mik a veszélyei az egyoldalú diétáknak?

A divatos diéták mögött nem áll táplálkozási szakember, mint például dietetikus. Tudományosan nem megalapozottak. Nem megfelelő a tápanyagbevitel, általában valamelyik tápanyag bevitelét kiiktatják, ami különböző hiánybetegségek kialakulásához vezet pl.: a zsírdús diéták a szív és érrendszeri problémák kialakulását segítheti elő, a magas fehérjebevitel megterheli a vesét.

Mindig újabb és újabb jelenik meg, ez is alátámasztja életképtelenségüket. Rövid ideig tartó egyoldalú diéták, kiéheztetik a diétázókat, és után jön a jojo effektus, hiszen amint befejezik a diétát, elvesztik önkontroljukat és falási rohamok alakulhatnak ki.

– A fogyókúra – bármilyen formában – lehet-e hosszútávú megoldás? Vagy csak a teljes életmódváltással érhetünk el egészséges, szép alakot?

A fogyókúra, vagyis az étrendünk megváltoztatása önmagában nem lehet hosszú távú megoldás. Ahhoz, hogy jobban érezzük, magunkat a bőrünkben mindenképpen komplex megoldásokban kell gondolkodunk, ezért is inkább életmódváltás, változtatás lehet az üdvözítő. Az étkezéshez szervesen kapcsolódik az aktív mozgás is.

– Mit lehet javasolni annak, aki nem tud aktívan mozogni? Ebben az esetben mi lehet hatásos?

A mozgás fontos elme a fogyásnak, gondoljunk csak a legegyszerűbb sétára, kocogásra, amely mindenki számár elérhető. Ha úgy érezzük, ez sem segít, akkor egy-két termék, például a zöld tea vagy az alacsony zsírtartalmú tejtermékek lehetnek hatásosak a fogyás szempontjából.

– Sokak a szervezet savasságában látják az elhízás okát, így lúgosító szereket szednek. Ez a meglátás mennyire reális? Vannak a lúgosításnak előnyei, hátrányai?

Testünk különböző részeiben a kémhatás eltérő, de egy adott sejtben és folyadéktérben ez csak meghatározott tól-ig értékek között változhat testünk károsodása nélkül. A vér normális pH értéke 7,38-7,42 között van, amit a különböző hatások könnyen az elviselhető szintek fölé vagy alá vihetnének. Szerencsére ezt szervezetünk úgynevezett puffer-rendszereken keresztül meg tudja akadályozni, ezért mérgezések kivételével közvetlen veszély nem fenyeget minket.

Az elfogyasztott étel összetevői a testben és a vesében, mint savképző/savasító vagy bázisképző/alkalizáló összetevők jelennek meg, ezek arányának kiszámításával kiderülhet, milyen irányba mozdítjuk el szervezetünk egyensúlyát.

A savasító étrend káros hatásai vitatottak tudományos körökben, de léteznek komoly kutatások, amelyek ezeket részben megerősítik. Annyi bizonyos, hogyha savas vagy lúgos túlsúly jön létre, ez nem idéz elő rögtön észrevehető betegséget, legtöbbször sem mi, sem orvosunk nem veszi észre a problémát.

Táplálkozási szokásainkból adódik, hogy általában savasító az étrendünk. Ennek valószínűleg lehetnek káros hatásai, de ezek csak hónapok, évek alatt alakulnak ki. Következmény lehet csontjaink gyengülése (hisz a kalcium felhasználódhat a savasság kivédésére), izomtömegünk szükségesnél nagyobb vesztése. A legtöbb reklámban a savasodásnak tulajdonított panaszok összefüggését az elsavasodással eddig nem igazolták. A gyomorégés és hasonló problémák, valamint a test savasodása között nincs vagy nem ismert közvetlen összefüggés, ezt nem szabad összekevernünk!

Ártani a lúgosítás nem árt, kivéve persze, ha túlzásokba esünk, és nagy mennyiségű vörösborral (ami lúgosít) ellensúlyozzuk a savasító ételeket. Ez esetben igen rossz úton járunk.

– Milyen összetevőkből állhat egy egészséges diéta?

Az egészséges fogyókúrás étrend alapja a kalória és zsírszegénység. De semmiképpen nem fehérje vagy szénhidrát szegény étrend. Ez kellően változatos nyersanyag válogatással érhető el. A változatosság nem csak 1 héten belül, de akár egy napon belül is fontos lehet. Ezért ha megakadunk, kérjünk szakembertől tanácsot.

Tibay Rózsa dietetikus, egészségtan tanár | Kérdezd szakértőnket>>

Mentés

Szólj hozzá Te is!

Legyél TE az ismeretosztó!
Kérünk, like-old és oszd meg ismerőseiddel a cikket, hogy lássák, te mennyire tájékozott vagy!

Dietetikusnak tanultam de előtte gyermekorvosi asszisztensként dolgoztam. A főnökömtől megtanultam, hogy szinte minden betegség, baj visszavezethető a nem megfelelő táplálkozásra, táplálásra. 2004-ben elvégeztem Pécsen az egészségtan tanári szakot. Kérdéseiteket táplálék allergiák, egyéb gyermektáplálási kérdésekben várom. Szívesen válaszolok hozzátáplálással, várandósság és szoptatás alatti étkezéssel kapcsolatos kérdésekre, táplálkozástani szempontból. Elhízott gyerek fogyókúrájával is foglalkozom. Illetve alternatív táplálási módokkal: pl: gyermekkori vegetarianizmus. Fordulhattok hozzám jó evő és rosszevő gyerekekről szóló kérdésekkel.
Előző cikkKöldökzsinórvér levétel: hogyan döntjük el?
Következő cikkHogyan készüljünk a vízparti nyaralásra?

KÉRDEZZ A SZAKÉRTŐTŐL!

Ide írd a kérdésedet, hozzászólásodat!
Kérlek, add meg a neved!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..