Túl vagyunk a beszoktatás, évkezdés időszakán. Az óvoda hirdetőn falán, fali újságán egymás után jelennek meg a különböző plakátok, amelyek arra invitálnak, hogy ilyen meg olyan délutáni foglalkozásra írassuk be a gyereket. De mi a helyzet, ha ez a gyerkőc 3-4 éves és épp most kezdte az ovit?
Különóra vs fejlesztő foglalkozás
Mielőtt erre a kérdésre válaszolnék, szeretném tisztázni, hogy ez esetben mire gondolok különóra alatt. Semmiképp sem azokra a fejlesztésekre, amikre a gyermeknek valamilyen oknál fogva az egészséges fejlődését szem előtt tartva szüksége van. Például megkésett beszédfejlődés miatti logopédia, vagy mozgásfejlődés elmaradása miatti tornák. Különórák ez esetben azok a délutáni foglalkozások, amik szabadon választhatók az óvodai tevékenységek után. A legtöbb óvodában ezek többnyire mozgásos, művészeti foglalkozások. Például tánc, zene, vagy kézműves tevékenységek (a felsorolás a teljesség igénye nélkül történt).
Azt hiszem érdemes ezt az eldöntendő kérdést alaposan átgondolni, mielőtt egyetlen szóval megválaszolnánk.
Gyermekünk bekerül óvodába. A befogadás/beszoktatás időszaka jó esetben szeptemberben megtörtént, ha beteg is lett a csemete, akár november, decemberig is elhúzódhat, hogy sírás nélkül kezdődjenek a reggelek, és akkor még nem is értük el, hogy lelkesen, vidáman menjen óvodába, amitől a szülő is békésen és nyugodtan tud dolgozni. Új közeget, helyszínt, ismeretlen felnőtteket és gyermekeket kell megszoknia, nem is beszélve a sok szabályról, amihez igyekszik alkalmazkodni. Ez nagyon megterhelő, és fárasztó dolog. A legtöbb és legjobb, amit tehetünk, hogy ezek mellett nem terheljük több új dologgal, és kihívással, hanem kiegyensúlyozottságát állandósággal és sikerélményekkel próbáljuk alakítani.
Az egészségesen elfogult szülő jogosan mondhatja erre, hogy az ő gyermeke tehetséges ebben vagy abban, és biztosan tudja, hogy erre neki szüksége van, és nagy kedvvel vágna bele. Ezt nem tudom és nem is akarom megcáfolni, hiszen minden gyermeket a saját szülei ismernek a legjobban. Pusztán néhány kérdést tennék fel ezzel kapcsolatban:
- Vajon tud-e a gyerkőc „labdába rúgni” 3-4 évesen egy olyan foci tanfolyamon, ahol a többi gyermek 6-7 éves?
- Vajon tud-e úgy sikerekkel gazdagodni a furulya tanfolyamon, hogy az ujjaival nem, vagy csak nagy nehézségek árán éri el a megfelelő lyukakat a hangszerén?
- Vajon meg tudja-e tanulni táncon a szükséges lépéseket, ha az alapvető mozgások utánzása is csak nehezen megy?
Tegyük szívünkre a kezünket és őszintén átgondolva a fentieket válaszoljuk meg a kiinduló kérdést. Ugye már nem is kérdés? 🙂